skansenmarina Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Kommer litt an på hvor på Askøy du bor, men de her kan i hvertfall hjelpe deg om du tar en sving nordover. http://www.fritidsbaat.no/ Skriv noen ord når du har fått diagnose, har selv samme motor i min Askeladden Beetle. Har ikke hatt noe problemer med den. (430t) Sitér dette innlegget Link to post
Skyggemann Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Takk for tips. :) Båten står på Juvik, så det blir jo sikkert omtrent ei kaffekanne på turen dit. Googlet meg ellers fram hit http://batogmotorservice.no/ som er noe kortere avstand. Får høre om det er ledig tid på et av dem. Har egentlig litt lite tro (og veldig mye håp) på at det ikke er wastegate'n ettersom problemet først kom i form av "lugging" under marsjing i rundt 20 knop. Problemet med å klare å dra opp i plan kom senere. Virker derfor som at teorien med at det ikke er nok diesel er veldig sannsynlig, ref tidligere i tråden. Motoren har 225 timer på telleren. Hehe - men som DieselDahl skriver kan det bli såpass dyrt å teste ut teorien så det er nok bedre å tøffe inn på en marina og få det sjekket av fagfolk. Learning by doing er ikke alltid det smarteste :) Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Jeg har og mest tro på at det er diesel tilførselen din som ikke er tilstrekkelig god, (Filter,luft eller pumpe) men ikke verd å tyne motoren før en vet sikkert hva det er. Jeg har i vinter(etter å ha lest litt om denne motoren på forumet), montert turbotrykksmåler på min motor, slik at jeg har kontroll på wastegate. Sitér dette innlegget Link to post
Skyggemann Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Denne tråden og konkludert løsning er veldig likt: https://baatplassen.no/i/topic/54065-feil-med-motor-eller-propell-mcd-120-hp/page__view__findpost__p__767259 Fantastisk forum - om ikke annet for å erkjenne at felles skjebne på sett og vis også er en trøst... :) Sitér dette innlegget Link to post
Skyggemann Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Da har motoren blitt sjekket og fikset. Det var tett(e) filter(e) som var årsaken til problemene med effekten. Men i tillegg var det dårlig kjøling, og motoren fikk kjølealarm og gikk varm. Dette viste seg å komme av at varmeveksleren var tett av salt og drit. Denne ble tatt ut og rengjort. Benyttet anledningen til å spyle og bunnsmøre også. Nå er max turtall med nysmørt bunn 4400 / 27knop, og jeg har både i går og i dag marsjet i over en time på 3800 / 22 knop. Jevn og stabil motortemp langt under rødfeltet. :) Av og til godt å oppleve at "det verste" ikke hadde skjedd- Sitér dette innlegget Link to post
Slach Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Ikke lett å bli helt klok på alle disse kommentarene! Jeg har samme motor og problemer med at den går varm på fullt turtall over litt tid samt at den ikke går så fort som vanlig! ca 10 knop mindre på bånn gass. Vet ikke hva dette kommer av? En annen ting jeg lurer på er Impeller!! HVOR sitter de i min motor? er det flere en 1 stk? sitter den (de) i drevet eller i motor rommet? eller en hver t sted? Min er en Mercruiser 1,7 Diesel 120 hk motor. Trenger svar og hjelp!!! ☺☺☺ Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Impeller sitter nederst i drevet - det er ingen impeller i motor...(Regner med at det er alphadrev gen 2 du har) http://www.servicetips.se/index.php?option=com_content&view=article&id=66:impellerbyte-alpha-on&catid=1:nyheter&Itemid=69 Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
DieselDahl Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Hvis du har Alpha one drev sitter impelleren i drevet som på en påhengsmotor. Sjekk om waste-gate ventilen beveger seg lett. Denne pleier å ruste fast i akselen på disse motoren og det fører raskt til stempelhavari pga for høyt turbotrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Slach Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Jeg vet ikke hva slags drev jeg har? kikket under og det står kun Mercury!! hvordan finner jeg ut av det? ser på nett at impelleren sitter på motor? se link under - spol til ca 1 min og 7 sek ut i videoen! når det gjelder varme gangen på max gasspådrag over tid, noe tips? problemer også med farta!! går ikke like fort. ser at du DieselDahl nevner noe om waste-gate ventil!!? Er dette lett å komme til å sjekke? kan dette være årsak? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 (redigert) Waste-gaten sitter i turbinhuset på turboen. Den styres av turbotrykket vha en trykklokke. Denne vrir en arm som åpner ventilen inne i turbinhuset og slipper eksos forbi turbinen for å begrense eksostrykket/temperaturen. Klokken er fjærbelastet og armen skal lett kunne beveges med en tang. Den videoen du fant er ikke for din motor, dette er en bensinmotor med Bravo drev. Redigert 25.Juli.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slach Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Ok! det er det ja! Jeg søkte på min motor? hmm.. Vet du hva slags drev det sotter på min da? jeg må vel opp med båten for å sjekke impeller? Når det gjelder waste-gaten, er det noe jeg selv kan sjekke? har du noe tips video av hvor denne sitter og fremgangsmåte? Tror du mine problemer kan skyldes noe av dette? ang varme gang og dårligere fart? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Jeg har ikke maktet å bevege staget når det er koblet til trykk-klokken. Måtte ta av låsering i leddet, da var staget som er festet på wastgate-ventilen meget lett å bevege. Helt på slutten av denne video'en ser du tydelig turbo med trykk-klokke med staget og leddet til venstre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Når det gjelder varme så er sannsynligheten stor for at det er varmeveksler. Du kan skru ut sink-anoden foran på varmeveksler (stor mutter på toppen) og se ned i hullet her. Da ser du fort om varmeveksler har grodd igjen. ref bildene i den andre tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71472-17-dti-120-hk-diesel-gaar-varm/page-2 Tror ikke denne motoren er levert med annet enn Alpha One gen2. Sjekk også hullene i drevet at ikke disse er grodd igjen. Det greier du normalt å gjøre ved å tilte drevey max opp. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.