Kjellka Startet 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2010 Noen som har erfaring med tetting av lekkasje i rorhylsa på Skorgenes 330? Hos meg kommer det vann inn når sjøen er urolig, ikke ellers. Usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Her er ingen smørekopp Takknemlig for gode råd fra andre som har vært igjennom problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Her er det bare å landsette båten og håpe at havet ikke stiger for mye før noen svarer Spøk til side: Prøv å legge in noen bilder av hylsa. Det er helt sikkert flere her som har samme type! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Skal prøve å få tatt noen bilder med det første. Sikkert bedre når man ser hvordan ting ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Ingen smørenippel heller? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Et bilde er nok tingen ja. Men om det er sånn ca. som i en rekke andre båter så ligger toppen på rorhylsa over vannlinjen. Derfor er "tettingen" her oftes av en enklere type enn den som brukes på propellhylse. Men det skal uansett ikke skvælpe inn vann - kan du ha "dunket borti noe" med roret slik at f.eks. en simring har blitt skadet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Har ikke vært borti noe, så det må være slitasje antar jeg. Tidligere båter jeg har hatt, har det alltid vært smørekopp / smørenippel på, men ikke denne. Skal prøve å få tatt noen bilder i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Her kommer litt bilder av rorløsningen min. Håper noen har vært borti denne typen løsninger tidligere Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hm, mulig det er noe nytting info på denne siden?? http://home.halden.net/scanmar/lekasje1.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hei Jeg mener å huske at det er Sleipner sitt rorsystem du har. Tror det ligger en simmering oppe i systemet en plass. Løs rorkulten å trekk ned heile akselen. Sleipner har nok deler,eller du finner størelsen på den gamle ringen å skaffer en ny på en maskinforetning. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Ja det ser ut som jeg må ut med hele systemet. Blir litt problemer, siden båten ligger litt lavt på krybben. Jeg får prøve å jekke opp båten de 10 cm som må til for å få roret ut. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Hvor gammel er båten? Tenker på reklamsjonsretten på 5 år. Skorgenes er vel stort sett solgt nye i Norge...? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kjellka Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Båten er en 2005 mod. Har ikke tenkt på reklamasjon, men kanskje jeg skulle undersøke litt på det ja Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Er det en smørenippel som vises på dette bildet, ca 1/3 opp på stammen? I tilfelle kan litt grease være det som skal til. Roret på vår Viksund har en lignende konstruksjon, dog er det ikke helt likt. Her er det to smørenippler utvendig. Det fulgte ikke med noen dokumentasjon på roret når vi kjøpte båten, men jeg antar at smøring av disse niplene har til hensikt å holdre roret tett. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjellka Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Nei dessverre, her er ingen smørrenippel. Livet hadde vært mye enklere da gitt Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Da har jeg sendt mail til Skogenes Boats as på Vestnes med spørsmål om hjelp. Håper på raskt og positivt svar fra dem. Om andre har gode råd i mellomtiden, så er de hjertelig velkommen Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gripe an problemet Redigert 21.Oktober.2010 av Kjellka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Det må da være en bagatellmessig jobb å bore og gjenge inn både en og to smørenipler fra utsiden.Bor inn i messingen til du møter stålakselen,gjeng opp,blås rent og monter nippelen.Dette har jeg sett gjordt på Bravo drev med samme lekasjeproblemene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Høres ut som en brukbar idee. Hvor får man tak i nipler til å montere på rorhylsa? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Litt vanskelig å si på dine kanter,men i f.eks Svolvær kunne jeg ha valgt mellom seks båtverksteder,diverse bilverksteder,stor jernvareforretning,Esso tankanlegg for å nevne noen steder.Det bør vel finnes noe liknende i nærheten av deg? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Da har jeg boret inn to smørenipler. Etter mye plundring, fikk jeg løsnet rorakslingen og tatt ned roret. Så neste blir å få satt roret på plass igjen, og få fylt opp hylsa med fett. Jeg skal legge ut noen bilder av prosessen om noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Så du ingen andre tetningselementer da du tok ut rorstammen? Simmerring? Talgpakning? Hva med slittasje i lageret? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellka Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 (redigert) Det var en simering i midten, og o-ring i begge ender. Derfor to smørenipler, smøring på begge sider av simeringen Håper dette blir bra Redigert 30.Oktober.2010 av Kjellka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Her kommer resultatet av reparasjonen. To smørenipler innmontert. Om dette er godt nok får jeg vel ikke vite før til våren, men håper det beste. I alle fall er det mulig å ettersmørre, selv om båten er sjøsatt. Redigert 6.November.2010 av Kjellka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Hei, ser ut som jeg har likt ror uten grease nippeler(lekker litt) er det bare å borre og sette i grease nippler eller bør roret av? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 (redigert) Eventuell grease er for smøring av lager og tetning. Grease kan ikke regnes som tetningsmiddel. Regner med at du har vannsmurt lager og ikke trenger grease. Dersom det lekker bør du se på tetningen. Ifølge forige del av tråden skal det være en simmering der. Den har sikkert ikke vondt av å bli fettsmurt, forutsatt at du ikke presser inn fett med for høyt trykk. Redigert 10.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Luco Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Så roret må uansett av? Er simmer ringen og oringene med ned når en løsner og slepper roret ned? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.