Trond mjøs Startet 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2010 Jeg har en Columbie 66 som har en lekkasje på dekket. Det har ført til at noe av balsaen i kjernen på dekket er blitt våt. Det er jo en kjent sak at vann utvider seg når det fryser men hva vil skje hvis vannet i balsaen på dekket mitt fryser? Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Er det ingen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Jeg kan ikke si at jeg vet noe. For mange herrans år siden kom det en og ba om hjelp. Det var en Forgus 36 som hadde lekkasje i dekket. Det hadde vært såpass vått at en del treverk måtte skiftes inne i et skap grunnet lekkasje nedover. Sammen med en del elektrisk. Det hadde ikke blitt noen skader av at vannet hadde utvidet seg. Men jeg måtte skjære ut en del av innerdelen av dekket og legge inn finner istedet. Balsaen var av konsistens slik at den greit kunne graves ut. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Hei igjen Trond Har aldri skjønt helt om det er balsa i selve dekket også, eller bare opp til der dekket begynner. Aldri tenkt på problemstillingen før, men jeg har jo forsåvidt samme utfordring. Min C66 har også samme vannskade (bare mye større vil jeg tro) - kan ikke se noen følgeskade på glassfiber etc. Skal si i fra om jeg ser noen forskjell utover vintern. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 25.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Det er balsa i hele dekket og ned til der hvor skroget begynner. Skroget har jo Divinycell som kjernemateriale. Eneste steded som ikke har kjernematerialet er veggen der døren inn til kabinen er og baki cockpiten. Hvordan går det ellers med din C66? har dere kommet noe videre eller er vinteren for hard til å jobbe i? jeg venter på å få lånt meg en bås for vinteren, da skal jeg ta ned masten og sette opp telt over båten. Alle igjennomføringer på dekk skal opp og fuges på nytt. Jeg skal ikke ha flere lekkasjer på båten min :-) Trond Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Hei, Jeg har ikke fasiten på spørsmålet ditt, men jeg kan forsøke å tenke høyt. Balsa er veldig porøs og har god plass til "noe i mellom". Derfor tror jeg at frost i fuktig balsa ikke gjør mer skade en det som allerede har skjedd. Fullstendig vasstrukken blir nok noe annet. Men nå er du jo klar over problemet og har startet tørking(?). Jeg har hatt liggende brukte materialer ute, som etter mange år har blitt benyttet til diverse. Kan ikke si frostskade har vært framtredende. Mitt prosjekt har samme problem, men jeg kommer ikke til å gjøre noe drastisk så lenge jeg ikke kjenner svikt i dekket. Alle gjennomføringer blir behandlet etter dette prinsippet: http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Så du tar rett og slett og tetter alle hull igjen med den teknikken for å borre opp nye hull og bruke butyl tape som forsegling? Kjempebra side du linket, tror kanskje jeg skal gjøre det samme. Ikke bare tetter du hullene på nytt men ved å fylle igjen hullene med epoksy kommer faktisk ikke vannet til hvis pakningen runst skruen svikter. kjempesmart! Takk for tipset::-) Trond Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Jeg har det samme problemet på mitt dekk også , håper du får mange forslag, så jeg kan utbedre mitt dekk også jan Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
dvil Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Riktig, det er den eneste måten som duger etter mitt syn. Dekket tåler jo heller ingen ting der det monteres utstyr hvis det kun er balsa/divinycell. Og ja, den websiden har jeg lært mye av. Se på de andre trådene der også. ... og en ting til. Husk å ikke lime for mye av gangen med epoksy. Det kan gå varmt og koke/hurtigherde. Da blir det porøst og svakt. Jeg dummet meg ut litt der på et par plasser. Redigert 26.Oktober.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.