Jump to content

Noen med erfaring ang. trykktesting av drev?


2xDiesel

Recommended Posts

Det er vanlig å trykke opp til 15psi, la det stå noen timer, helst en dag, for å se om det holder tett.

Det er også en fordel å vakuum teste drevet, men som andre har erfart er det vanskelig å få eldre drev til å holde vakumet på grunn av tetningen til drivakselen, men det bør normalt holde -7psi. Mener det er maks -5psi vakuum under normal drift i ett Volvo drev, så det skulle holde.

Det er viktig å rotere propell/drivaksel osv. noen ganger under testingen.

 

Mercruiser anbefaler på den andre siden å IKKE vakumteste deres drev, da det har ført til lekkasjer i flere tilfeller, så kun trykktesting der.

 

Forøvrig har jeg også vært borti mange ganger at trykk/vakumtesting ikke alltid indikerer alle feil, og at drevet begynner å lekke kort tid etter testingen, men det er fortsatt den raskeste og enkleste måten å finne lekkasjer på.

Link to post

På ett Mercruiser drev kan det lages til noe med en plugg/ansats som passer i bunn eller i ventilasjonshullet, mener å huske det er 3/8" gjenger.

En slange og ett manometer, og noe som klarer å gi rundt 15 psi, en håndpumpe, kompressor e.l. og en kran til å stenge, slik som en messingkran eller en ballofix osv.

 

Eller man kjøper seg en slik en:

 

vakumtester.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Nå kommer et sikkert dumt spørsmål, men prøver likevel: Finnes der noe testpapir (alla graviditetstest) man kan dyppe i oljen for å se hvor mye vann den inneholder? Har blitt fortalt at oljen beholder sine smørende egenskaper med forholdsvis høyt vanninhold, så hvis jeg hadde hatt f.eks. under 5% vanninnhold så kunne jo bare drevet vært som det var? Er usikker på hvor mye vann som skal til før oljen mister sin lysebrune og transperante/klare farge.

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post

Det var absolutt ikke ett dumt spørsmål, for det finnes nemlig denne typen tester for å kontrollere andre veien, etter olje i vannet.

Desverre har jeg ikke sett noe som fungerer for vann i oljen, og problemet er jo at vannet kommer fra en lekkasje, som ør repareres.

 

Mercruiser sin HP olje skal vistnok binde vannet i oljen bedre enn andre oljer, men Volvo bruker som regel vanlig GL5 olje som ikke har like bra egenskapet for å holde på vannet, og enkelte gamle Volvo drev bruker motorolje, som ikke holder særlig bra på vann i det hele tatt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...