Jump to content

Volvo penta D3 Hvilken motor det?

Moyja

Recommended Posts

Volvo Penta D3 motorene er en ren Volvo motor og har ingenting med VW så vidt jeg vet.

D3 er basert på den motoren som Volvo av en eller annen grunn kaller D5 i bilene sine.

D5 (Penta D3) motoren er en aluminiums motor med fem sylindere og 20 ventiler. Toppen har dobble overliggende kamaksler.

Her er noe mer informasjon:

Volvo D5

Volvo Car Corporation is making considerable strides in the premium segment for diesel engines. The new D5, the first passenger-car diesel engine designed and made in-house by Volvo Cars, employs spearhead technology to achieve world-class standards of performance and fuel consumption.

The D5 turns a new leaf in Volvo Cars engine history. This advanced new common rail unit is the company’s first in-house produced diesel engine – and evidence of just how important it is for Volvo Cars to be able to offer a modern diesel engine in the premium segment. The new engine made its debut this summer in the S60 sports sedan, the prestigious S80 and the V70 – perhaps the best estate car in the world.

“The starting-point was that the new Volvo diesel should be both sporty and cultivated and offer absolute world-leading qualities in a number of key areas: performance, fuel economy, noise level, weight and emissions,” says Lars-Gustaf Hauptmann, project manager of the D5 project. “It is these particular criteria that customers in the premium segment prioritise when they specify a diesel engine.”

There are three generations of D5 engines. The first generation was introduced in 2001; the second generation was introduced in 2005 and the third was introduced in 2009. The second generation got a slight reduction in stroke and has a reduced compression ratio, a water-cooled VNT turbocharger with a bigger compressor and an electric servo motor to adjust the vanes, an improved EGR system, a throttle valve, revised intake and exhaust ports and a newer generation of common-rail direct injection with improved injectors. The third generation got a further reduction in compression ratio, a two stage turbo system (D5244T10), an improved EGR system, revised intake and exhaust ports and a newer generation of common-rail direct injection with higher pressure and piezoelectric injectors.

Volvo has a special version of the D5 for use in the C30, S40, V50 and C70 models that produces 180 hp and 400 Nm of torque (reduced to 350 Nm with automatic transmission). The engine compartments of these cars are smaller so among other things the engine has a different air intake system, different exhaust system, smaller charge air cooler and a smaller radiator.

The D5244T is also offered as a marine engine by Volvo Penta under the name D3. The marinised engine is in large parts identical to D52244T. This includes crankshaft, pistons, camshafts, valves, cylinder block, cylinder head, turbo, injectors and the high pressure pump. The D3 ECU has a modified software, which e.g. gives a modified torque suited for marine applications and has a simplified starting sequence. The hardware differences between D5244T and D3 are: a water cooled inter-cooler, a water cooled exhaust manifold, a heavier monolithic crankwheel, a seawater-pump and a heat exchanger. The output is 110 hp (82 kW) at 3,000 rpm, 130 hp, 160 hp, 190 hp (140 kW) at 4,000 rpm and it is coupled to a duoprop I/O system.

Redigert av adeneo (see edit history)

Det stemmer at utgangspunktet er den 5 sylindrede dieselmotoren som Volvo bruker i sine biler. Den leveres i mange ulike hk varianter.

VP har gjort ganske store endringer på motoren fra og med 2010 - jeg tror også motoren nå har ny topp. Marinemotoren skiller seg trolig mer fra bilmotoren til Volvo nå enn den gjorde på forrige variant av VP D3.

• 2 uker senere...

den motoren som Volvo av en eller annen grunn kaller D5 i bilene sine.

D5 (Penta D3) motoren er en aluminiums motor med fem sylindere

Da er det kanskje større grunn til å undre seg over at båtvarianten kalles D3 enn at bilvarianten kalles D5?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Den nye D3 er omtalt på Volvo sine sider!

The new D3 is a completely new engine. Like its predecessor, the basic engine comes from the Volvo Car Corporation and is based on a 2.4 liter, 5-cylinder aluminum engine block with the very latest in engine technology.

Volvo Penta D3 motoren bygger fortsatt på 2.4 liters motoren som brukes i Volvo's biler og som fortsatt kalles D5.

Den nye D3 bilmotoren er kun på 2 liter.

Nummeret etter D'en har ingenting med antall sylindre å gjøre.

Tidligere brukte Volvo slagvolum, og enkelte ganger sammen med antall ventiler pr sylinder osv. men i 93 var det vel, så begynte man med antall sylindere, slik som på D4 og D6. Det nye nå er vistnok at de har gått bort fra dette igjen.

