ankerpilsen Startet 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2010 Jeg har problemer med ujevn gange, eller kanskje bedre forklart effekt-kutt på Cummins Mercruiser 1,7 120 MS. Dette kommer til uttrykk ved at effekten reduseres i korte perioder fra turtall 3000 rpm, eller alt 2400 i motsjø. Effekt-kutten er midlertidig og så begynner turtallet å jobbe seg opp mot en ny periode med kutt. Jeg tenkte først at det måtte være luft i fuel systemet. Har drenert begge dieselfiltre, luftet på motorfuelfilter, retur fuel linjen og forsøkt å lufte på dysetilkoblingen. Her får jeg forøvrig kun ut fuel på to av fire linjer. Noen som har noen erfaringer med dette problemet? Skal kjøpe nye filter, men de skal angiveligvis være nye de som er installert. Forøvrig viser kjølevannstemperaturen min 110 grader, undrer på om det er temperaturklokken som er feil, for etter hva jeg kan finne av opplysninger er max temp på ferksvannet 104 grader, og da burde det vel gi alarm der også? Mvh Ankerpilsen 2007 Askeladden Beetle Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Motoren din går etter min mening alt for varmt, kan det være att tempratuern stiger så kraftig ved gasspådrag (høyt turtall) for så å kutte ved styreenheten til tempraturen igjen har nådd sitt akseptable nivå på ca 70-90 grader. Har du sjekket kjølingen til motoeren, kjøler den via drevet eller via bunnkran i båten, sist nevnte er ikke orginalt.. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Det er impeller i drevet. Tenkte at jeg skulle åpne og stake kjøleren, evt fylle den med systemrens, men siden det ikke går alarm tror jeg det er måleren i dashen som er defekt. Har testkjørt med kald motor for å utelukke at det er temperaturen som forårsaker last-reduksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Høres ut som den går litt varm ja. Men Effekttapet du snakker om, høres på meg ut som hull eller lekkasje i turboslange. Men hvor lang tid mellom hvert "kutt"? Holder tett opp til et visst trykk, så "slipper" den trykket og det bygges opp igjen. Dette har jeg vært ute for noen ganger når det gjelder bil. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Mercruiser 1,7 diesel er en motor med mekanisk dieselpumpe. Egentlig motor fra IZUSU også brukt i mange biler med og uten elektonisk styreenhet. Så din motor i mercruiser versjon er kun med mekanisk dieselpumpe type (VE lik volvo penta kad 43 etc ) Som du beskriver, så har dette helt sikkert med diesel tilførsel som årsak. Om motor går for varm, så får du kun varsel om dette i form av lyd fra (audiowarning system) Uansett så påvirker ikke dette motorgange på din motor. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Hvor gammel er denne..? Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Impelleren står ikke i drevet, men i forkant av motoren . Ville sjekket denne først. Ps har temp måleren alltid vist for mye eller er dette inntruffet i senere tid.. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Dette er en `kilen`motor når det gjelder kjøling.. Hatt litt (dårlig) ærfaring fra en Triton med denne motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Her er en av svakhetene til Mercruiser 1.7. Her blir det stående halvt av sjøvann, pga slangeuttaket står 90` ut til siden og dermed tømmer den halvegs, og du får avleiringer. Hadde vært bedre om den ble stående full. Stak opp hullene her, for god sirkulasjon og kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Takk for gode hint hittil. Ferskvannsimpelleren står i forkant av motoren ja, tenkte på sjøvannspumpen jeg. Skal sjekke FW impelleren, er det gummi av OMC? Dette er en 07 modell maskin og båt, så den skal ikke ha de samme turboproblemene som før 05. Turboen virker fin, hører ladetrykket kommer, men så "fiser" det unna idet jeg får sakkingen i turtall. Dersom luftslangen var lekk ville jeg nok hørt det. Har mest tro på dieseltilførselen, men synes det var rart at jeg bare klarte lufte to av fuel ledningene på dysene. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Arvid 65 ! Er det tilsvarende åpning i andre enden av kjøleren slik at jeg bare kan måke en børste tvers igjennom? Ellers enig at det der var en dårlig patent! