sildåpote Startet 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2010 Da jeg tok opp båten for sesongen såg jeg at anoden på asklingen var borte vekk og propellen var temmelig bra korrodert. Akslingen min er i rustfritt stål tror jeg og propellen i nibral(bronse farget). Jeg har ikke sjekket opp forskjell i edelhet på disse metallene, men det ser tydeligvis ut som propellen har overtatt rollen som offeranode for akslingen;-)) Det blir ny propell til våren og kvalitets anode;-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Hei, Ligger du mye med landstrøm? Om du gjør det, ville jeg vurdert skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Kan anoden på akslingen ha falt av? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
lgboat Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 En kvalitetsanode gjør det din har gjort nå; ofrer seg. Finn ut hvorfor, DET er det viktigste for å løse problemet. Selv ligger jeg ute hele året og brukte opp 3 anoder på akslingen. En av grunnene var at jeg lå med landstrømslading ofte. Nå skal jeg forsøke å ligge uten; jeg skal gi en halvtime med etterlading når jeg har vært ute en tur istedet for å ha på strøm koblet til nesten hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Alt elektrisk som bruker 220v ombord hos meg er med dobbeltisolerte støpsler, så jeg ser ingen grunn til å dra med meg jord fra landstrømmen. (Har derfor kuttet jordledningen) Varmtvannsberederen funker ikke på 220V lengre, så den er ikke tilkoblet 220V. Jeg har også en jordingsplate under båten som jeg har pusset ren i år. (Tdligere eier hadde stoffet over denne og en Zinkannode (Da varer de veldig lenge )) En skilletrafo er sikkert en mye bedre løsning, men slike penger har jeg ikke :-( RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Halcyon Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Hvor lenge siden sist er det siden anodene ble byttet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Alt elektrisk som bruker 220v ombord hos meg er med dobbeltisolerte støpsler, så jeg ser ingen grunn til å dra med meg jord fra landstrømmen. (Har derfor kuttet jordledningen) Dobbeltisolerte støpsler. Hadde det bare vært så enkelt....... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Jeg har jordingsplate - men aldri reflektert over om den skal stoffes eller ikke. Er det slik at den skal være ubehandlet for å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 (redigert) Er det slik at den skal være ubehandlet for å fungere? En jordplate er avhengig av god kontakt med vannet for å utøve sin funksjon. Derfor har også jordingsplater ofte angitt areal, da størrelsen på arealet gir en indikasjon på jordingsevnen. Jeg vil nok tro at et par gode lag med bunnstoff hemmer jordingsevnen såpass mye at hensikten faller bort. Dette kan sikkert sammenlignes med anoder, hvor overflaten er avhengig av direkte kontakt med saltvannet for å kunne fungere. Redigert 19.Oktober.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Skal ikke se bort i fra at jeg har en forklaring på hvorfor jeg har tært så mye på anodene mine da. Jeg er 99% sikker på at Framnæs Maritime har stoffet over jordingsplaten. Får se hva NordWest gjør i vinter da Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Får se hva NordWest gjør i vinter da Kan det være en idè å gi NW et tips om dette, Bitteliten? Min erfaring med alt fra bilverksteder til håndtverkere er at ting ikke nødvendigvis går av seg selv... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Jeg har jordingsplate - men aldri reflektert over om den skal stoffes eller ikke. Har du en jordingsplate som denne er det bare og bytte for da er porøsitetn vekk. http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=797 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.