Jump to content

Kan bunnventilene fryse i stykker ?


toro

Recommended Posts

Jeg frostsikrer også ventilene hver vinter med frostvæske. Synes imidlertid det er noe ræl, på tross av innsmuring med vannfast fett året før sitter slangene ofte så fast at de må kappes av og byttes med nye til våren.

.......

Når det gjelder inntaksventilen for kjølevann til motoren kan dette som regel gjøres veldig enkelt: Når du har frostsikret motoren ved å kjøre frosvæskeblanding gjennom motorens saltvannsystem kan du bare åpne inntaksventilen litt slik at det siver frosvæskeblanding ut gjennom ventilen før du stenger den for godt for vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 bunnventiler totalt, men kobler bare fra en slang når jeg frostsikrer, og det er slangen som sitter på toalettet. Den er grei å få av. Har to inntak på motor, og på det ene har jeg satt T-stykke med kuleventil og slange.I tillegg til å brukes til konservering, representerer denne løsningen en solid ekstra lensekapasitet i nødsfall.Enkel og rimelig løsning som forenkler konserveringen betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Husk at billige sluseventiler i messing som regel også er noe dritt. Tetter gjerne dårlig etter en tid. Mange har dessuten opplevd at slusa ikke beveger seg når en dreier på rattet. Kjedelig dersom en plutselig har behov for å stenge ....

 

Slik så sluseventilen i en Baltic jeg hadde ut. Slusa var borte. Kun akslingen igjen.

 

sluseventil_3.jpg

 

Glade jeg ikke forsøkte å bytte slanger med båten på vannet. Ville blitt ganske vått.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har studert Ingars skisser av kuleventilen i innlegg 13 med interesse.

 

Vurderer å skifte mine toveis kuleventiler til treveis for enkelt å kunne koble over til et fast frostvæske inntak. Slipper da å koble/kappe av kjøleslangen til motorene.

Det blir her snakk om kuleventil med L- løp.

 

Hvordan kan man gardere seg mot frostsprengning av ventilhuset på denne typen ?

Noen som vet ?

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du ha en T med ventil på slangen. Da kan du både vinterkonservere systemet og slippe frostvæske inn i ventilen. Slik gjør jeg det på kjølevannsinntaket til motoren. Ellers har jeg to andre sjøvannsinntak (toilett og høytrykks spylepumpe), hver med filter som sittet over vannspeilet. Da er det enkelt å ta av filterlokket og slippe litt kjølevæske ut gjennom ventilen før den stenges for vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

kontaktet idag gjensidige angående krav til bunnventiler skal være stengt eller åpne ved forlatt båt. De hadde ikke noen klare regler på det området, og oppfattet det dermed som at det er opp til en selv, altså ikke krav til at de skal være stengte.

 

videre kunne jeg lese av forsikringvilkårene om ting som IKKE dekkes dette;

 

- Skade som skyldes berøring med is og eller

frostskader.

 

Med andre ord oppfatter jeg dette som ikke dekning for havari realitert til en frostskade.

 

Noen med kommentar til dette?

Link to post
Share on other sites

Ja det var et troverdig underbyggende svar.

 

Som man roper i skogen får man svar, sa min salige mor. Hva hun nå enn kunne mene med det.

 

En liten sak som jeg har merket meg opp gjennom årene. En del båter har drenering fra cockpit/uteplasser til under vannlinjen. Man kan merke seg at i disse dreneringene renner det på tider av året vann med temperatur null grader. Dette vannet er lettere en sjøvannet både på grunn av temperaturen og på grunn av sjøvannets salthet. Det blir altså en stang av ferskvan i ventil/slange. Jeg har sett en del sprukne ventiler og slanger i slike forbindelser. Av en eller annen grunn virker det som at det var mer av denslags før i tiden. Mulig at folk har blitt mer opmerksomme på forholdet.

Link to post
Share on other sites

kontaktet idag gjensidige angående krav til bunnventiler skal være stengt eller åpne ved forlatt båt. De hadde ikke noen klare regler på det området, og oppfattet det dermed som at det er opp til en selv, altså ikke krav til at de skal være stengte. videre kunne jeg lese av forsikringvilkårene om ting som IKKE dekkes dette;

 

- Skade som skyldes berøring med is og eller

frostskader.

 

Med andre ord oppfatter jeg dette som ikke dekning for havari realitert til en frostskade.

Noen med kommentar til dette?

 

Hulda har if...

Driver nå og saumfarer vilkårene. Det var ikke mange kravene som kan relateres til vinter, annet enn:

 

Krav til montering og stenging av stoppekraner på båt som har

skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet

i tiden 1.11 - 31.3.

 

Og det var alt jeg kunne finne så langt.

 

Kommentar: Bytt til annet selskap.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord oppfatter jeg dette som ikke dekning for havari realitert til en frostskade.

Noen med kommentar til dette?

Står endel i den tråden jeg linket til.

