Jump to content

Hvordan finne ut hva som er en kvalitetsanode?


TideRace

Recommended Posts

Det er noen aktuelle og høyst intressante tråder i gang som omhandler korrosjon og lokal rustdannelse tiltross for bruk av anoder.

"Sildåpote" konkluderer med "Det blir ny propell til våren og kvalitets anode;-) "

 

Men hvordan kan man identifisere og kjenne igjen en "kvalitetsanode" ?

De er ikke merket med standarder eller klassifisering, og innpakningen sier ingen ting om egenskaper eller spec.

Har noen erfart forskjell på ulike sinkanoder eller er det slik at sink er sink uansett, og at egenskapene dermed er homogene?

Jeg husker Ingar hadde en anode-test for noen år siden som konkluderte med at billig var like godt som dyrt,

men dette var vel en "statisk øvelse" hvor anodene var i et relativt gunstig miljø på en metallplate uten påvirkning av krypstrømmer, batterikretser og plagsomme landstrømsanlegg.

Altså; Hvordan kan jeg sikre at jeg får en kvalitetsanode?

 

(PS: Det er ikke meningen å starte en ny Biltema-debatt, så vi lar den diskusjonen ligge i andre tråder)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Jeg har kjøpt anoder til båten min både hos Maritim, Biltema og Esso i Kragerø.

De desidert beste var kjøpt på Esso. De forsvant jo, slik de skal gjøre, men korrosjonsflatene

var blanke og resten av anoden holdt seg fast og fin.

Siden har jeg kjøpt derfra igjen, men de har vært som de andre. Anoden har smuldret ganske

kraftig utenom korrosjonsflatene og dermed hatt redusert levetid. De har allikevel

holdt ut sommersesongen, men hadde ikke klart stort mer.

Link to post

Egentlig kan man si at jo fortere de forsvinner jo bedre er de. Hvis anoden blir porøs og smuldrer opp kan det tyde på at den er legert med aluminium eller noe annet som tærer litt senere enn sink, men trenger ikke tyde på det heller.

Hvis det står på pakken hva de inneholder er det bare å jakte på en det står 95-100% sink, har sett det står på noen men husker ikke hvilket merke...

Link to post

Jeg skal ikke blande meg så sterkt inn i dette. Det har lett for å bli slike uendelighetsdiskusjoner med stigende irrelevans. Sink er sink, men anoder er ikke anoder, selv om de har basismateriale i sink. En av grunnideene er at anodens passivskikt skal brytes ned. Tidligere var et basisstoff for nedbryting kvikksølv. Nå er det indium. Kvikksølv var meget bra i og med at det ikke grodde på anodene heller, slik at de hele tiden forble meget effektive. Kvikksølv egner seg som kjent dårlig som kosttilskudd, enten tilskuddet kommer gjennom fisk eller blåskjell. Generelt sett er det umulig for en lekmann å skjønne om en anode som ligger i hylla på shoppincenteret er bra eller dårlig. Derfor må den generelle anbefalingen være at man kjøper av en leverandør man stoler på. Den prosedyren følger i hvertfall jeg. Har man f.eks. et drev som koster 80 000 kroner, så hadde jeg ikke spart på garanterte anoder med delenummer. Flesker drevet avgårde, men anodene er like fine- så ville jeg gremmes. Eller propell som blir borte og gud-vet-hva. NB! Jeg kjøper olje fra Biltema.

 

Og så må jeg si at jeg er 99 % enig i alle innleggene til Ingar. Anodetesten hans tilhører den ene flopp-prosenten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg synes innlegget til Ingar er viktig.

 

Vil imidlertid tilføye: Endel motorer benytter stavanoder. Det er også enkelte giroljekjølere som benytter stavanoder, bl.a. produsert av Bowman som sitter på endel Yanmar 6LYA-STE.

Disse stavanodene er svært dyre i Norge.

Jeg har kjøpt dem fra USA for 1/10 av prisen i Norge,

De kan også lages av lange stavanoder som produseres av smelteverk i Norge til omlag 1/20 del av pris i butikk. Det er høykvalitets-sink.

Link to post

Du skjønner det roaldbj. Poenget med en anode er at man skal beskytte et materiale. Dette materialet skal motta elektroner og ioner. Hvis man skulle gjort en slik test, burde man hatt to identiske biter (masse og aral). Til disse to bitene, som må holdes adskilt elektrisk, kan man koble en anode til hver av metallbitene (eks. jern, kopper, messing etc.) Ved avslutting av testen, som i hvertfall bør være 6 måneder i sjøvann, tar man sakene opp. Deretter veier man anoder og metall. Dessuten tar man en visuell inspeksjon. I testen til Ingar kunne han like gjerne koblet to anoder sammen med en skrue, og sett hvem av dem som vant. Det at anoden skulle beskytte et eller annet var fraværende i testen.

