Jump to content

Akselanoden borte, propell korrodert som bare det.

sildåpote

Recommended Posts

Da jeg tok opp båten for sesongen såg jeg at anoden på asklingen var borte vekk og propellen var temmelig bra korrodert.

Akslingen min er i rustfritt stål tror jeg og propellen i nibral(bronse farget). Jeg har ikke sjekket opp forskjell i edelhet på disse metallene, men det ser tydeligvis ut som propellen har overtatt rollen som offeranode for akslingen;-))

Det blir ny propell til våren og kvalitets anode;-)

En kvalitetsanode gjør det din har gjort nå; ofrer seg.

Finn ut hvorfor, DET er det viktigste for å løse problemet.

Selv ligger jeg ute hele året og brukte opp 3 anoder på akslingen.

En av grunnene var at jeg lå med landstrømslading ofte.

Nå skal jeg forsøke å ligge uten; jeg skal gi en halvtime med etterlading når jeg har vært ute en tur istedet for å ha på strøm koblet til nesten hele tiden.

Alt elektrisk som bruker 220v ombord hos meg er med dobbeltisolerte støpsler, så jeg ser ingen grunn til å dra med meg jord fra landstrømmen. (Har derfor kuttet jordledningen)

Varmtvannsberederen funker ikke på 220V lengre, så den er ikke tilkoblet 220V. Jeg har også en jordingsplate under båten som jeg har pusset ren i år. (Tdligere eier hadde stoffet over denne og en Zinkannode (Da varer de veldig lenge :lol: ))

En skilletrafo er sikkert en mye bedre løsning, men slike penger har jeg ikke :-(

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Er det slik at den skal være ubehandlet for å fungere?

En jordplate er avhengig av god kontakt med vannet for å utøve sin funksjon.

Derfor har også jordingsplater ofte angitt areal, da størrelsen på arealet gir en indikasjon på jordingsevnen.

Jeg vil nok tro at et par gode lag med bunnstoff hemmer jordingsevnen såpass mye at hensikten faller bort.

Dette kan sikkert sammenlignes med anoder, hvor overflaten er avhengig av direkte kontakt med saltvannet for å kunne fungere.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...