Jump to content

Tetting rundt vinduer

Dexter

Recommended Posts

Er det noen som har et godt råd til hvordan jeg skal få vinduene i båten tette? Et par av dem lekker  litt, og gjør det fuktig og utrivelig ombord. :diving Vinduene har rammer av aluminium inn- og utvendig, og gummipaking imellom (standard løsning på mange båter. Jeg lurte på om det kan være en ide å demontere, gjøre rent og bruke samme type tetningsmiddel som benyttes på bilruter, av den typen som ikke tørker. Vil dette holde tett? Jeg kan selvfølgelig også bruke Sikaflex, men jeg er redd for at dette vil gjøre det komplett umulig å demontere igjen senere om det skulle være behov for det. Noen som har gode erfaringer fra slikt arbeid? Gode råd mottas med takk. :crazy:

Her tror jeg man kan si det er nesten like mange løsninger som det er båteiere.  Noen gjør jobben ordentlig, og får en tett båt lenge, det andre ytterpunktet er at man bare skjøter inn med litt Sika slik at det blir tett i noen uker før man må pa´n igjen.  Jeg sier ikke at det går ann å få det tett uten å demontere noe, har selv greid det ved noen anledninger, men det varer ikke veldig lenge.  Lekkasjer oppstår som kjent når det passer som dårligst, så en riktig løsning er som regel den beste.

Demonter lister på både inn og utside, gjør skikkelig rent, og monter aluminiumslistene igjen med nye originale gummipakninger.  Da blir det tett.  Tror du det blir enda bedre ved å bruke monteringskitt fra bilrutemontering som du selv foreslår, bruk det, det kan jo plukke opp ujevnheter etc som har oppstått i listene etter flere års bruk.  

Problemer du kan komme opp i er at skruene sitter dønn fast i aluminiumslistene, så sprøyt på litt CRC eller tilsvarende i god tid på forhånd for å løsne dem. Det er en stor jobb du har foran deg, men så kan du også når den er gjort glede deg over en tett båt i mange år.

Min båt er såvidt gammel (1971), at jeg ikke får løsnet vindusrammene uten å ødelegge, men det fine er at de fortsatt er tette, med unntak av luka på fordekket.  Den er delvis ødelagt av "rust" (aluminium), så jeg er redd den må byttes med det første. Det blir vårens problem. Kan hande Sikaflex blir løsningen i år også. :crazy:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har også et problem ad vinduer.

Jeg har skyvevinduer ombord. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i den  

stående listen (ser ut som en nal) som sitter på den delen av viduet som

står fast og skinnene som vinduet går i ?

Prøv karosserimatriell på karihaugen

Arne

Capt Tolleys creeping Crack Cure føres av Bygg og Båtplast. Disse holder til på Rud i Bærum. Jeg har brukt dette på den forrige båten, som var en Fjord Olympic fra 1969. Denne båten var i familiens eie fra 1981 og vinduene begynte å lekke på slutten av 80 tallet. Min far, som da eide båten brukte silikon (århundrets "vidundermiddel) uten å få det tett. Da jeg overtok båten, fjernet jeg all silikonen og gikk på med Capt. T. Jeg måtte bruke middelet i flere omganger, men det ble tett. Kan anbefales.

TAKK FOR TIPSET.

Firmaet står under KAMA og har tlf.nr. 67 92 30 00

mvh

giver

Arne: --------------------------------------------------------------------------------

Jeg har også et problem ad vinduer.

Jeg har skyvevinduer ombord. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i den  

stående listen (ser ut som en nal) som sitter på den delen av viduet som

står fast og skinnene som vinduet går i ?

Prøv karosserimatriell på karihaugen

Arne

• 6 måneder senere...

Leser endel gamle tråder (mye nyttig å plukke opp) og kom over denne. Ved lekkasjer rundt vinduene er det enklest og billigst å først prøve følgende:  gå over alle skruene i aluminiumslista og trekk dem til. Noen har en tendens til å løsne i årenes løp. Har selv tettet smålekkasjer på denne måten :confused: og tar en runde med skrutrekkeren hvert år.  Kanskje dette var så altfor selvfølgelig til i det hele tatt å bli nevnt???

Forøvrig finnes Captain Tolley Creeping Crack Cure hos Maritim også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...