Jump to content

Kan bunnventilene fryse i stykker ?


toro

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tidligere satt seilbåten på land på høsten. Tenkte kanskje jeg skulle ha den på sjøen i vinter. Det er en lun og frostfri havn. Jeg har ikke tenkt å bruke den og tenkte derfor kjøre gjennom frostvæske i motoren på samme måte som når jeg setter den opp. Jeg tømmer også vanntank og har frostvæske i toalettet.

 

Spørsmålet er da om jeg må ha mye varme på i båten evt ingen varme? Kan bunnventilene fryse og gå i stykker om det ikke er varme på i båten om vinteren. Bør de stå i åpen stilling (men det er vel kanskje et sjansespill?

 

Her regner jeg med det er mange som har erfaring omkring det å ha båten på sjøen om vinteren. Takker for råd. Det er snart oppsett og jeg er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten ute over vinteren siden 1995, og alderig hatt problemer, har hatt både utenbords, og som nå innenbordsmotor.

 

Bruker også båten om vinteren, og kjører igjenom frostvæske når jeg kommer inn (har sjøvannskjølt i dag)og har bunnventilen stengt.

 

Husk at de fleste ventiler ligger et stykke under vannflaten, og det er sjelden det fryser til der.

Var en som sa at han la en flaske med vann i kjølsvinet, den frøs ikke, og det er vel ett gost tegn - han brukte den vel som "termometer"

 

Har du annldningt til å ha på litt varme er jo det ett pluss, men jeg ville ha lukket ventilene - forsikringsselskapene er ikke glade i åpne ventiler.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Så lenge du ligger i en frostfri havn kan du være trygg på å la båten ligge ute om vinteren. Bunnventilene dine vil garantert ikke fryse da. Selv har jeg lagt ute om vinteren i over 23år uten problemer med at bunnventilene og slanger er gått i stykker p.g.a. frost. Har også lagt ute om vinteren med tykk is rundt båten, det frøs da is inne i sjøvannsslangen som var av den blanke armerte typen. Brukte også svart gummislange på det andre inntaket og der var det ikke frosset is inni. Anbefaler å stenge bunnventiler, men husk å åpne før du starter motor ellers ryker sjøvannspumpen.

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor du bor. Er det i Hammerfest, så er det ikke noe problem. Bor du i Son, så kan det være et problem. Ventiler som ligger langt under vann er ikke noe problem (vanligvis). Ventiler som ligger rett under vannlinjen kan være et problem. Kuleventiler som du er redd for skal kunne fryse, sett hendelen i 45 grader slik at du ikke stenger vann inne. Om det skulle begynne å fryse, så har isen mulighet til å ekspandere en smule. Før noe eventuelt ryker. Ikke bruk plastslanger tilsluttet ventilene, bruk skikkelige gummislanger. Doble slangeklemmer eller skikkelige klammere (eksos). Før i tiden tømte vi litt olje opp slangen, når det kom oljefilm på utsiden av båten, så kunne vi stenge en frostsikker ventil. Slik er ikke god tone lenger. Nå ligger Hulda i Strömstad. I natt var det ned i 8 kalde. Inne i båten varierte temperaturen mellom 3- og 5 plussgrader i oppholdsrommene. I motorrommet, som er isolert og bunnen har kontakt med sjøen en snau meter under overflaten, var temperaturen pluss 8 grader. Det er foreløpig ikke varme på i båten. Om vinteren holder vi en liten lunk. Hulda har i sitt liv opplevd en vinter på land. Resten i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Frostvæske i slangene og kuleventilene er en god og enkel forsikring mot problemer. Løsne slangen i motsatt ende av ventilen, tøm i ren frostvæske, vent noen sekunder og steng ventilen. Da har du fyllt slange og hulrom i ventil med en passende frostvæskeblanding.

I havna vår på Østlandet synker det år om annet båter pga. frostsprengte ventiler og gjennomføringer. Selv har jeg målt -10 grader ombord vinterstid og da har sjøvann blitt til hard is. Stol heller ikke på varme ombord, den er ikke så mye verdt når sikringen på brygga går.

Link to post
Share on other sites

tøm i ren frostvæske,

 

 

NB - Ren frostvæske (regner med at du mener ublandet) den fryser ved ca 14 minus, så husk å bland den ut ca 50/50 med vann, da for du den til å holde - 35 grader eller noe rundt der, og så kaldt blir det ikke i bunn av båten.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

NB - Ren frostvæske (regner med at du mener ublandet) den fryser ved ca 14 minus, så husk å bland den ut ca 50/50 med vann, da for du den til å holde - 35 grader eller noe rundt der, og så kaldt blir det ikke i bunn av båten.

