Jump to content

Deres salgstriks- hva selger?

John N

Recommended Posts

Gode bilder, riktig info, all info og riktig markedspris anbefales. At båten er ryddig og ren ved visninger er også viktig.

Du vil selvfølgelig også selge lettere hvis prisen ligger under de andre tilsvarende båtene på markedet.

Glem uansett hva du selv har gitt og kostet på båten. Det er uansett dagens markedsverdi som gjelder.

Ryddig båt når bildene tas er viktig for meg. Kan godt vurdere å kjøpe en rotete båt men da skal det også avspeiles kraftig i prisen. Jeg gremmes ofte over både bil og båt annonser der det ser ut som et bombenedslag samtidig som prisen er urealistisk høy.

Min taktikk er å ta mange bilder, ikke hundrevis men kan godt være 20-30, og vise både gode og dårlige sider. En trenger slett ikke framheve de dårlige sidene så voldsomt men heller ikke skjule de. Om en gir et reelt inntrykk i annonsen og prisen er noenlunde i vater så er det ikke så mye mer en kan gjøre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er ikke blant båtekspertisen... - men blei fristet til kommentar allikevel:

Hvis kjøp av brukte båter foregår over lengre avstander: - da er min mening at gunstig pris i forhold til konkurrenter sammen med førsteinntrykket av selger via en telefonsamtale avgjørende for inngangsbilletten for et salg. Hvordan få et inntrykk av selgers troverdighet/ærlighet? Storinnsats for å lure kjøperen eller få han/hun på kroken...:fishing:? Troverdigheten har større sjangse for min del når selger starter med å beskrive det negative - "Reparasjonen på hullet i skroget", og ikke lekker ut dette nærmest etter "utpressing" idet kjøper er i ferd med å tenke flybillett... Jeg vet at bildene på Finn sier oftest ingenting om tilstand - finish - striper-hull osv., men samtidig er de veldig viktig for å vise/dokumentere innholdet på riktige båt og mange bilder gjør meg som kjøper raskere husvarm til prosjektet.

Redigert av bindaling (see edit history)

Jeg solgte båten min tilslutt etter å ha hatt en tildels lang annonseperiode på finn.no.

Det var over 1500 som hadde klikket på min annonse. Det var da (tilslutt) en person som ringte meg og viste interesse.

Når det da gjelder salgstriks (hvis man skal bruke det ordet) så vl jeg si at grundig forberedelse med mye og god informasjon i annonsen er svært viktig. Videre så kan faktisk bilder gjøres litt mer spennende enn å pynte båten med blomster. Har sett en annonse på finn som var svært opptatt av en orkidè på de fleste bildene sine. Jeg bryr meg katta om hvilke blomster du har i båten din. Jeg vil se den nakne sannheten i "varme" bilder.

For mitt vedkommende så tok jeg bilder av båten etter en grundig shining utvendig og innvendig. Når jeg tok bilder innvendig i båten så satte jeg på lys (eiendomsmeglertriks)i lampene for å få frem glans og farger. Lett for at bilder blir blasse i vanlig dagslys.

Når potensiell kjøper kom på visning så er det alltid litt sjarmerende å servere litt varm kaffe / te, noe å bite i. Videre så la jeg vekt på at potensiell kjøper skulle få se absolutt alle steder rundt og innvendig i båten.

Husk at ærlighet alltid varer lengst. Jeg har det som motto og fortalte derfor om båtens sterke og svake sider samt var grundig med dokumentasjon på mine utgifter som igjen hang sammen med svake og sterke sider.

I etterkant av visningen var jeg også veldig tydelig på hvor kjær min båt er for meg som igjen gjenspeiler hvilken interesse jeg har for å selge båten til ny eier. Videre så ble de fleste forsøk på pruting av prisen tilbakevist opp mot hvilke vedlikeholdskostnader jeg har hatt gjennom tiden på båten. da mener jeg ikke slike ting som skifting av olje på motor, lyspærer, slangeklemmer osv. Nei, her ble det henvist til slike ting om koster mye penger og som igjen gjør at en potensiell kjøper kanskje vegrer seg for en beslutning.

I en samtale med kjøpere så er det i mine øyne viktig å ha god fagkunnskap om det produktet du selger. Videre ved oppmøte / visning så gjør det ikke noe om du som selger også lar være å møte opp i grilldressen. Vær seriøs og bli betraktet som en ærlig og tydelig selger med et godt produkt.

Prøv å husk tilbake når du selv kjøpte båten din... Hva var det som gjorde utslaget for at du nettopp valgte ditt kjøp? Selger eller noe informasjon han / hun fortalte deg som du oppfattet som svært vesentlig.

Så kommer vel spørsmålet fra dere som leser dette: Er du selger av yrke? Mitt svar: Ja! men ikke innenfor båt og marine.

Helt avslutningsvis: Den ene potensielle som kom på visning var også han som kjøpte båten min.

hvis dere averterer båt på nett så svar i hvert fall på mailhenvendelser!! her må jo båtfolk vere elendige. kjøpte båt får ett par uker siden og så vel på en 6-7 stk. sente mail til alle men fikk ikke svar hos noen. har aldri opplevd lignende når jeg har kjøpt andre kjøretøyer. samme gjelder på en del båtutstyr jeg har sent henvendelser til, ingen svarer. hva i all verden er det med båtfolk?? klarer di å avertere på nett må di vel jaggu klare å svare på mail også.

En ryddig båt er viktig. Gode og lyse bilder som viser båtens reelle verdier.Mange bilder sier mer enn mange ord. En grei og saklig framstilling av utstyr.

På visning er det greit å vise fram servicelogg, med fakturaer fra kjøp av nytt utstyr,evt overhaling av utstyr mm.

Båt må her også være ryddig og klargjort for en prøvetur.

Kommentarer som "det er lett å reparere" osv. høres bare dumt ut, da burde det jo vært reparert :)

Ha et realistisk forhold til pris, og bestem deg hva du kan selge for/ evt hva du kan kjøpe for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...