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Som du beskriver, så har dette helt sikkert med diesel tilførsel som årsak. Ja, det kan det også godt være. Heller det enn turbolekkasje. Impelleren står ikke i drevet, men i forkant av motoren . Ville sjekket denne først. Ps har temp måleren alltid vist for mye eller er dette inntruffet i senere tid.. I min sitter impelleren i drevet. 2005 mod m/alpha 1 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Arvid 65 ! Er det tilsvarende åpning i andre enden av kjøleren slik at jeg bare kan måke en børste tvers igjennom? Ellers enig at det der var en dårlig patent! Fikk beskjed om å stake gjennom med en 4mm gjengestang, så spyles hele dritten ut bak. Har ikke sjekket det ut, bare gjort det Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Hvorfor er alle så hekta på kjøleproblem, når dette ikke har sammenheng med feilen til trådstarter... mvh k.k Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Stikker og handler nye dieselfiltre og 4 mm gjengestang imrg, så får vi se... Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Ja, det kan det også godt være. Heller det enn turbolekkasje. I min sitter impelleren i drevet. 2005 mod m/alpha 1 Litt missforståelser her tror jeg, Saltvans inntaket til kjølingen sitter i alle Drev, men impelleren sitter på reim drifta på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 (redigert) Hvorfor er alle så hekta på kjøleproblem, når dette ikke har sammenheng med feilen til trådstarter... mvh k.k Han nevnte jo at den gikk litt høyt på tempen også da. Og det synes jeg og. Litt missforståelser her tror jeg, Saltvans inntaket til kjølingen sitter i alle Drev, men impelleren sitter på reim drifta på motoren. Ikke på min. Skiftet den nettopp, og bunnen av drevet måtte av. spol til ca 7min 10 sek Redigert 22.Oktober.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Motoren din går etter min mening alt for varmt, kan det være att tempratuern stiger så kraftig ved gasspådrag (høyt turtall) for så å kutte ved styreenheten til tempraturen igjen har nådd sitt akseptable nivå på ca 70-90 grader. Hvilken styreenhet? Denne motoren har ingen elektronisk motorstyringsenhet. Det er som flere har påpekt en "ren mekanisk" motor. Impelleren står ikke i drevet, men i forkant av motoren . Nei, impelleren er i drevet på Alpha One som flere alt har nevnt. Saltvans inntaket til kjølingen sitter i alle Drev, men impelleren sitter på reim drifta på motoren. Nei, impelleren er i drevet på Alpha One som flere alt har nevnt. Om du skal gi råd til andre om motorer, "jallis b", er det da ikke en fordel at du innehar eller om nødvendig innhenter kunnskap om emnet før du sprer slik feilinformasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 (redigert) Det sitter vel et A1 drev på denne båten? -Impelleren for sjøvann sitter i drevet. Hadde samme drev og motor på en Uttern D55. Tolker jeg trådstarter rett så har han kjøpt denne båten med motor og drev brukt. (?) Kjølevannstemperaturen synes jeg ligger høyt. Se i owners manualen din for hva denne skal ligge på. Har solgt den båten min med samme motor, så jeg har ikke tilgang til tallet nå. Men det oversteg ikke 90 grader på full belastning, etter hva jeg kan huske. Jobbet vel på 75 til 85 grader på mellomturtallet. Selv om ikke temperaturen er årsaken til turtallsfallet, så er det god grunn til å ta en titt på kjølesystemet. I og med at impelleren sitter i drevet er dette i seg selv grunn nok til å skifte den oftere enn man ville gjort ellers om den satt i motoren. Er jo ikke mulig å skifte når man er på sjøen og har behov for det.. Er turtallfallet regelmessig med fast tidsintervall? Om det er giver for turbotrykket på motoren, så er det vel et verksted som kan koble opp en pc for å avlese trykket og om det er det som faller og derfor tap av turtall. Redigert 22.