Jump to content

Mercruiser 1,7 MS 120 ujevn gange


ankerpilsen

Recommended Posts

 

Korrekt mercruiser lufteprosedyre er altså å lufte på dyserør 3 sett forfra? -Der fikk jeg ingen fuel i går, så noe er i gjerde iallefall.

 

Kan godt være det er korrekt prosedyre, det vet jeg ikke.

 

For å lufte din motor, mercruiser eller ikke, start motoren, løsne ett og ett dyserør ved dysen, et par sekunder. Se at det dusjer nogenlunde likt på alle dyser. Er det en dyse det er dårligere på, hold åpent litt ekstra før du lukker.

Følg også med på om den "hakker" like mye på hver syl. du åpner på.

 

Får du da ikke disel på en av dysene? Da burde den svive ujevnt på tomgang også, og ikke bare miste effekt på 2-3000 omdr.

Link to post

Dersom det er motert stopp-bryter for motoren i intrumentpanelet på trådstarters båt, blir det ikke da en vesentlig del av prosedyren å holde inne stoppbryteren for motoren samtidig som han vrir om nøkkelen? -hadde som nevnt samme motor montert i en Uttern, og da var det egen stopp-bryter. Denne ble holdt inne for å ikke starte motoren for å få opp oljetrykket ved første oppstart etter oljebytte.

 

 

Forøvrig, åpnet du lufteskruen på toppen av dieselfilteret, mens du pumpet på fødepumpen, etter filterbyttet? Det skal komme ut en konstant mengde diesel her før du strammer lufteskruen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Dersom det er motert stopp-bryter for motoren i intrumentpanelet på trådstarters båt, blir det ikke da en vesentlig del av prosedyren å holde inne stoppbryteren for motoren samtidig som han vrir om nøkkelen?

 

Dieselmotorer stoppes ved å blokkere drivstofftilførsel. Holder du denne inne, så kommer det ikke diesel til innsprøytningspumpe. Blir vanskelig å få luftet da!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Skal du få noe ut av pumpen må det komme noe inn til pumpen også.

Aktiverer du stoppen på pumpen, så blokker du tilførselen. Og muligheten for å få noe ut.

 

Blir som å sette korken i vinflasken før du skal skjenke i glasset. :cheers_wine:

 

 

Prosedyren med å holde på stoppknappen mens du kjører på starteren er for å få rundt olje i motoren etter oljeskift eller lengre tids lagring.

Det gjøres for at motoren ikke skal starte og gå lenge før oljetrykket bygger seg opp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det det menes i beskrivelsen fra Mercruiser er at stopp bryteren kan brukes for å stoppe motoren eller hindre at den starter, men den må ikke benyttes hele tiden under lufting, da det selvfølgelig ikke vil komme noe diesel frem ettersom bryteren stenger for dieseltilførselen, som jo er eneste måten å stoppe en slik motor på.

 

Dersom motoren starter kan til nød dyserørene løsnes på de to dysene som ikke får diesel mens motoren går, og se om det kommer diesel der.

Link to post

Når det gjelder lufting av disse motorer, så kan det være en tolmodighetsprøve.

Jeg overhalte en slik motor i sommer og hadde store problemer med luft.

Det kom diesel til dyser, men ikke ut av dyser og vis versa. Jeg hadde byttet alle

dyser og begynte for alvor å tro at de var gåene. Jeg fikk start på motoren etter

en dag med lufting etter alle tenklige prosedyrer og "kjerring råd".

Jeg har i ettertid overhalt en tilsvarende motor og da var jeg meget påpasselig med å

stenge alle tilførsler for å unngå luft boble på ny og da strtet motoren etter

normal prosedyre.

 

Jeg anbefaler følgende:

1 Åpne tilførsel til dyse en tørn motor manuelt og pump med håndpume til fri flyt Diesel, gjenta dette på alle dyser.

2 Åpne dyser en og en og luft med startmotor på alle sylindre.

3 Prøv å starte motor, men her kommer det som synest å være meget viktig VÆR SIKKER PÅ AT BATTERI ER FULLadet!!

Dette hørest banalt ut, men det virker som denne høytrykks pumpen må ha skikkelig fart for å åpne dyser??

 

Håper dette kan være til hjelp.