Den T5 motoren til Volvos biler er nå firesylindret, og Penta D3 er femsylindret, som noen eksempel.

Det skal vistnok ha noe med slagvolum å gjøre eller noe sånt?? men har ikke satt meg inn i akkurat hvordan de merker motorene sine, da de hele tiden bytter om, noe som gjør det vanskelig å følge med, da systemet til Volvo er helt kokko, og de har store problemer med å bestemme seg, akkurat som da de begynte å male bensinmotorene mørke grå i stedet for røde, fordi det passet bedre etter sammenslåingen med OMC, så noen år etter fant man ut at det kanskje var greit med rødt alikevel.

Det er tydeligvis noen hos Volvo som har store problemer med å holde en konsekvent politikk.

Jeg holder på å skrive en huskeliste til meg selv om hvordan man identifiserer en Volvo motor, da det stadig er vanskelig å finne ut av dette, jeg har en del informasjon om bensinmotorene, men ikke så mye om dieselmotorene enda.

Jeg har forøvrig begynt på dette prosjektet minst 10 ganger de siste tre årene, og hver gang blir jeg så irritert at jeg avslutter hele greiene.

Her er hva Volvo selv skriver om dette i en Parts Bulletin som kom for ett par år siden.

Several methods have been used to provide the engines with unique model names. Some were based on horsepower ratings. More recent names are based on the displacement of the engine in liters. Each time the name was changed, it was due to some change in the parts content of the engine. Sometimes the changes were minor, sometimes they were major. The changes may or may not affect the parts that you need for a repair.

The safest method is to always search with the serial number. This will get you to the correct catalog. Inside the catalog you will need to use the complete model name to select the correct pages and then parts.

Er ikke i grunn mye til hjelp den forklaringen der :headbang:

er D12 12-sylindret da mener du?

Jeg mener egentlig bare at VP med fordel kunne vært bittelitt mer konsekvent i sin navngivning av motormodeller :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Når det gjelder betegnelsen på motorer i bilverdenen så er det jo ikke bare volvo som har gått bort fra tradisjonell

bokstav/tall kode. Hvem som egentlig startet det hele skal være usagt men jeg husker at jeg var meget forundret på 80 tallet når BMW kom med sin 745 som burde vært en 4,5liter etter god BMW tradisjon. denne var visstnok på 3,2-3,3 liter men med turbo så mente BMW at den hadde ytelser som en 4,5 liter sugemotor så derfor. I dag ser man mer og mer at bil fabrikantene går over til å bruke samme motor i en rekke forskjellige ytelser og endrer betegnelsen etter ytelsen. Så har også volvo begynt med men om dette også gjelder i marin motorene har jeg ingen aning om. Men i bilverden så har dem i allefall en mengde med varianter bygd på den samme 2,4 liters fem sylindra blokka. Den gamle (tom 2009)hadde en turbolader og topp modellen i diesel rekka D5 hadde 185 hk. Når 2010 mod lansertes så hadde man videre utviklet samme motor og med to turboladere så hadde den samme motor D5 nå 205hk. Samtidig så levertes en annen versjon på 165 hk som var helt identisk motor kun med en annen softvare i motor styringen. Forvirringen ble ikke bedre da det står D5 på plast kåpa over motoren også men i Volvo kretser så omtaler man denne kun som 2,4D-165. Det hele blir jo enda mer forvirrende når så volvo selger både gammel og ny motor variant om hverandre i forskjellige bilmodeller. For eks D5 i XC90 er singel turbo 185hk mens for eks XC 60 D5 er tvin turbo og 205hk. Fra og med mod 2011 ble 2,4- 165 tvin turbo døpt om til D3 og hva jeg har funnet ut så er dette identisk motor med noen små endringer i softvare for å knipe enda litt mer på CO2 utslippet.

745 var en klassiker. BMW hadde vel ingen(?) andre modeller med turbo på den tida, så de ganget opp volumet med "turbofaktor" på 1.4 som visstnok var alment akseptert den gang. Var kanskje ikke helt vilt heller, 40% økning i effekt med turbo var vel temmelig realistisk.

745 var en klassiker. BMW hadde vel ingen(?) andre modeller med turbo på den tida, så de ganget opp volumet med "turbofaktor" på 1.4 som visstnok var alment akseptert den gang. Var kanskje ikke helt vilt heller, 40% økning i effekt med turbo var vel temmelig realistisk.

Første turbobil til BMW mener jeg var klassikeren 2002 Turbo. kom vell tidlig på 70 tallet og døde vell i tidene da 745 kom tror jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...