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Jeg har ikke skrudd veldig mye på denne motoren - men har hatt den i noen sesonger og hjulpet et par ganger med lufting. De gangene jeg har luftet denne motoren løsner jeg dieselrøret på ene sylinderen - også kinner vi motoren litt. Dette har vært motorer som har stoppet pga luft i systemet. Jeg stusser litt på at motoren din skulle fuske pga luft i dieselen - da tror jeg den heller ville stoppet. Kjølevannstemperaturen må du få sjekket ut - den høres veldig høy ut. Varmeveksleren er en gjenganger på forumet her. Sjekk også turboen din godt. Det har vært noen tilfeller av totalt motorhavari fodi waste gateen på turboen har rustet fast. Det står instruksjoner om hvordan dette skal gjøres på dette forumet. Turtallsfall høres for meg mer ut som dieseltilførsel eller turbo. På dieselsiden er det første jeg ville sjekket alle dieselfiltrene. Sjekk grovfilter og finfilter. Grovfilteret sitter i en vannutskiller i motorrommet - finfilteret sitter på motoren - under håndpumpa for diesel Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Hvilken styreenhet? Denne motoren har ingen elektronisk motorstyringsenhet. Det er som flere har påpekt en "ren mekanisk" motor. Nei, impelleren er i drevet på Alpha One som flere alt har nevnt. Nei, impelleren er i drevet på Alpha One som flere alt har nevnt. Om du skal gi råd til andre om motorer, "jallis b", er det da ikke en fordel at du innehar eller om nødvendig innhenter kunnskap om emnet før du sprer slik feilinformasjon? Min feil, ligger meg helt flat. Men for varmt går den uansett (104 grader) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 (redigert) og forsøkt å lufte på dysetilkoblingen. Her får jeg forøvrig kun ut fuel på to av fire linjer. det høres rart ut. pumper du for hånd eller kinner du på starteren når du løsner mutteren på dieselrørene? Om du har samme installasjon som den beetlen jeg luftet en gang så har du et dieselfilter på veggen på styrbord siden av båten i motorrommet - et plasthus. (på venstre side når du ser på motoren) På beetlene jeg luftet løsnet jeg det første dieselrøret - det som er nærmest når du står på kne foran motoren. FUnket bra det. På den andre båten jeg luftet (tror det var en Nordan) sa eieren at det var sylinder nr 3 forfra (nest bakerst) som skulle luftes. Samme prosedyre der - løsne mutteren - kinne - stramme mutteren - starte - tørke opp. Redigert 23.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Hvis du kun får diesel frem til to dyserør har du vel i grunn funnet en feil. Mangel på diesel vil føre til problemer med både turtall og varmgang. Rette måten å lufte en slik motor på er å løsne ett og ett rør ved dysene, kjør på startern til det kommer kun diesel, stram mutteren med 15-20nm, og løsne neste rør osv. Hold tommeltottene unna diesel under høyt trykk. Hvis det fortsatt ikke kommer diesel til to av dysene er noe tett eller pumpen er defekt. Sjekk banjo'n på retur røret, det hender disse går tett, eller at skiven sprekker, selv om det ikke har noe med at det ikke kommer diesel til to av dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Har ikke tro på luft. Heller problem med mengde, slik som tette filter, fødepumpe o.l. (Hvis det er diseltilførsel som forårsaker dette problemet) Noen diselpumper har et lite metallfilter på nippelen inn på diselpumpe. Men vet ikke på denne. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Takker for god diskusjon, tipsene hjelper godt i feilsøkingen. Som noen gjettet seg til er dette en båt jeg nettopp har kjøpt, derfor har jeg ikke historikken på kjølevannstemperatur. Staket opp kjøleren med 4mm gjengestang i dag, var mye drit og litt skjell. Skal testkjøre søndag. Har også kjøpt nytt Racor 25T til vannutskilleren og motorfuel filter, skal montere imrg, når jeg har med meg en kanne diesel for å fylle filterne. Forøvrig sitter det en magnetventil på fuelledning fra tank til første filter, ihht manual kan denne tvangsåpnes ved å vri mot klokken, har gjort dette for å være sikker at denne ikke struper tilførsel. Korrekt mercruiser lufteprosedyre er altså å lufte på dyserør 3 sett forfra? -Der fikk jeg ingen fuel i går, så noe er i gjerde iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.