2xDiesel Startet 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2010 Har plukket frahverandre drevet og lurer på følgende: Instruksjonsboken sier trykkteting på 2 nivåer, og vakumtesting også på 2 nivåer. Lokale verkstet jeg har pratet med sier de tester på 15psi, og hvis det da ikke lekker er det OK. Gjorde selv 15psi testen på et drev i fjor med det resultat at det var vann i oljen i år igjenn! Erfaringer/kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Det er vanlig å trykke opp til 15psi, la det stå noen timer, helst en dag, for å se om det holder tett. Det er også en fordel å vakuum teste drevet, men som andre har erfart er det vanskelig å få eldre drev til å holde vakumet på grunn av tetningen til drivakselen, men det bør normalt holde -7psi. Mener det er maks -5psi vakuum under normal drift i ett Volvo drev, så det skulle holde. Det er viktig å rotere propell/drivaksel osv. noen ganger under testingen. Mercruiser anbefaler på den andre siden å IKKE vakumteste deres drev, da det har ført til lekkasjer i flere tilfeller, så kun trykktesting der. Forøvrig har jeg også vært borti mange ganger at trykk/vakumtesting ikke alltid indikerer alle feil, og at drevet begynner å lekke kort tid etter testingen, men det er fortsatt den raskeste og enkleste måten å finne lekkasjer på. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Og hvilket utstyr bruker man på foreksempel ett Bravo drev? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) På ett Mercruiser drev kan det lages til noe med en plugg/ansats som passer i bunn eller i ventilasjonshullet, mener å huske det er 3/8" gjenger. En slange og ett manometer, og noe som klarer å gi rundt 15 psi, en håndpumpe, kompressor e.l. og en kran til å stenge, slik som en messingkran eller en ballofix osv. Eller man kjøper seg en slik en: Redigert 17.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Nå kommer et sikkert dumt spørsmål, men prøver likevel: Finnes der noe testpapir (alla graviditetstest) man kan dyppe i oljen for å se hvor mye vann den inneholder? Har blitt fortalt at oljen beholder sine smørende egenskaper med forholdsvis høyt vanninhold, så hvis jeg hadde hatt f.eks. under 5% vanninnhold så kunne jo bare drevet vært som det var? Er usikker på hvor mye vann som skal til før oljen mister sin lysebrune og transperante/klare farge. Redigert 17.Oktober.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Det var absolutt ikke ett dumt spørsmål, for det finnes nemlig denne typen tester for å kontrollere andre veien, etter olje i vannet. Desverre har jeg ikke sett noe som fungerer for vann i oljen, og problemet er jo at vannet kommer fra en lekkasje, som ør repareres. Mercruiser sin HP olje skal vistnok binde vannet i oljen bedre enn andre oljer, men Volvo bruker som regel vanlig GL5 olje som ikke har like bra egenskapet for å holde på vannet, og enkelte gamle Volvo drev bruker motorolje, som ikke holder særlig bra på vann i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.