Jump to content

Merc 115 efi 2007 - kondens i oljen?

Å i sava

Recommended Posts

Tok olje skift på min 2007 merc 115 efi utenbords selv nå og så det lå litt vann i oljen. Jeg ble ikke veldig bekymret - bør jeg bli det?

Det ser ut til at tidligere oljeskift er gjort med å suge opp oljen. Da får man nok ikke opp alt tipper jeg så det lille vannet jeg ser på slutten av tømmingen er vel for 4 sesonger...

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan "bunnpannen" er konstruert men det virker som at det er en lengre tarm/rør ned til bunnpluggen. Der kan litt vann/kondens samle seg uten at dette blir sugd opp av og rundt i motoren. Noen som har peiling på om det er slik?

Setter inn noen bilder vannet/kondens som er på bilde er på ca siste halve desiliteren. Mulig det kom noe før med "flommen" når pluggen ble åpnet.

Så til spørsmål. Er dette normalt? Noen andre som skifter olje med å åpne bunnplugg som har sett noe slik på sin motor?

Jeg har ikke sett noen andre tegn på vann verken ved/i oljefilter, peilepinne eller påfyllinglokket.

merc_115_efi_olje_1.jpg

merc_115_efi_olje_2.jpg

Plugg

merc_115_efi_olje_plugg.jpg

Redigert av Å i sava (see edit history)

Det der er ikke normalt. Det er heller ikke spesielt gunstig. Det ser imidlertid ikke ut til å være store mengder. Hvordan kjører du motoren, og ca hvor mye per sesong.

Å tappe olje med tappepluggen er helt greit, du får ut nesten all olja da. Har skrudd på en slik motor før så hvet hvordan bunnpanna ser ut. Det er ihvertfall ingen tvil om at vann kommer inn i motoren din. Det ser ut til å være for mye til kondens. Har en 30 hk 4 takt med flere sesonger ala 100 timer mesteparten dorging. Ingen antydning til vann i olja selv etter tid.

Si litt om bruk historikk på motor dvs ca timetall osv.

Takker for innspill og fortsett med det :flag:

Den er gått 138timer nå og jeg har kjørt den ca 106t på 2 sesonger siden jeg fikk den ifjor. Bruken min er mye på sakte fart som ca 5 knop. Mener den ligger mye på 1800-2000rpm da.

Pelier å legge den i plan og gir litt full speed på vei innover til bryggen etter hver tur.

Denne nye typen Merc efi er det samme som Verado´n men uten kompressor + en ting til jeg ikke husker i farten -intercooler?

Husker at de litt eldre Merc 4-takter 50-60hk ca 2002 mod hadde prob med vann i oljen men da var det betydelig mer etter beskrivelsen som stod her på forumet.

Importør var bestemt på at det da var kondens etter først å ha sagt det var for mye vann i oljen til det... :rolleyes:

I manualen står det at det skal gå 5 liter olje på. Ifjor ble oljen tømt med suging og når vi etterfylte var det nøyaktig 5 liter som gikk på og da kom den midt mellom min og max på peilepinnen. Når jeg nå tømte via bunnplugg og etterfylte så rekker 5 liter såvidt innpå peilepinnen - 10-20mm under min merket. Tydelig en god del man ikke får opp med suging og vannet legger seg nederst. Tipper godt og vel en halvliter.

Hvordan ser bunnpannen ut på disse motorene? Hadde motoren fått tak i vannet ville ikke dette kunne sees på påfyllingslokket slik som på biler?

Er du sikker på at tappepluggen for olje var teitet godt til. Husker på en Mercury jeg hadde for noen få år siden (60efi), så var olje-pluggen ikke trekt til i fra forhandler/produsent da båten var ny, noe jeg ikke merket før jeg observerte noe oljefilm som stadig lå bak båten. På Mercurymotorene er vel tappepluggen for motorolje ganske langt nede på stammen, så den er vel under vann under kjøring. Hadde også en 115 efi senere som jeg husker forhandler sa at pakningen for oljepluggen skal skiftes hver gang. Det var faktisk viktigere at den ble skiftet enn at pakningene på girhusets plugger ble skiftet hver gang.

Ja tappepluggen satt bra MEN jeg tror jeg på skifte pakningen på den. Jeg får tappe av oljen igjen... får samle opp igjen den nye oljen og hive den på.

Har ikke hatt noe lekkasje. En dråpe olje balk båten ser jo man lett..

Tappepluggen er godt under vann og det er derfor jeg mistenker kondens men selvfølgelig kan det komme litt vann inn andre veier. :confused:

Kan ikke huske hva slags pakning motoroljepluggen på Mercuryen hadde, men går ut i fra at det er en metall-pakning. På min nåværende Suzuki står det tydelig i manualen at oljeplugg-pakningen(som er av alum.) SKAL skiftes hver gang, for å være sikker på at det holder tett. Nå tror jeg imidlertid at problemet ditt er kondens i olja. Kjenner til noen tilfeller av nevnte motor som har hatt noen "hvite striper" når oljen har vært tappet i fra bunnpluggen, og det er vel typisk for kondens. Tviler på at en så ny motor har andre alvorlige skader som medfører vann i olja, da hadde du sett dette med en gang du åpnet bunnpluggen.(hvitaktig suppe). Når det gjelder kondens virker det som problemet ligger i båteiere som har mye "dorgekjøring" på lav fart, og særlig når der er store temperaturforskjeller på sjø/land?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...