Jump to content

Båtforsikring

jat

Recommended Posts

Forsikringssummen han høres høy ut, men det er drevet som gjør størst utslag her. Jeg ville beholdt Gjensidige. De har ryddige oppgjør ved skade. Dessuten gir de inntil 50% rabatt. Medl. Kystpatruljen, alarm, vakt i båthavna, båten på land om vinteren,  båtførerprøven, VHF osv. Alt kvalifiserer til rabatt.

De spør heller ikke hvor fort båten går og om du nylig har hatt skade.

Du behøver heller ikke være medlem i KNBF  :crazy:

Lotus

• 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg har rimelig båtforsikring i Vesta, men det er snekke. Vet jo ikke om Vesta gjør noen forskjell på ulike båttyper. Det er jo ikke sikkert du trenger kasko, når det gjelder en gammel båt. Her må du vurdere kostnader i premie, kontra hva du kan klare å ta på egen kappe dersom du skulle være uheldig. Forhøyet egenandel kan også gjøre premien lavere. Jeg har egenandel på 20.000 på min kaskoforsikring.

Det er i alle fall store forskjeller i premie hos selskapene, så du må sjekke litt.

Og ja, det kreves nok registrering for å få den forsikret. De har i alle fall alltid spurt etter reg.nr. når jeg har henvendt meg til forskjellige selskap.

Vesta har billig båtforsikring - men de krever at du har andre forsikringer der også - og de er ikke så billige  :confused:

Jeg har i Vital skade. Ikke så billige på båt - men billige totalt. Det er det som teller for meg.

Før du aksepterer et tilbud på båtforsikring anbefaler jeg deg sterkt å lese alle forsikringsvilkårene. Det kan være at du oppdager samme som meg - at kasko på båt ikke er det samme som kasko på bil.

Jeg fikk best tilbud hos if, der har jeg samlet alle forsikringene mine. Jeg sammenlignet selvsagt under forutsetning av totalforsikring i det enkelte selskap. Men det er nok fornuftig å ta en ny sjekk hvert år da jeg har inntrykk av at premiene kan variere en god del fra år til år. Det er jo også vesentlig hva en får for pengene,- hva dekkes og hvilken behandling får man hos det enkelte selskap hvis ulykken er ute.    :nono:

Jeg har i dag forsikring i Quality Broker. Ca. 10.000 for for en forsikringssum på 1,5mnok (hurtiggående båt, inkl. 20% bonus). Egenandel 15.000. Dette er relativt konkurransedyktig, tror jeg.

I forbindelse med bytte av båt har jeg fått tilbud fra flere. Det synes faktisk som om det er mulig å spare vel en 1000-lapp på å forsikre i IF, hensyntatt at jeg er totalkunde der og jobben har noen avtaler der. Det gjenstår å finlese vilkårene for å se om det er reelle forskjeller i tilbudene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Har også totalforsikring hos if,så når jeg skulle forsikre båten sjekka jeg med ett par andre selskaper,men båten ble billigere der..Betaler ca 6000 med full kasko,båten er en bayliner 28 fot med dieselmotor,men forsikringa gjelder ikke opplag da(noe å tenke på kanskje :confused:)eller fra 1nov. til hmmm..tror det er 1 mars..vilkåra har jeg ikke skumlest..

jan

eller fra 1nov. til hmmm..tror det er 1 mars..vilkåra har jeg ikke skumlest..

jan

Kanskje det er nettopp det du har gjort, skumlest mener jeg :smiley:

Jeg har spredt forsikringene mine utover litt; villaforsikring i Sparebank 1, biler, motorsykkel, og traktor i Vesta, og båt i IF.  De var billigst med god margin, selv med bare èn forsikring i selskapet.  Dvs. jeg måtte tegne en ekstra forsikring (ulykkesforsikring på min kone til drøyt 250 i året) får å få rabatt, men det var fremdeles ca 1.500 å gå på i forhold til Vesta der jeg pr. definisjon er totalkunde med 5 forsikringer.

Jan; litt nyskjerrig på Baylineren din, er det en 2850/2858?  I så fall har jeg noen spørsmål til deg :confused:

Skriv ned alt du skal ha forsikret på et ark og send dette til samtlige selskap du kommer over og be om tilbud som totalkunde. Sjekk så vilkårne, den billigste er ikke nødvendigvis den du skal velge.