 

Som du en gang selv opplevde: Anodeforbruket var høyt det første året. Deretter sank forbruket. Grunnen var anodens evne til å avsette ioner (Zn2+) på basematerialet. Det er ikke dette Ingar testet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg har lyst til å legge til at Hulda var en svært viktig konsulent for meg i en periode jeg fikk ny båt med to splitter nye Yanmar 6LYA-STE motorer.

Motorene "spiste" anoder.

Etter hvert sank anodefortbruket uten at jeg skjønte noe - båten ble brukt omtrent like mye.

Forklaringen er vel i hovedsak gitt av Hulda i innlegget over.

Takk for all kunnskapsoverføring Hulda.

God bedring.

Link to post

Joa, enhver sink vil ofre seg mot kopper. Den ble ikke testet mot aluminium, gjorde den vel? Og Biltema leverer vel anoder til drev? Men jeg har ingen motforetstilinger mot at Biltema sine anoder ikke er like bra som 'originale' anoder. Men jeg har ikke sett noe bevis for det motsatte heller.

Link to post

Etter hvert sank anodefortbruket uten at jeg skjønte noe - båten ble brukt omtrent like mye.

Forklaringen er vel i hovedsak gitt av Hulda i innlegget over.

Takk for all kunnskapsoverføring Hulda.

God bedring.

 

Nå håper jeg snart Ole Petter kommer tilbake. Det blir ugreit å predike korrosjon sånn helt alene. Uten noe å krangle med.

 

Takker for alle ønsker om god bedring! Bedringen er hurtig på vei. Og akkurat nå har datteren gjort et kupp med hele originalserien av 'Vi på Saltkråkan'. Vi har Astrid Lindgren-kveld. Medisinert med en del drammer fra Bache Gabrielsen XO. Jeg lider i stillhet.

Link to post

Minner meg på en i havna hjemme som hadd fått tak i noen virkelig gode anoder - de varte mye lengre enn de han hadde brukt før! :cheers:

 

 

 

 

Litt utenom opprinnelig tema, men henger meg på. Cognac er det beste som ikke hjelper mot noe som helst..... :cheers_wine:

 

Var det ikke Piet Hein (eller noen?) som sa noe slikt som dette:

 

"Av all medicin som ikke hjelper , så er dog Cognac den bedste"

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå begynner denne vakre tråden å nå fullendte dimensjoner.

 

Jeg må legge til det flotteste utsagnet jeg kjenner fra Piet Hein:

 

"Den der kun tager sjov for sjov og alvor kun alvorligt han har faktisk fattet begge dele lige dårligt!"

 

Noen bedre når det gjelder anoder i fritidsbåter?

Link to post

Eg og lurte litt på hvordan eg skulle sikre meg den "beste" zinkanoden.

MEN, det spiller ingen rolle hvilken zink du bruker og hvor den er kjøpt. Det samme tenker alle, men ingen ønsker å inrømme det.

Vedlagt link forklarer hvorfor :thumbsup:

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/73600-hvilken-zink-bruker-du-finnest-det-noko-test/page__p__1031009__hl__%2Bzink+%2B__fromsearch__1#entry1031009

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Eg og lurte litt på hvordan eg skulle sikre meg den "beste" zinkanoden.

MEN, det spiller ingen rolle hvilken zink du bruker og hvor den er kjøpt. Det samme tenker alle, men ingen ønsker å inrømme det.

Vedlagt link forklarer hvorfor

 

 

Jeg er litt forundret over at det bare er meg selv som bryr seg om at anoden

ikke smuldrer opp før den korroderer bort.

 

Mulig at jeg ikke forklarte meg godt nok:

 

Når anoden smuldrer bort, så løsner den faktisk fra festet (anode støpt på festebøyle for bruk på trimplanet).

Da detter den av og beskytter ikke lenger.

Kun èn gang har jeg fått anode som tæres men beholder holdfastheten. De andre har heldigvis hatt nok "biter"

igjen til å beskytte ut sommeren, allikevel vil jeg helst kjøpe de andre.

Problemet er at alle anodene kun er forsynt med stripekode og ikke tydelig produsent

eller innhold...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...