Jump to content

Oppgradert turbo til VP AD31

ken.net

Recommended Posts

Har forstått det slik at det fins en oppgradert turbo til AD31- motorene, som starter å lade på lavere rpm.

Noen som vet delenummer på denne?

Den som står på motoren min,( som er fra -98) har disse nr:

3581528, og

K26 2960 MXA/ 6,71, og

5326 970 6016

Håper noen kan svare.

Til informasjon er 3581528 Volvo's delenummer på turboen din, denne er ikke lenger i produksjon, men er erstattet av 3802082. Utsalgsprisen hos Volvo er 9310,-

Den som SF har funnet hos Drevia er nok en del billigere enn å kjøpe en ny slik turbo av Volvo, og det er en oppgradert utgave. Finner ikke prisen i delekatalogen til Volvo i farten, men når jeg søker på delenummeret kommer det opp en beskrivelse av turboen i fra Volvo som sier følgende:

Volvo Penta Marine Diesel Engine Turbo Upgrade Kits

The Volvo Penta exchange turbocharger for 31/41 engines is upgraded with the very latest technology to meet Volvo Penta specifications. This turbocharger provides better acceleration, lower exhaust emissions, lower fuel consumption, and considerably more “low-end power", that is, high torque at low rpm. The Volvo Penta exchange turbocharger for 31/41 engines helps your engine “breathe" better, contributing to more efficient combustion. Replacing a turbocharger is a simple and straightforward job for your authorized Volvo Penta workshop. You get Volvo Penta quality and all the usual warranties.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker for tips!

Ser nå at jeg kanskje var utydelig ang benevnelsen av motoren. Det er en AD31P-A, på 150hk.

Hvis jeg forstår det riktig, så er turboen fra Drevia til eldre modeller, 31 A og B..?

Ved nærmere utforsking, ser det ut til at den turboen jeg har, er den samme som står på kompressormotoren, KAMD 32!!?? :confused:

Kanskje ikke rart den starter å lade før på 23- 2400 rpm..?

Ser nå at jeg kanskje var utydelig ang benevnelsen av motoren. Det er en AD31P-A, på 150hk.

Hvis jeg forstår det riktig, så er turboen fra Drevia til eldre modeller, 31 A og B..?

Turboen er lik på alle alle AD31 modellene, enten det er L, P, A eller B.

Ved nærmere utforsking, ser det ut til at den turboen jeg har, er den samme som står på kompressormotoren, KAMD 32!!?? :confused:

32 motoren ble bare levert med turbo og kompressor sammen med drev, slik at det må i såfall bli KAD32. Volvo har ikke laget noen KAMD32?

Det er samme turboen på KAD32 og AD31, og også på TAMD31 og TMD31.

Se der ja. Et raskt søk på google, så spretter det opp flere treff på KAMD32, så da tok jeg sikkert feil.

Til og med Vallø Motor kommer opp i Google med KAMD32, men av en eller annen grunn finnes ikke modellbetegnelsen i service manualen, i delekatalogen eller på Volvo sine hjemmesider.

Forskjellen er selvfølgelig bare om motoren ble levert med drev eller girkasse, men det er pussig at denne motoren finnes på så mange internettsider, men ikke i Volvo systemet??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...