Prisforskjellene på raske båter er meget store.

Selv har jeg Columbien min i Vital Skade og betaler vel ca 800 kr for full kasko.

Kanskje det er nettopp det du har gjort, skumlest mener jeg :sad:

Jeg har spredt forsikringene mine utover litt; villaforsikring i Sparebank 1, biler, motorsykkel, og traktor i Vesta, og båt i IF.  De var billigst med god margin, selv med bare èn forsikring i selskapet.  Dvs. jeg måtte tegne en ekstra forsikring (ulykkesforsikring på min kone til drøyt 250 i året) får å få rabatt, men det var fremdeles ca 1.500 å gå på i forhold til Vesta der jeg pr. definisjon er totalkunde med 5 forsikringer.

Jan; litt nyskjerrig på Baylineren din, er det en 2850/2858?  I så fall har jeg noen spørsmål til deg :confused:

Ja kunne med fordel sjekka vilkåra mer da mener jeg etter skade(fått med det grøveste da).Når det gjelder pris på forsikringa,sjekka jeg med sparebank1,de kunne ikke matche if på pris..spes båten og ett par livsf.på barn..bil hus garasje var det bare nyanser,så endte opp med if..ser også en fordel med å være totalkunde...Båten er en Bayliner 2750 88mod med kad 42 motor...fyr løs med spm...skal prøve å svare så godt jeg kan :fishing:..send gjerne im

jan

Jeg har alle mine forsikringer i Vesta før jeg kjøpte båt .

Dette selskapet var billigst av alle som jeg sendte forespørrsel til .

Trodde også  at det var naturlig og kontakte Vesta for å forsikre båten når den ble kjøpt inn.

Men der var tonen en helt annen da jeg fortalte at denne båten var utstyrt med to motorer og kunne nå et topp fart på 38 knopp . agenten var en grei fyr han ,men sjefen hans vill ikke ha noe med den båten og gjøre. Vi kunne selvsakt få forsikre båten der men til vilken pris ,hold dere fast nesten 25lapper dette syntes jeg var uhørt og kunne ikke trenke at de mente alvor vi var jo totalkunder betalte nesten 25 k fra før og 25 k til syntes jeg og rederinnen var litt i det drøyeste laget.

Båten ble forsikret hos if der kostet forsikringen kr.5300.-  og vi blir totalkunde der i juni når alle våre forsikringer utløper til en totalpris på "bare 21000.- inkl.båt ." vi sparte for fire lapper på totalforsikringen  og fikk båten gratis .

Penger spart er penger tjent mer iskald øl  :blush: til helgeturene.

• 9 måneder senere...

Gjensidige. Vi er svært godt fornøyd, etter to skader har Gjensidige betalt like mye for vår Viksund 27 Columbi som vi selv har. :wink:

Den ene var et innbrudd, med knust luke/dør. Fikk bygget ny og mye mer solid dør/luke hos Dolvik Båt. Aldeles elegant! Alt av skruer, slangeklemmer, småplukk etc. forsvant i innbruddet. No problem. «Gå i båtutstyrsbutikken og kjøp inn nytt til du mener du har i alle fall ikke mindre enn før, så er det greit», var beskjeden fra Gjensidige. Skitjævlene hadde tømt pulverapparatet i salongen. Et helsikes arbeide å få det rent. Dette gjorde vi selv, til 150,- pr. time fra Gjensidige ... og de visste av erfaring at dette ville ta tid, måtte demontere det meste for å bli kvitt alt sammen.

Andre gangen var et fortøyningshavari pga. svær hekksjø fra en reefer. Alt ble ordnet på beste måte, vi fikk til og med nye tetninger på akslingen siden den uansett måtte ut og klokkes før ny propell ble montert. Ingenting ble spart på, fikk til og med malt opp skutesidene uten spørsmål, selv om de var godt falmet av tidens tann etc.

Ikke noe «aldersfradrag» for noe som helst heller.

Altså: Gjensidige anbefales på det varmeste. Vi har i alle fall fått rikelig igjen for kundeforholdet.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...