bavariaeier Startet 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2010 (redigert) jeg har en 32 foter med d1-20 (18hk) Kjølesløyfen er fra før montert gjennom varmtvannstank (originalt fra bavaria) Jeg lurer på å koble motoren til en defroster for å gi varme under motorgang. (Da får jeg mer varme enn fra bare dieselvarmeren, gratis varme og mindre tull med en enkel defroster + at jeg da har 2 uavhengige systemer) Det jeg lurer på: - Gir en såpass liten motor nok varme til en defroster? (bør jeg velge en liten defroster...?) - Kan jeg risikere for lav arbeidstemp på motor eller vil den alltid være som den skal uavhengig av nedkjøling av kjøleveske? Takker for svar Redigert 18.Oktober.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Dette går fint. Hvis du opplever lav motortemp blir det iallefall kun på lave turtall. Men termostaten på motoren regulerer vel dette? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
RSL Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Jeg har ikke peiling på de andre spørsmålene dine, så jeg skal unnlate å svare på dem. En tanke som slo meg, er at det kanskje er lurt og koble denne defrosteren til varmtvannssløyfen til varmtvannsberederen og med en liten sirkulasjonspumpe. Da vil du ha varmluft når du ligger på 220v også. Du vil selvfølgelig miste varmtvannet etter en stund når du ligger i utehavn uten motoren i gang, men da kan du jo selv velge hva du prioriterer. Varmtvann eller varmluft. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sun Flyer Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Ja, og hvis du virkelig vil kjøre på kjøper du en sånn i tillegg: http://www.alde.se/main/default.asp?catid=5&subcatid=21&langid=1&id=10&prodid=548&menu=3 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Jeg ble en gang rådet til en slik løsning for varmer i en Nidelv 690, dvs defroster med sikulajsonspumpe. Men jeg kom aldri så langt med den båten at det ble montert. Jeg har en 10kw defroster i dag. Den går ofte under gange når det er kaldt. Da gir den et fint supplement til dieselvarmeren. Dog erfarer jeg at luften blir fort kald når vi slår av motorene. Jeg vet ikke om det er andres erfaring. Løsningen med dieselvarmer og defroster som to separate systemer anbefaler jeg sterkt. Vi har stor glede av dette på vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Har montert en 4kw varmer med totrins bryter på Volvo 2030 29hk.Har montert den etter varmvannstanken.Fungerer meget bra.Den er momtert under nederste trinn. Har også seilkollega som har samme opplegg på Volvo 2020 19hk. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Da tenker jeg endelig å få montert dette. Jeg tenker å montere i serie med varmtvannstanken. Jeg kobler den etter tanken for da har jeg alltid vamtvann (jeg tenker at varmtvannstanken uansett vil trekke veldig lite varme når den først er varm)(og at man med paralell løsning vil få mindre gjennomstrømning av varmt vann) Såvidt jeg kan se er sløyfen (som i dag har varmtvannstank) den samme som går til varmeveksleren. Mao antar jeg derfor at motor ikke vil kunne gå kald som følge av defrosteren da termostaten vil justere tilgangen til vann i sløyfen... og at vannet uansett normalt er kalt etter turen innom varmeveksleren. Noe annet ville vært om det var en egen sløye som gikk kontunuerlig. Men, hvordan går det å montere dirkulasjonspumpe? Er systemet blokkert for sirkulasjon når termostat er lukket? Noen som har tegning for systemet på volvo penta d1-20? (Den står i en bavaria cruiser 32 - 2010 mod med original montert varmtvannstank) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Hmmm... en heldig bieffekt av denne løsningen, er vel at du har en slags vannbåren varme mens du ligger på landstrøm. Da er jo ikke strømmen et problem og varmekolben i berederen varmer vannet som sirkulasjonspumpen forer defrosteren med. Kanskje har du litt mindre varmt varmtvann, men du har varm båt uten å forbrenne diesel, hmm... noe å tenke på her i svADA. Riktignok uten defroster. Jeg vil heller satse på konvektorer og rene radiatorer tror jeg. Første skritt mot vannbåren varme når jeg en eller annen gang får råd til en brenner til dette formål. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bavariaeier Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 RSL: Ja, har også tenkte dette åp at man får noe varme via varmtvannstanken når man ligger på landstrøm. Neppe mye, men kanskje litt. (er 800w, men noe av varmen går jo til vannet da..) Dette med sirkulasjonspumpe; noen som vet om kjølekretsen står i ro (dvs er stengt) når termostat på motor lukker? Jeg bare lurer på om det kan gi problemer ift en sirkulasjonspumpe (dersom den presser på og kretsen ikke "går rundt") Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.