Jump to content

Diverse instrumenter, er det noen som kan fortelle noe om disse


Enzo

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle noe om følgende instrumenter, er det noe å ha, er det brukbare greier osv ?

 

Navtex: Furuno NX-300, 2001, connected to Furuno GP-31

 

SSB: ICOM IC-M800 SSB world transceiver-receiver with automatic antenna tuner ICOM AT-120E and emergency knob, 1990

 

Inmarsat-C: Thrane & Thrane TT3022D with distress knob, 2001

 

Weatherfax: Furuno DFAX FAX-207 (paper), 2001

 

 

Det meste av dette er jo noen år gammelt, Navtex er vel noe noe sikkerhetsgreier, værfax er det noen som bruker det enda istedet for gribs fra nettet ? SSB radio høres jo fint ut men fra 1990 ? er det å regne som kassabelt ?

Inmarsat-C ?

Link to post

NAvtex er kjekt mener jeg. Det er et lite apprat som mottar navigasjonsvarsler og værmeldinger. Jeg har en elektronisk sånn ombord. Synes det er verdifult. De eldre modellene skriver på papir, og da kan remsene bli veldig lange noen ganger. Min er fra Mörer http://www.wetterinfobox.com/english/WIB2D.htm.

 

SSB radio fra 1990 er sikkert også kjekt å ha - med mindre du trenger reservedeler. Da kan du kanskje slite litt med å skaffe det. Det er jo en langdistanseradio med høyere sendeeffekt enn VHF og andre frekvenser som gjør at den når lenger (VHF signalene går rett frem, SSB signalene går opp i stratosfæren (?) og reflekteres ned til jorda). står en del på denne her http://windom.cybox.com/ssb.html. Kan godt hende at SSb radioen trengs for å motta værfaksen.

 

Og poenget med SSB radio og værfax er at det ikke er så god mobildekning til havs - så det er ikke alltid man får ned GRIB filene - om man ikke har satelittkommunikasjon ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Furuno NX-300

Navtex. Gir deg informasjon om vær, riktignok ikke kystvær, feil på fyr, manglende merker, store slep etc. etc.

 

ICOM IC-M800 SSB world transceiver-receiver with automatic antenna tuner ICOM AT-120E and emergency knob,

MF/HF. Mye brukt radio. "Emergency knob" har samme funksjon som "Distress" knappen på VHF'en din, dog med større rekkevidde.

 

Inmarsat-C: Thrane & Thrane TT3022D with distress knob, 2001

Globalt system. Ikke voice, men enkel e-post. "Distress" knappen har også her samme funksjon som på VHF, men seriøst større rekkevidde. Denne har innebygget GPS.

Mange muligheter med denne. Du kan be om å få båtens posisjon over Internet eller den sender posisjonsrapport i definerte intervaller. Den har også "fencing" som gjør at den sender en alarm når du går inn i eller ut av et definert område. Den har også mulighet for enkel SCADA.

 

Furuno DFAX FAX-207 (paper), 2001

Du kan motta værkart fra forskjellige stasjoner rundt omkring. Meget bra, som alt annet det står Furuno på. Den har egen innebygget mottager.

Link to post

MF/HF. Mye brukt radio. "Emergency knob" har samme funksjon som "Distress" knappen på VHF'en din, dog med større rekkevidde.

 

Det er nok ikke samme distressknapp som DSC/VHF.

Distress knappen på IC-M800 er bare en snarvei til freq. 2182 Voice.

Så kan du rope MAYDAY x 3 osv......

Nyere MF/HF radioer har derimot DSC knapp. Der går alarmen på 2187,5 Khz og scrambler alle innom rekkhold. Deretter kan du prate på 2182 Khz.

 

IC-M800 er en kommersiell marine radio, og sender på kommersielle freq. Ikke amatørband, så det blir vanskelig å kontake andre langturseilere.

Men den kan modifiseres til også å sende på amatørband. Vanligvis m.h.a å klippe over en rad dioder.

Likeså å operere på LowerSideBand (LSB) og ikke bare USB, Upper Side Band. (USB ikke å forveksle med data USB, Universal Seriel Bus). Amatørene operer også på LSB. Komersielle bare på USB.

 

Men det er sikkert en god radio å ha ombord!!

Link to post

Nå ble jeg litt usikker.

Lytteplikten på 2182 opphørte jo 1. Februar 1999.

Riktig

Derfor går distress signaliseringen digitalt, og ikke på voice.

Men du kan fremdeles prate på 2182.

IC-M800 har ingen digitaliserte alarmer. Bare god gammeldags voice.

ICom 801E og ICom 802 bl.a har DSC-knapp for MF og HF. Der går alarmene digitalt ut.

Link to post

Har overhodet ikke tenkt å kaste noe som svar til de første i tråden over, greiene står i en båt og skal bli der.

 

Jeg bare tenker på uttrykk som kommer her på forumet innimellom alà elektronikk som er eldre enn 5-10år er verdiløst osv

 

Men da fikk jeg jo litt mer greie på hvordan ståa er med disse tingene.

 

Med det samme vi er i gang, hva er å foretrekke av en

Fisher Panda PMS 6000 NB 2006

og en

Mastervolt 3,5 KVA, diesel, 2004

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...