 

Viktigste er kanskje det jeg refererte i innlegg 152:

Jeg ble etterpå kontaktet av Bjørn E. Lundal i IF, slik jeg oppfattet det skal han være deres ekspert innen båtskade.

Han bekreftet det Løwen hadde svart: Så lenge alle ventiler under vannlinjen er utstyrt med ventiler, og at de er stengt, gjelder forsikringen dersom båten havarerer fordi noe fryser istykker.

 

Tidligere var eneste unntak hos IF skader som drivis påfører båter i boblehavn, ALT annet forårsaket av snø, is og frost er uten dekning.

 

PS: tråden er 4 år gammel, kan ikke se bort fra at noe er endret i vilkårene.

Link to post
Share on other sites

Her kommmer det litt mer fra if.. og Hulda:

 

4.4.2 skade som skyldes eller er en følge av snø- og istyngde, frost og issprengning, eller berøring med is.

Dog erstattes skader forårsaket ved berøring med is når fartøyet ligger fortøyet i boblehavn tilhørende marina, båtforening e.l.

 

Fartøy som har skroggjennomføringer under vann- linjen og som befinner seg på vannet i tiden 1.11. - 31.3., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skroggjennomføringer synes jeg det er helt rimelig og fornuftig at en skal stenge gjennomføringer under vannlinjen når båten forlates på vannet for vinteren. Det skulle nesten bare mangle!

 

Jeg har planlagt jobben med vinterkonservering til helgen og ser ikke noe problem med å frostsikre kuleventilene, selv om jeg ikke har noen tro på at det er nødvendig for gjennomføringer som er helt neddykket i saltvann og montert i lukket båt. Sist vinter lå båten i Oslo, og selv med den kalde vinteren vi hadde da, var det ikke noe problem. Da hadde jeg ikke gjort noe spesielt mhp. å sikre ventilene mot frost, men vil gjøre det denne gangen.

 

Ellers synes jeg påminnelsen fra Hulda mhp. dreneringer fra selvlensende dekk var interessant. Jeg er ikke redd for at mine drensåpninger, som alle ligger godt over vannlinjen, skal fryse i stykker, men de kan kanskje bli tette av snø og is dersom jeg ikke får dekket til båten i tide?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått mange gode svar. Takker for det! Men er litt spent på hvem som tar sjansen på en konklusjon og setter to strek under svaret. Av alle de jeg har spurt eller lest her heller nok de fleste mot å holde bunnventilene åpne. Livserfaringen tilsier i alle tilfeller at som oftest går det bra!

 

toro

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siden jeg startet denne tråden i oktober har det vært lange perioder med 20 minus og nå etterfølgende plaskregn og plussgrader. Båten flyter fortsatt!(ligger ikke i trondheim) Jeg valgte å la bunnventilene være åpne fordi jeg synes jeg fikk flest gode råd på det(å stenge ventilene i 20 minus med is rundt båten og evt. strømbrudd hadde jeg ikke turt) I tillegg kjøpte jeg et varmerør på 225 w og har brukt en 60 w lyspære. Jeg har frostsikret motoren og kjøpte en glavamatte som jeg la oppe på båten. I hele kuldeperioden har det vært fin temperatur inne i båten. toro

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger selv ute denne vinteren. Dessverre har jeg ikke slike kraner som NilsPils og roger-jo har (men det skal det bli en forandring på til neste år....) Har et praktisk problem med å komme meg ned i båten denne vinteren, så jeg får ikke fulgt så godt med på temp i motorrom og ved vanninntaket, men ser at bl.a. CO og BT selger varmekabler som jeg forstår kan kan tvinnes rundt vanninntaket. Kan ikke se at andre har nevnt det som et alternativ. De leverer 10w pr meter (så lenge det er strøm på brygga). Rederinnen har bestillte tur til Gran Canaria om ikke så lenge, så kanskje et slikt innkjøp kunne gjøre at jeg hadde sovet litt bedre der nede (kan selvsagt trøste meg til den lokale rødvinen), men det kan jo bli veldig trist hjemkomst...

Noen som har tanker rundt disse kablene? Til opplysning så har jeg også et 300w varmeelement liggende inntil vanninntaket. Blir det overkill med disse trådene??

Link to post
Share on other sites

Eg ville aldri stolt utelukkende på en løsning som er avhengig av strøm. Da hadde eg heller konservert kulene med glycol.

Eg har frostvakt sjølv på 300w, holder 18 grader med thermostatstyring , men uten varme var det 3-4 grader i motorrommet når det var 12minus ute mange dager. Måtte jo teste :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En bekjent hadde båt med sluseventil på vannintaket. Da vintern kom og isen la seg skrudde han ventilen godt til og tok av slangen slik at han fikk ut alt vannet fra motorinntaket. Greit så langt, men så kom mildværet og isen som lå i bunn av sluseventilen tinte, ----- og båten sakk. Han trodde jo at han hadde stengt godt, han skrudde til det stoppet -----

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...