MissCaptain Startet 17.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2010 Hei! Har en Volvo penta V8èr, 305 hk, 83 modell. Har brukt den i hele sommer og den har fungert perfekt (litt treg å få startet opp, ellers bra). Men på slutten av sommeren stoppet den pluselig mens eg var ute å kjørte. Fikk tatt den inn til land, og tømte bensinfilteret, og den startet igjen (da var det gått noen timer, og båten sto i solen og tørket). Etter dette gikk den fint på noen turer til, før det skjedde igjen. Det samme skjedde igjen, i fart stoppet den plutselig, og ville ikke starte før det var gått noen timer. Bensinen i bensinfilteret ser bra ut (ikke vann). Har byttet noen deler på forgasseren, men motoren slukner etter en stund fremdeles. Ellers har eg byttet alle tennpluggene, tennstift og fordelerlokk nylig. Noen som har noe ideer til hvor jeg skal fortsette å lete etter feilen ? Modesty Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Prøv med en annen coil? Sikker på at de ikke kommer vann i sylindre/olje. Redigert 17.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Eller en ny kondensator, hvis du ikke har skiftet den Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
-stig- Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 sjekk pluggene når den stopper, om di er våte eller tørre, da ser du nok om det er ett bensinproblem eller ett tenningsproblem. Sitér dette innlegget Link to post
MissCaptain Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Adeno: Har ikke ikke bytet coil, bør kansje gjøre det ?. Oljen ser ihvertfall helt fin ut, ingen indikasjoner på at det er vann i oljen. Draco aq140 : med kondensator, mener du coil ? -Stig- : satte på forgasseren igjen i dag, og lot båten gå ganske lenge. Stoppet etterhvert i dag og, men lot seg starte igjen. Hadde den gjort det med våte plugger ? Modesty Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Kondensator Sitter sannsynligvis inne i fordeleren på din motor: Men noen ganger utenpå fordeleren: Koster noen få kroner, og kan være verdt å bytte. Ta med coilen, og du har nesten utelukket tenningen som problemet. Edit: fant bildet av det jeg mener er din fordeler, kondensatoren er #4: Er motoren en AQ311 med 307hk ??? Edit igjen : Du er sikker på at det er en 83 modell, og i såfall at det ikke er en Volvo motor som er bygget på en GM 305, og ikke en motor med 305hk, da Volvo ikke produserte noen motorer med 305hk i 1983, og AQ311 ble satt i produksjon i 1986 ???? Redigert 17.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Trur jeg har en elektronisk tenning liggende:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
MissCaptain Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Adeneo: Takk for god hjelp :) Skrev feil - det er en 205 hk motor. Usikker på hva modellen heter. Men skal være en 83 modell. Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
Seacrest Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hei. Tipper på coilen jeg, koster ikke all verden, og uansett en "kjekk å ha" del ombord! Lykke til. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Kan justeringsskruen til stiftene være løs slik at stiftene har klappet sammen? Da vil ikke motoren starte. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Skrev feil - det er en 205 hk motor. Usikker på hva modellen heter. Men skal være en 83 modell. Det skulle vel tilsi at det er en V6 motor, legger ved en liste over motorer mellom 200-300 hk, fra åttitallet, se om noe ser kjent ut. Det er en del av disse motorene som ikke hadde verken stifter eller kondensator, og noen er senere oppdatert til elektronisk tenning, så det kan være litt vanskelig å finne feilen når man ikke vet hvilken motor der er, det er kun derfor jeg maser om dette. Som regel vil en slik blå coil fra Biltema fungere som en erstatning, i hvert fall for å teste om dette er feilen. Prisen på en slik er vel rundt en hundrelapp. Så vidt jeg kan huske skal V8 motorene ha en coil med 1,5ohm, og ikke 3ohm, men det spiller liten rolle kun for å sjekke om det er dette som er feilen. Dersom det er tenningen er det sannsynligvis coilen som blir for varm og kutter etter en tid, for deretter å starte når coilen har kjølt seg ned igjen, men det kan være kondensatoren som kan oppføre seg på samme måte. En annen vanlig feil som kan gi samme symptomene er diverse feil i drivstoffsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
