Jump to content

Mercruiser 1,7 MS 120 ujevn gange


ankerpilsen

Recommended Posts

Takk for tips. :)

 

Båten står på Juvik, så det blir jo sikkert omtrent ei kaffekanne på turen dit. Googlet meg ellers fram hit http://batogmotorservice.no/ som er noe kortere avstand. Får høre om det er ledig tid på et av dem.

 

Har egentlig litt lite tro (og veldig mye håp) på at det ikke er wastegate'n ettersom problemet først kom i form av "lugging" under marsjing i rundt 20 knop. Problemet med å klare å dra opp i plan kom senere. Virker derfor som at teorien med at det ikke er nok diesel er veldig sannsynlig, ref tidligere i tråden. Motoren har 225 timer på telleren.

 

Hehe - men som DieselDahl skriver kan det bli såpass dyrt å teste ut teorien så det er nok bedre å tøffe inn på en marina og få det sjekket av fagfolk. Learning by doing er ikke alltid det smarteste :)

Link to post

Jeg har og mest tro på at det er diesel tilførselen din som ikke er tilstrekkelig god, (Filter,luft eller pumpe) men ikke verd å tyne motoren før en vet sikkert hva det er. Jeg har i vinter(etter å ha lest litt om denne motoren på forumet), montert turbotrykksmåler på min motor, slik at jeg har kontroll på wastegate.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har motoren blitt sjekket og fikset. Det var tett(e) filter(e) som var årsaken til problemene med effekten.

 

Men i tillegg var det dårlig kjøling, og motoren fikk kjølealarm og gikk varm. Dette viste seg å komme av at varmeveksleren var tett av salt og drit. Denne ble tatt ut og rengjort. Benyttet anledningen til å spyle og bunnsmøre også.

 

Nå er max turtall med nysmørt bunn 4400 / 27knop, og jeg har både i går og i dag marsjet i over en time på 3800 / 22 knop. Jevn og stabil motortemp langt under rødfeltet.

 

:)

 

Av og til godt å oppleve at "det verste" ikke hadde skjedd-

Link to post
  • 2 år senere...

Ikke lett å bli helt klok på alle disse kommentarene!

Jeg har samme motor og problemer med at den går varm på fullt turtall over litt tid samt at den ikke går så fort som vanlig! ca 10 knop mindre på bånn gass.

Vet ikke hva dette kommer av?

En annen ting jeg lurer på er Impeller!! HVOR sitter de i min motor? er det flere en 1 stk? sitter den (de) i drevet eller i motor rommet? eller en hver t sted? Min er en Mercruiser 1,7 Diesel 120 hk motor.

 

Trenger svar og hjelp!!! ☺☺☺

Link to post

Jeg vet ikke hva slags drev jeg har? kikket under og det står kun Mercury!! hvordan finner jeg ut av det?

 

ser på nett at impelleren sitter på motor? se link under - spol til ca 1 min og 7 sek ut i videoen!

 

 

når det gjelder varme gangen på max gasspådrag over tid, noe tips?

 

problemer også med farta!! går ikke like fort.

ser at du DieselDahl nevner noe om waste-gate ventil!!? Er dette lett å komme til å sjekke? kan dette være årsak?

Link to post

Waste-gaten sitter i turbinhuset på turboen. Den styres av turbotrykket vha en trykklokke. Denne vrir en arm som åpner ventilen inne i turbinhuset og slipper eksos forbi turbinen for å begrense eksostrykket/temperaturen. Klokken er fjærbelastet og armen skal lett kunne beveges med en tang.

Den videoen du fant er ikke for din motor, dette er en bensinmotor med Bravo drev.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Ok! det er det ja! Jeg søkte på min motor? hmm..

Vet du hva slags drev det sotter på min da?

jeg må vel opp med båten for å sjekke impeller?

Når det gjelder waste-gaten, er det noe jeg selv kan sjekke? har du noe tips video av hvor denne sitter og fremgangsmåte?

 

Tror du mine problemer kan skyldes noe av dette? ang varme gang og dårligere fart?

Link to post

Jeg har ikke maktet å bevege staget når det er koblet til trykk-klokken.

Måtte ta av låsering i leddet, da var staget som er festet på wastgate-ventilen meget lett å bevege.

 

Helt på slutten av denne video'en ser du tydelig turbo med trykk-klokke med staget og leddet til venstre.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Når det gjelder varme så er sannsynligheten stor for at det er varmeveksler.

Du kan skru ut sink-anoden foran på varmeveksler (stor mutter på toppen) og se ned i hullet her.

Da ser du fort om varmeveksler har grodd igjen. ref bildene i den andre tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71472-17-dti-120-hk-diesel-gaar-varm/page-2

 

Tror ikke denne motoren er levert med annet enn Alpha One gen2.

Sjekk også hullene i drevet at ikke disse er grodd igjen. Det greier du normalt å gjøre ved å tilte drevey max opp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...