Jump to content

Båtforsikring

jat

Recommended Posts

Har MEGET god erfaring med Vesta (både før og etter skade) men de ble for dyre til min siste båt så nå har jeg Norske Sjø. Erfaringen så langt er grei nok (er midt i et skadeoppgjør) men de er treige til å gi tilbakemeldinger.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  SveinHa skrev:

Har MEGET god erfaring med Vesta (både før og etter skade) men de ble for dyre til min siste båt så nå har jeg Norske Sjø. Erfaringen så langt er grei nok (er midt i et skadeoppgjør) men de er treige til å gi tilbakemeldinger.....

Jeg hadde også en skade i Norske sjø, det tok litt lang tid men fikk dekket alt.

Fint om du også gir en tilbakemelding om hvordan det går.

Det er jo etter en skade at forsikringselskapet viser sin sanne side. :-)

If, ingen skader på båt, men svært godt fornøyd med oppgjør på mine bilforsikringer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har ikke forsikret båten ennå(Askeladden beetle med 116 hk diesel verdi ca 450.000,-) men undersøkte pris hos Vesta og Gjensidige Nor da vi kjøpte båten i sept 04 og det var jo ENORM forskjell :confused:

Vesta anbefalte meg å flytte alle forsikikringer(Bolig og 2 biler) til de,men å forsikre båten hos andre selskap :confused: (forsikringsagenten forstod heller ikke vitsen med å kjøpe så dyr båt :lol: )

Prisen hos vesta for båten var 8500.- :headbang: (total kunde)

Hos Gjensidige Nor vart prisen 3500.-inkl.rabatt for securmark,snappoffratt, godkjent havn og medlemskap i kystpatruljen (300 i året)

Prisene gjelder selvsagt full kasko.

Så jeg skjønner ikke de som anbefaler Vesta........... :confused:

Har dere sjekket prisen hos andre selskap ???????????????eller gjorde jeg dårlig inntrykk på agenten frå Vesta :lol:

Har lest innlegg om Norske Sjø og har tenkt å sjekke prisen der og....

mvh

sveno

Har stort sett alle våre forsikringer i Gjensidige.

Har gått greit med oppgjør på bil og andre ting, men har enda ikke hatt uhell når det gjelder båt(heldigvis).

Tilhører nok de som ikke er spesielt flink til å sjekke dette med pris og hva forsikringen dekker osv :blush:

Etter å ha lest de forskjellige innlegg her hadde det nok vært på sin plass med en gjennomgang av dette. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Jeg blir stadig forundret over hvor alle får rimelig forsikring. Noen i selskap A, andre i selskap B, og noen igjen i selskap C osv osv. Det hele virker som et lotteri. Mange opererer nok med lokketilbud første året.

Å spørre om hvor andre får billig forsikring, ja da er du garantert mange forskjellige svar. Omtrent som å spørre om hva folk helst vil ha på matpakka.

Jeg har vært innom bl.a. If og Vesta. Har aldri hatt noen store skader, men har vært fornøyd med både If og Vesta i "børjan". Men så har de priset seg ut etterhvert. Og begge har forsøkt å lokke meg tilbake med nye tilbud.

Nå har jeg godtatt et tilbud fra Duborgh skadeforsikring. Totalt det rimeligste jeg har fått. Noe dyrere på båt enn både If og Vesta, men rimeligere på bil og villa. Duborgh påstår at de "selekterer" markedet, og dermed har lavere skadeprosent. Det skal også gi mindre behov for større prisstigninger. De påstår også at de ikke gir 'introduksjonstilbud', og at premietilbudet derfor er ordinær pris. Så gjenstår det å se neste år... Du kan sjekke på www.duborgh.no . Her er tråden hvor det er skrevet noe om Duborgh tidligere.

tj skrev:

Kan man få det altså??? Jeg har alltid trodd at siden jeg må oppgi personnr. når jeg skal ha et tilbud så nytter det ikke å ringe to ganger. Jeg har regnet med at de har meg på "dataen" i et par måneder - i alle fall til den datoen da tilbudet går ut.

tj

Formulerte meg kanskje litt feil.. :lol:

Jeg pleier å ringe et par ganger frem og tilbake til de samme selskapene for å prute litt.. Somregel går de ned i pris når de får høre at konkurrentene har gitt lavere pris! Etter min erfaring er det alltid rom for diskusjon av den første prisen man har fått!

:newyearsign:

jada skrev:

Jeg blir stadig forundret over hvor alle får rimelig forsikring. Noen i selskap A, andre i selskap B, og noen igjen i selskap C osv osv.  Det hele virker som et lotteri. Mange opererer nok med lokketilbud første året.

Enig med du i at det virker som et lotteri. I forbindelse med forsikring på bilen, en Pontiac Transport 7 seter fikk vi følgende tilbud : (ca.tall, husker ikke helt nøyaktig)

Vesta, ca 7000

If, ca 6000

Terra, ca 6000

Sp 1, ca 8000

Gjensidige, ca 14000 :eek:

Det kan legges til at samtlige fikk helt like opplysninger, via mail.

