Espen K Startet 19.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2010 Hei peeps! Jeg har en Albin Viggen, 77-modell med like gammel motor på. Motoren starter som ei klokke, men bruker fryktelig mye bensin! I sommer lå snittet på 1 liter pr mil, og dette i stille vann i indre oslofjord. (Man kjører som kjent ikke motor på havet!) Er dette normalt, eller vil jeg kunne kutte ned på forbruket ved å gå til innkjøp av nyere motor? Blir jo en del penger med tiden, spesielt på et studentbudskjett. I tillegg er det jo et sikkerhetsmoment ved lengre rekkevidde per tank bensin, tenker meg til England til sommeren og da har det jo fort litt å si. Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
harry92 Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 hei jeg syns det høres litt mye ut ja. jeg hadde kjøpt en nyere motor(8Hk) hvis det er det du vill ha, nyere motorer i dag bruker langt i fra 1 liter pr mil:=) mathi92 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 nja det spørs nå hvilken fart du får det daaa. Men en ny påhengs bruker godt under 4 liter i timen på full spiker. Med å ta av ørlite på gassen antagelig rundt 3 l/t. Så får du regne på det sjøl ka det blir pr nm Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Brukes motoren kun til fremdrift ? Hvis den i tilegg må lade batterier ville jeg tro den arbeider ekstra. Kan jo hende at en liten service med pluggbytte og sjekk av flottør kan gjøre susen. Ny firetakter i seilbåtsversjon koster vel mange liter med bensin. På en annen side er driftssikkhet sikker en del av beslutningen. Jeg ville brukt litt på en service, satt resten på konto til den gamle "dør". Mange gamle to-taktere er laget i utmerket kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 vis motoren din er i fra 70 tallet blr jeg ikke overasket over forbruket ditt. har selv en del påhengere fra denne tidsepoken og de sluker bensin!! en ny firetakter vil nok lønne seg i forhold til bensinforbruket. eller du kan kjøpe deg en relativt ny forgasser 2 takt. men kan tenke meg at firetakt er best på en seilbåt, da denne er avhengig av god trekkraft på relativt lave turtall. '' hadde selv en seilbåt på 25 ft med en eldgammel 2 takt og dette var ikke noe særlig!! brukte vel ca 50 l til horten fra indre oslo fjord! og da seilte jeg også!! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Espen K Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Takk for svar:) Motoren brukes kun til framdrift, og båten var pusset et par uker før så det skulle ikke være stort med friksjon. Gjør ca 4-5-6 knop på nesten full pupp, hvis jeg gir bånn pinne begynner propellen å spinne. Det er kanskje en del ting her som tyder på at en god service hadde vært tingen..? Ny motor kommer neppe på tale, men selv en 10 år gammel motor er jo nesten 25 år nyere enn den jeg har nå, så ser for meg at det kunne vært en ide? Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
index Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Til en slik båt så bruker du vel motoren i all hovedsak inn og ut av havn, så hvis du ikke bruker din mer vil du nok aldri spare inn en nyere motor på forbruket alene. Men om du søker driftssikkerhet, så er nok en 10 år gammel motor betydelig bedre enn en på 25 ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Halcyon Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Her er det noe hakke galt med motoren din, eller måten du kjører på... En Viggen gjør ca 6 knop med motor og det krever ca 5-5,5 hk. Så hvis du setter på en 8hk vil du ikke gjøre stort mer enn 6,5 kanskje 7 knop, siden dette er skrogfarten til båten. gir du på mer går det ikke noe fortere du bare lager mer sjø. På den Viggen jeg seilte før hadde vi en 4 hk Yamaha, en motor som gir 5+hk, på marsjfart gjorde båten da 5- 5,5 knop å brukte rundt 0,3 liter på mila. Noen år siden men mener å huske det var sånn... Yamaha sin 4hk to-takter er etter min mening den perfekte motor på en vigg, mye effekt per krone og kilo. Skummer du roret med byggskum får du ca like mye oppdrift i hekken som motoren veier. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 De gamle 2-takterene brukte typisk 0,5 liter bensin per Hestekrafttime, med andre ord ca 4 liter i ditt tilfelle, dette indikerer med din oppgitte fart at dette kan passe noenlunde bra, jobber den for tungt (oppnår ikke maks turtall grunnet feil propell etc) vil den trolig "slurpe" enda litt mer. Går du over til en nyere 4-takt motor, vil du sannsynligvis oppnå en drivstoffreduksjon på +/- 40% ved samme fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.