 

Der er jo derfor jeg bruker ren frostvæske. Den vil i noen grad blande seg med vannet og gi en grei konsentrasjon og dermed et greit frysepunkt. Skulle du ende opp med ren frostvæske i slangen så blir den ikke hard ved -14 men får konsistens som en grøtet masse.

Link to post
Share on other sites

Sluseventiler tåler å fryse, men kuleventiler må, slik Hulda skriver, stå halvveis åpne. Størst sjans for at de fryser er når de står i lukket stilling for da økes det innestengte volumet med hullet i kula.

Problemet med dette er at endel forsikringsselskaper krever at alle bunnventiler skal være helt lukket om vinteren.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

takker for mange gode råd. Jeg har i frostvæske og prøver med litt varme pluss kanskje ei glavamatte oppe på båten!

 

Men en ventil som er halvåpen, vil ikke den slippe inn vann om slangene ryker. Hvor stor sjanse er det for at slangen ryker når de ser bra ut med doble slangeklemmer.

 

Jeg holder til i Trøndelag og det skal mye til at det blir is der båten min ligger.

 

Ert annet spørsmål. Hvilken varme brukes (med ca 300 w som er grensa for hva jeg kan bruke) Har noen tips til hva jeg kan få tak i. Eller holder det med et par lyspærer?

 

Har pakket den ned med presenning på sjøen i dag- i snøværet!

 

toro

Link to post
Share on other sites

Skjønner heller ikke dette med halvstengte kuleventiler,om det skulle oppstå lekasje vil vel båt gå ned uannsett. Dog ta litt lenger tid, men anser det som minimal sjangse for å kunne bli avverget uannsett da det vel bare er snakk om relativt kort tid fra lekasje oppstår til det er for sent.

 

Er hele tanken med halvstengt ventil nettopp for å utsette evt synketid?

Link to post
Share on other sites

Tanken med halvstengte ventiler, gjelder kuleventiler, er at de ikke skal ryke i det heletatt. Merk alle at gummislanger av god kvalitet er viktig. Hulda har selv plastslanger, av god kvalitet i systemet. Dette er oppstrøms sirkulasjonspumpen, allikevel ikke bra.

 

Hulda har en termostatstyrt panelovn på 250 W i motorrommet, mer enn godt nok. Selv når det er en halvmeter is rundt båten.

Link to post
Share on other sites

Her en noen skisser som illustrerer dette med kuleventiler og frost.
PS: Det finnes flere typer kuleventiler som er frostsikre, men du har dessverre neppe en slik ombord i båten...


Brunt = messinghus
Gult = pakning, kan være i teflon, men billige ventiler har bare vanlig plast.
Grått = selve kula som dreier omkring krysset
Blågrønt = vann


Helt åpen ventil. Legg merke til at det er noe vann innestengt på over- og undersiden av kula. Om dette fryser kan huset sprekke.

kuleventil_0grader.gif




Helt lukket ventil. Her er volumet av innestengt vann mye større siden det som er inni kula kommer i tillegg. Her er vil huset sannsynligvis sprekke.

kuleventil_90grader.gif




Halvveis lukket ventil. Her er det passasje ut fra rommet omkring kula, sjansen for frostskade er liten.

kuleventil_45grader.gif


Istykkerfrosset ventil, tatt fra dette innlegget.

kuleventil_frost1.jpg

I bunnen av huset synes den runde pakningen av hvit plast.

kuleventil_frost2.jpg

Her er en lang diskusjon omkring ventiler, båter som synker og forsikringsselskapenes holdninger...:
https://baatplassen.no/i/index.php/topic/18304-havari-viksund-31-combi-sank-ved-kai

Link to post
Share on other sites

Brukar å bore eit hol 3-4 mm i sida på kuleventilane eg (i senter på kula, pass på at krana er stengd når du gjer dette !!!ellers :headbang:) , dette gjer eg på utekraner, i fjøset, i båtane og ellers der det kan fryse, slik at det vatnet som er innestengt i holrommet inne i krana renn ut. Det kjem rektignok ein liten sprut idet ein stenger/opnar men den er bitteliten og dette er ei billig forsikring mot kraner som sprekk. Krana er 100% tett om ein gjer dette. Det er òg kraner med innebygd frostdenering men desse kostar det dobbelte og tredobbelte litt etter kvar ein kjøper dei, slik som Ingar også seier.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder varme i båten, har jeg benyttet ei 60 watts pære i motorrommet og ei på toalettet.

Halogenpærer utvikler mere varme enn vanlige, men koster noen kroner mer.

Med åpne dører holder dette plussgrader og tørr båt hele vinteren.

