Jump to content

Enders kokeapparat til båt, hvordan brukes det?

Erling P

Recommended Posts

Om Enders er som gamle gode Optimus, så er det viktig å forvarme brenneren godt før du åpner for parafindamp (eller lampeolje som egner seg).

Det kan bli temmelig høye flammer og Myyyye sot om du åpner for tidlig...

Men det aller beste tipset, er å ikke la dama se at du prøvefyrer apparatet. Den feilen gjorde jeg en gang og jeg brukte 4 mndr på å få lov til å koke kaffe på apparatet etter det.

Da hadde jeg fått renset dyser, byttet pakninger og trent på oppfyring i mellomtiden, så maddammen forelsket seg til slutt i apparatet og jeg fikk lov til å kaste ut engangskokeapparatkassflaskedrittfaanskapet fra maritim en gang for alle.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Flott at du fikk Enders til å virke.

Jeg ønsker ikke å frata deg gleden,

men vil nok likevel anbefale å bruke gass til kokeapparat i båten fremfor høytrykks parafinbrenner.

Jeg opplevde selv brann gunnet svakheter i høytrykkssystemet i et slikt kokeapparat.

Fordelen med gass er at flaska med reduksjonsventil står ute og at det innvendige gassystemet har lavt trykk.

Gass i båt? Få ting er vel farligere enn nettopp det....

Parafindrevne apparater som Optimus og Wallas er vel det tryggeste man kan ha til koking i båten. Gass har fordelen av at det er effektivt og lett å bruke, men sikkerhetsmessig er det mer betenkelig. Får du en lekkasje som ikke blir oppdaget, fylles båten med gass nedenfra og ved første gnist (f.eks. fra en lensepumpe) flyr du til hiommels på toppen av en ildkule. Med primusen får du i verste fall en uheldig stikkflamme, men følger du litt med når du bruker apparatet så blir det ingen katastrofe ut av noe slikt. Så mitt valg er enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre.

Om du reiser i havner i middelhavet og i innsjøene i USA ser du knapt annet enn gassbaserte kokeapparater.

Jeg tror ikke dette skyldes at disse miljøene har vurdert gass-basert energi som lite sikkerhetsmessig forsvarlig.

Vi bør være klar over at vi i Norge ikke ligger spesielt langt fremme når det gjelder omfattende erfaring med sikkerhetssystemer i fritidsbåt.

Gass i båt? Få ting er vel farligere enn nettopp det....

Parafindrevne apparater som Optimus og Wallas er vel det tryggeste man kan ha til koking i båten.

Husker jeg ikke feil, er det muligens en liten nippel til å fylle gass på til forvarmingen på denne kokeren. Der skal det fylles lightergass. Ikke noe særlig effektivt, men det virker. Det er bedre å forvarme med rødsprit i skåla rundt brenneren.

Er ellers enig i at det er et helt greit kokeapparat så lenge alt er i orden.

Så lenge det virker er det bra.Jeg skal bare bruke det til å koke kaffe

når jeg er "vestom" og fisker eller nede i båten å "slapper" av.

Naboen heiv ut et gassannleg i forige uke.Det var Oberstinnen som forlangte det.Nu har han et "parfin"opplegg.

Men skal se om det er noe kokegreier på Bruktmarkedet til Askøy Seilforening på Lørdag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...