Link to post
Jeg har problemer med ujevn gange, eller kanskje bedre forklart effekt-kutt på Cummins Mercruiser 1,7 120 MS. Dette kommer til uttrykk ved at effekten reduseres i korte perioder fra turtall 3000 rpm, eller alt 2400 i motsjø.

Effekt-kutten er midlertidig og så begynner turtallet å jobbe seg opp mot en ny periode med kutt.

 

Har heller ikke særlig tro på at luft i systemet er feilen, men første bud er å være sikker på at dieselen kommer dit den skal.

Deretter bør trykket på pumpen sjekkes, da det kan være denne som begynner å bli dårlig, mulig dyser som er tette, kan være mye rart.

 

Jeg er nesten sikker på at det er turboen som begynner å ta kvelden eller at wastegaten har hengt seg opp, da det høres mer ut som det enn dieselproblemer, og det er en gjenganger på de motorene.

Dersom det kun er under belastning, og det blir verre ved mer belastning bør turboen undersøkes nøyere, sjekk særlig wastegaten og armen til denne.

Er proppelen i god stand, og skjer dette kun under belastning eller er den slik også uten belastning.

Link to post

Nok en dag med feilsøking er over, og trolig er feilen funnet:

 

imag0135.jpg

 

Med andre ord solenoid ventien som stod mellom tank og første dieselfilter. Demonterte linjen del for del for å finne ut hvor strømmen av diesel stoppet. Ventilen har rett og slett skjært seg og nekter tvangsåpnes.

Jobbet videre med lufting etter jeg fikk bypasset ventilen, men nå er batteriet tomt for natten...

Blir spennende å se imrg, tar med meg alle luftetipsene :)

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg har hatt en 2006 Quicksilver med denne motoren i et snaut år nå, og opplever nå svært like symptomer som det trådstarter beskriver. ( Fant tråden når jeg søkte etter problemer på denne motoren)

 

I tillegg til turtalls-kutt og en slags "poff-lyd" når dette skjer, så kan jeg på varm motor stadig oftere oppleve at motoren ikke "orker" å dra opp i plan, altså at den ikke kommer opp i høyt nok turtall til at turboen slår inn. Når dette skjer synes jeg også at det er markant "suselyd/sugelyd" fra motoren.

 

Jeg er ikke mekaniker så jeg er skeptisk til å gjøre de store tingene selv, men oppi mitt hode kan jo både for lite dieseltilførsel og defekt wastegate/turbo være mulig. Bør det fylles dieseltilsetning på tanken innimellom?

 

Ut fra denne tråden så er det vel filterbytte og sjekk av dieselstoppekraner som er første punkt eller? Båten er på Askøy - noen anbefalte steder å sette den inn på service eller kjente "motor-trollmenn" som kan ta på seg en fiks av dette?

Link to post

Jeg tipper du har fastrustet wastegate-ventil (eller delvis fast). Neste tur med båten kan koste deg hundretusen. Dette skjer gjerne etter at båten ikke har vært brukt på en stund. Turboen er den samme på bilmotorer og en bilmekaniker bør kunne sjekke dette for deg. Dersom den ikke beveger seg helt fritt kan motoren totalhavarere i løpet av få sekunder, kanskje har den tatt skade allerede.... Det finnes verksteder som overhaler turboer for noen få tusenlapper, får håpe det ikke har skjedd større skade.

En ting til: C-RC eller WD40 el.l. løser ikke dette problemet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Det folk kaller for "turbo-innslag" er ikke noe innslag. Waste-gate'n "kobler" heller turboen ut, eller rettere sagt bløder av eksostrykket så ikke turboen får for høyt turtall og trykk. På tomgang står waste-gate'n helt stengt. Når du kommer opp i turtall, kanskje 1800rpm begynner den å åpne, by-passe turbinen om du vil. Så motoren kan godt kjøres i lav fart så sant det ikke er andre ting som har skjedd. En enkel test er å ta av oljepåfylling-lokket mens motoren går på tomgang. Blåser det ut her er det gjennomslag i motoren. Da kan du ta årene fatt.

Link to post

Da er motoren startet, og ikke tegn til "blåst" ut av oljepåfyllingen. Tar det som et positivt tegn oppi elendigheten.

 

Noen som kan anbefale et verksted/marina i området Askøy/Bergen med peiling på disse motorene?

 

Bør da være i en avstand som lar seg kjøre i sakte fart og på en kanne kaffe. :)

Redigert av Skyggemann (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...