MissCaptain Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hei ! Helt sikker på at det er en V8èr, og vet også at den har en kondensator. Første steg får bli å bytte både coil og kondensator da:) Takk for masse hjelp sålangt:) Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 En V8 har åtte tennplugger. Ellers så har jeg i løpet av 20 år vært borti en gang at coil/kondensator var defekt. Mulig du blir nummer to. Sitér dette innlegget Link to post
MissCaptain Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Litt mer info: Motoren starter ganske greit, men når den settes i gir så stopper den hvis jeg ikke har mye gass. Når jeg prøver å starter den igjen da, må jeg ha mye gass for å starte den. I sommmer ville den ikke starte på mange timer( etter å ha kjørt på fullt i 15 min) , men når jeg nå tester den kun i havnen så er den bare vanskelig (men da er den ikke så ikke varm). Torill. Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
2xDiesel Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Tror det smarteste her er å sjekke pluggene hver gang du får driftsforstyrrelser. Du har så mange forskjellige symptomer her at jeg holder en knapp på drivsoffblandingen for fet/mager/ustabil osv. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 synes det høres litt ut som om den"flyter" over i forgasser jeg.lukter det bensin i motorrom eller av eksos når du starter etter den stopper? Sitér dette innlegget Link to post
MissCaptain Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Nroo7: Det lukter verken bensin, eller eksos når jeg starter den opp igjen. Forgasseren er i tillegg nyoverhalt, slik at den skulle være ok. 2XDiesel: hvordan sjekker jeg at drivstoffblandingen er slik den skal være ? Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
volfro Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 synes det høres litt ut som om den"flyter" over i forgasser jeg.lukter det bensin i motorrom eller av eksos når du starter etter den stopper? Synest denne er fornuftig eg. Rimelig enkel å sjekke er den også. Ta av luftfileter/flammedemper eller hva det nå heter så du ser rett ned i forgasseren når motoren går på tomgang. Det skal da ikke dryppe/renne bensin ifra hoveddysen/venturi. Den saken som sitter lengst oppe og normalt sett midt i innsugshullene i forgasseren. Prøv kanskje med en ørliten økning av turtallet også. Forgasseren skal på tomgang kun få bensin gjennom tomgansdysen og den sitter lenger nede ved selve gasspjeldet.(i ytterkant der spjeldet lukker) Årsak til forgasser fløyming kan være feil justert flottørhøgde / lekkasje i flottør / smuss i flottør nål/dyse eller skade på tetningsflate i sete eller tupp på flottørnål. At den er nyovehalt betyr nødvendigvis ikke at den er ok? Visst den har automatshoke så sjekk at denne kobler ut. (gjelder for så vidt man. shoke også) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvis den stopper når du setter den i gear så kan det jo være micro bryteren som kutter tenninga når du setter den i gear. Vi prates i ettermiddag:) Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
68 GT Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 For liten åpning på stift? Da kan motor en gå en stund,for så å stoppe,starter deretter da den har blitt kaldere. Ev litt urent før den stopper. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
2xDiesel Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Det jeg var ute etter var at hvis pluggene er fine og lysebrune hver gang den stopper er det neppe bensintilførselen, men tenningen som er et problem. F.eks. liten sprekk i fordelerlokket. Sitér dette innlegget Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Hei, jeg har akkurat samme feil på min Marex 23, Volvo Penta V8. Hva ble løsningen på problemet her? :-) Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Dokker har Ikkje vurdert å sjekke om luftingen til bensintank er tett . Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Har hatt samme problem på min AQ260, byttet plugger. Det ser ut som det var problemet på min. Men har kun testet den på land. Sitér dette innlegget Link to post
JrDani Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Lenge sia men, Fant dåkker ut om problemet? Har en chevvy V8 selv som er tungstarta i tillegg t at den fikk fullstendig stopp når æ kjørt med den på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.