Med de forskjeller, kan man virkelig begynne å lure på lotterispørsmålet.....

Tugman skrev:

Etter min erfaring er det alltid rom for diskusjon av den første prisen man har fått!

Helt enig. I år er det egentlig første gang jeg virkelig har "jobbet " litt med forsikringene. Og det har jammen vært lønnsomt. Til nå i alle fall....

Så får vi se når skadene eventuelt dukker opp. De har vært fraværende til nå, så det vil vel fortsette slik selvfølgelig :rolleyes:

Perlen skrev:

Enig med du i at det virker som et lotteri. I forbindelse med forsikring på bilen, en Pontiac Transport 7 seter fikk vi følgende tilbud : (ca.tall, husker ikke helt nøyaktig)

<snip>

Med de forskjeller, kan man virkelig begynne å lure på lotterispørsmålet.....

Det kalles segmentering av markedet. Noen vil ha deg som kunde, andre vil ikke ha deg som kunde. Vurderingskriteriene for hvert segment er forskjellig fra selskap til selskap. Det lønner seg stort sett å ringe rundt 1 gang i året. Jeg har gjort det selv i flere år og er alltid trygg på at jeg har inneværende år er det beste tilbudet med vilkår som passer meg. Med dette betyr det ikke alltid den rimeligste forsikringen, men det beste som passer mitt behov.

Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 3 måneder senere...
  b-e-p skrev:

Jeg hadde også en skade i Norske sjø, det tok litt lang tid men fikk dekket alt.

Fint om du også gir en tilbakemelding om hvordan det går.

Det er jo etter en skade at forsikringselskapet viser sin sanne side. :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Da var oppgjøret i boks. Har fremdeles ikke fått en eneste tilbakemelding uten at jeg selv har tatt initiativet. Nå når "Nye" Norske Sjø er oppegående har jeg hatt et par telefoner til dem og de virker litt mer oppegående enn Hellevik.

Jeg hadde en skade 2. desember i fjor (behørig dokumentert i denne tråden) og i dag kom sluttoppgjøret. Ikke noe å si på selve oppgjøret (beløpet) og der har ikke vært noen diskusjoner om skyld e.l. men det har jo tatt sinnsykt lang tid og jeg har irritert meg grenseløst på manglende tilbakemeldinger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 1 måned senere...

Hei!

Quality Broker.

Har du lest vilkår Tempelton / Ferryman?

Se evt side 2, UNNTAK pkt 1.

Her står det at båten ikke er forsikret ved:

- Brann på land

- grunnstøting

- plutselig vann som trenger inn

- etc etc

Når jeg ringer QB sier de noe helt annet, samt at i deres sammendrag sier de også noe helt annet.

De samme vilkår gjeler også fra Norwegian Broker - noen som vet noe mer her?

Noen som kjenner til dette?

Flem340 skrev:

Fikk nettopp fornyelse av min forsikring gjennom Quality Brooker, og tenk

den var 1000 kroner rimeligere enn i fjor.

Uten at jeg har bedt om det.

Det er jammen ikke ofte det går i forsikringstagers favør, så

jeg ble posetivt overasket.

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville trodd at QB da har byttet forsikringsselskap på din polise. Jeg snakket med dem for et par uker siden i forbindelse med at en kamerat skulle tegne forsikring. De sa da at de nå bl.a. tilbudte Tempelton/Ferryman som også ville gi billigere forsikring på min båt, men som da ikke ville inkludere maskinforsikring. Jeg kunne også få beholde det selskapet de hadde meglet for meg i fjor. De mente imidlertid at maskinforsikring kanskje ikke hadde all verdens verdi pga. garanti/kjøpslov. Jeg er ikke så sikker på det, men det blir jo selvsagt et prisspm.

Jeg ville for ordenss skyld finlest vilkårene dine og sammenlignet med året før, samt ev. fått QB til å opplyse hva som ev. er endret i vilkårene, hvis det er noe. Bare for å være på den sikre siden. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ankermann skrev:

Hei!

Quality Broker.

Har du lest vilkår Tempelton / Ferryman?

Se evt side 2, UNNTAK pkt 1.

Her står det at båten ikke er forsikret ved:

- Brann på land

- grunnstøting

- plutselig vann som trenger inn

- etc etc

Når jeg ringer QB sier de noe helt annet, samt at i deres sammendrag sier de også noe helt annet.

De samme vilkår gjeler også fra Norwegian Broker - noen som vet noe mer her?

Noen som kjenner til dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Quality Broker er IKKE så ille, jeg tok skammelig feil... jeg har valgt QB..., det samme gjelder nok også Norwegian Broker da disse og QB bruker samme betingelser...

Beklager innlegget!

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...