 

Den ligger i havn hvor det legger seg is innimellom, men så langt har det ikke vært problemer av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Jeg sørger for at det er frostveske i kuleventilene når de er stengt.Dette gjøres ved at når konservering er avsluttet, sørger jeg for at frostveskenivået i slangen står godt over vannlinja. Når ventilen da åpnes, renner frostveske gjennom kula, og jeg stenger mens dette er på vei ut.På septiken pumper jeg frostveske inn på tom tank. Deretter starter jeg tømmepumpe og stenger ventil mens denne tømmer. Har ikke fryst i stykker noen vinter til nå i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det med å borre hull i ventilen for å slippe ut innestengt vann høres lurt ut. Men vet ikke helt om jeg tør, da måtte jeg isåfall ha tørrtrent først.

 

Nå står jeg i fare fare for å stille dumme spørsmål, men er det slik at om jeg heller ned frostvæske i slangen så må mengden frostvæske være større (eller trykket større) for at det skal fortrenge sjøvannet og å renne ut. I såfall høres det jo logisk ut at det går å stenge kranen med frostvæske i mens det er på tur ut. Det er greit å få til på inntaket til motoren og avløp på vask og toalett. Men hvordan få det til på inntaket på toalettet. Det går jo kanskje der å skru av slangen og helle frostvæske ned??

 

Jeg har blitt fortalt at i siste SEILAS står det at det ikke er noen problem å stenge kranene om det ikke ligger is rundt båten. Men hva som er sant er vel mer usikkert?

Link to post
Share on other sites

Jeg heller frostvæske ned i toalettet, pumper litt ut. Du må vel koble fra vann inn til tolettet og heller frostvæske ned i slangen for å frostsikre ventilen. For å få frostvæsken til å renne, er det nødvendig at slangen holdes høyere enn vannet på utsiden av skroget.

 

Du må ikke feste lit til Seilas. Verden er ikke nødvendigvis så enkel. For noe år siden hadde vi en Maxi 95 som skulle i opplag her i Son. Den kom opp elven, lå noen dager. Vann inn frøs i plastslangen, isen presset slangen av gjennomføringen og vannet rant inn i båten. Båten hadde de geniforklarte slusevnetilene som ikke fryser så lett i filler, men veldig ofte så tetter de ikke godt nok. Heller ikke i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Det med å bore hol i sida på kulekrana (vel å merke når ho er stengd, slik at du borar i holet på kula når du går igjennom metallet) er ikkje nokon fare for å ødelegge noko som helst, heller ikkje lekasje. Så lenge du borar i midten på sida inn mot midten på kula kan du ikkje gjera noko gale. Studer teikninga til Ingar, der ser du at det er pakningskonar på øverside mot motor og nederside mot sjø og desse blir ikkje berørte. Har bora mens båten låg på vatnet eg ikkje noko problem. Skal sjå om eg får tatt eit bilde av ei kran som eg har bora. Får det nok ikkje til før imorgo tenkjer eg. Det å tømme frostvæske i slangen frå øversida hjelper då ikkje på det vatnet som er inne i kula om båten ligg på sjøen vel å merke. er du på land er det ein annan sak selfølgeleg.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Det å tømme frostvæske i slangen frå øversida hjelper då ikkje på det vatnet som er inne i kula om båten ligg på sjøen vel å merke. er du på land er det ein annan sak selfølgeleg.

 

Tror du skal ta en titt på tengningen til Ingar en gang til, og revurdere oppfatningen av hvilket vann det er som blir stengt inne når man stenger ventilen mens det er frostvæske fra utløp og til oppe i slangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg frostsikrer også ventilene hver vinter med frostvæske. Synes imidlertid det er noe ræl, på tross av innsmuring med vannfast fett året før sitter slangene ofte så fast at de må kappes av og byttes med nye til våren.

Dette med å bore et hull i ventilen høres ut som en løsning. Men kan noe forklare for meg med teskjeer hvorfor dette hullet ikke medfører lekkasje?

 

Edit: Har skjønt det!

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en noen skisser som illustrerer dette med kuleventiler og frost.

PS: Det finnes flere typer kuleventiler som er frostsikre, men du har dessverre neppe en slik ombord i båten...

Jeg har en slik i båten min. Ikke bare at den har drensplugg for hulrommet, men den er også laget i marin BRONSE.

 

Ventil_USA.JPG

 

 

Enda lettere er å bruke sluseventiler (gate valves på nynorsk) litt flere turn for å åpne og lukke men helt trygg for frost.

Husk at billige sluseventiler i messing som regel også er noe dritt. Tetter gjerne dårlig etter en tid. Mange har dessuten opplevd at slusa ikke beveger seg når en dreier på rattet. Kjedelig dersom en plutselig har behov for å stenge ....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...