Jump to content

Fjernkontroll til Autohelm

Sebaldus

Recommended Posts

Jeg har en slik Autohelm ST 1000 rorkultpilot som er ganske vanlig på seilbåter. Til disse får man en enkel fjernkontroll med kabel til selve piloten.

Jeg skulle gjerne hatt meg en slik fjernkontroll men å kjøpe nytt blir for dyrt med tanke på alder på selve piloten.

I et av mine engelske båtblader (nesten sikker på at det var PBO) leste jeg en enkel oppskrift på hvordan man kunne lage sin egen fjernkontroll. Saken var at de ulike +/- 1 eller 10 grader knappene kun funksjonerte ved at ulike poler på autopilotens kontakt ble koblet sammen. Altså rimelig enkelt å sette opp selv med 4 fjærbelastede kontakter.

Nå finner jeg selvsagt ikke denne artikkelen  :yesnod: Lurer derfor på om noen andre vet noe om dette og eventuell kan sende oppskriften på mail eller legge den ut her.

Andre tips mottas med takk og har du liggende en fjernkontroll til en ST 1000 kjøper jeg den kanskje!

sjekk siden:

http://www.thomasknauf.de/seatalk.htm

spesiellt linkene nederst på siden.

Takk for linken!

Dette virket betydelig mer avansert enn det jeg mener å ha lest om.

Kanskje jeg husker feil  :sad: eller så var kanskje det jeg lest for autopiloter som er så gamle at de ikke har SeaTalk. Min er jo sikkert ganske gammel så jeg får se hva det står om SeaTalk i manualen.

Hei Baat-Guru

Jeg har en gammel  ST 2000, og fjernkontroll.

Mulig det er samme typen du er på jakt etter og - nei jeg skal ikke selge den.

Ikke noe seatalk, nmea eller ande moderne greier. En enkel boks med 4 knapper og ledning som kobles til piloten.

Hvis du har et bilde av den du er på jakt etter, kan jeg se om det er samme boksen som jeg har. Hvis det er samme boksen kan jeg sikkert åpne den for å finne ut hvordan den fungerer.

Alternativt kan jeg ta et bilde av min boks, hvis du vet hvordan den skal se ut.

Hei Baat-Guru

Ikke noe seatalk, nmea eller ande moderne greier. En enkel boks med 4 knapper og ledning som kobles til piloten.

Er 99 % sikker på at det er denne jeg er ute etter. Hadde nemlig en lik ST1000 som den jeg har nå på min forrige båt. Denne hadde fjernkontroll og den var akkurat som du sier.

Gidder du åpne den hadde det selvsagt vært fantastisk, men det er jo ikke sikkert man kan se hvordan den funker bare ved å åpne den....

Det jeg mener å ha lest i PBO er en artikkel om å lage en liten boks med 4 stk brytere som "emulerer" denne fjernkontrollen. Var visst bare å koble sammen plugg x med plugg y for å oppnå +/- z på kursen.

Kan jo alltids kjøpe en ny fjernkontroll, men jeg syssler også med tanken på å kjøpe en mer passende autopilot for min båt.

Ja, det var det da. Elfa har flere plugger som minner om denne, men jeg vet ikke om de har akkurat den. Tror jeg så en som minnet mistenklig da jeg lette runt på elfa for å finne en passende plugg til kartplottern men er ikke sikker.

Pinnekonfig. kan du få av meg, hvis du får tak i plugg

Har også fundert på å bygge om min til trådløs  :wink:

• 3 måneder senere...

Hej Suzuki !

Det får bli mycket 'synsing' fra mig!

Seatalk har jag svårt för att tenka mig, det er vel bara Autohelmprodukter som har det !

Om du ser på denna sidan som jag fann med google

http://www.google.se/search?q=cache:rhkjtx...TP20+nmea&hl=sv

så står det att man kan ansluta vindgivare og även GPS til autopiloten...og der talas det bara

om NMEA !!

fråga: hur ser anslutningskontakten ut? finns det bara en , hur många stift har den....??

sen du säger att 'remote-kontrollen' er svindyr, kan det vara så att 'remoten' er någon slags

'intelligent' (les minidator!) som omvandlar +1/+10 el -1/-10 gr osv til NMEA-kod

det er mycket synsing så du får ta det för vad det er :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei. Noen som har greie på Shipmate( er vel Simrad idag). har en Shipmate RS5800 Gps Navigator som har vært i båten siden den var ny, . Den kan slåes av og på men posisjonen forandrer seg ikke. 1996/97. Har også en Shipmate RS 8100 VHF. Den virker. Har og en gammel plotter Getrek 757 som jeg bruker autopilotfunksjonen på når jeg går ned å koker kaffe. Båten vingler litt med den. Den tror jeg skal ut av båten i vinter. Har noen en ny autopilot å anbefale. Har styrepumpa og rorindikatoren.

vel, nå var det FJERNKONTROLL til Simrad TP 20 vi kom over på her da, som en naturlig oppfølging av Sebaldus` tråd om DIY fjernkontroll til AUTOHELM.

Har du sjekket emnearkivet ? I motsatt foreslår jeg en sjekk der.

Suzuki

Siden ingen ser ut til å vite dette får vi gå ingang med litt synsing og kartlegging av problemet :smiley:

Vi snakker altså om en fjernkontroll som det går an å kjøpe, men som det kanskje også går an å lage selv hvis man bare vet hvordan. Er det en inngang/utgang for tilkobling av fjernkontroll, og en annen inn/utgang for tilkobling til "duppeditter" som f.eks GPS o.l ?

Vi snakker altså om en fjernkontroll som det går an å kjøpe, men som det kanskje også går an å lage selv hvis man bare vet hvordan. Er det en inngang/utgang for tilkobling av fjernkontroll, og en annen inn/utgang for tilkobling til "duppeditter" som f.eks GPS o.l ?

Nesten. Tror det blir mer en kontroller som kan få et trykknapp signal, over til NEMA, som piloten takler.

Mulighet for fler "enheter" er ikke nødvendig.

Suzuki

No boat needed..

Nesten. Tror det blir mer en kontroller som kan få et trykknapp signal, over til NEMA, som piloten takler.

Mulighet for fler "enheter" er ikke nødvendig.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Tillat meg å synse.

Fjernkontrollen til Simrad kjører på SimNet.

Den kan kobles til hvor som helst i systemet det finnes en SimNet connector eller rett i manikken.

SimNet er NMEA2000 på CANbus.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...