Zach Startet 22.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2010 Har sett litt på priser på eksterne GPS-antenner. Varierer fra under 1000 kr til over 3000 kr på de jeg har sjekket. Kan dette bety at det er forskjeller på kvaliteten slik at posisjonen på båten vises h.h.v. unøyaktig/nøyaktig? F.eks. koster ekstern antenne til Lowrance HDS-8M ca 3200 kr, men ei USB GPS-antenne koster 590 kr. Lorenz GPS-antenne koster kr 1480. Priser henter fra Seatronic. Noen som kjenner forklaringen til så store prisforskjeller? Kan det ha noe med følsomheten å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 (redigert) Kan du komme med linker til disse "antennene"? Jeg betviler nemlig på at det er antenner du mener og ikke komplette GPS-mottakere med innebyggede antenner for kobling via NMEA til feks. en kartplotter eller PC. Er det komplette GPS-mottakere, er det helt klart at kvaliteten kan være svært så forskjellig. Det finnes jo GPS-mottakere til titals titusener av kroner for desimeter og centimeter nøyaktighet på markedet. Lars H. Redigert 22.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Hei Lars! For link til Lowrance sin, må jeg utenlands (finner ikke på Seatronics, men fikk pris derfra): LGC-4000. Lowrance HDC-8M plotter har innebygd antenne, så den eksterne behøver vel ikke være en komplett mottaker? USB-antenna og Lorenz finner du på Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 Etter beskrivelsen for den LGC-4000 så er det en GPS, og ikke "bare" en antenne. Det står at den har NMEA. Hadde det vært bare en antenne, hadde det vært en koakskabel med f eks SMA-kontakt i enden, evt med strømforsyningskabel i tillegg. Kabelen for LGC-4000 viser fem kontakter. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zach Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 NMEA har jo også denne antenna fra Lorenz, men koster under halve prisen sammenlignet med LGC-4000. Må vel ha noe å bety for kvaliteten/presisjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.