Frøken Fryd Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Neida, jeg er ferdig med min planleggeing. Jeg var bare redd de ikke la ut komplette tegninger på nettet. Jeg ble ikke imponert av Sterling når jeg skulle lese meg frem til hvordan ProSpliten virket. Synd at de ikke klarer å få frem virkemåten på en enklere måte, produktet er jo bra! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 For å dra i vei en diskusjon her! Finnes der egentlig en ladekarakteristikk for dynamoen eller er det batteriets sug som skaper avlest spenning ???? Etter å ha forsøkt å tilegne meg kunnskap i denne tråden Her er jeg på "dypt vann" og har et behov for korreksjon. (Ref mitt siste innlegg) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Det kan være verdt å merke seg at ett batteri har en begrenset evne til å ta opp lading. Det er ikke bare å peise på med strøm og tro at batteriet lades raskere, da koker det bare. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Det kan være verdt å merke seg at ett batteri har en begrenset evne til å ta opp lading. Ja, og den er vel bestemt av laderens avgitte spenning, batteriets indre motstand og den til enhver tid gjeldende batterispenning?? Det jeg da lurer på er om batteriets avleste batterispenning, under ladning fra en dynamo med en "dum" spenningsregulator (Senser fra D+), da er en slags middelverdi mellom batteriets spenning og dynamoens ladespenning (satt til 14,4 V)?? (Altså ingen ladekarakteristikk, bare en konstant ladespenning!) Og ettersom batteriet lades så stiger batterispenning, spennings differanse mellom dynamo og batteri avtar, ladestrøm likeså, og den avleste batterispenning stiger. Når batteri og ladespenning er like og man avleser 14,4V over batteripolene så er vel batteriet fullt oppladet (og vel så det) ??? Kan det da være så heldig å lade med 14,4V kontinuerlig når der ikke er noe forbruk fra batteriet og det er fullt oppladet?? Det er vel her de mere "smarte" regulatorene trer inn med puls-ladning ?? Vennligst korriger meg her om jeg tenker helt feil!!!!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 En ting skal de ha Balmar, de er flinkere enn Sterling å vise hvordan det skal kobles opp... Sterling er engelskmann og forventer at man kan lese engelsk, men selve instruksjoner både finnes og kan lastes ned. Ellers er de fleste apparater så enkelt å tilkobles at man ikke en gang behøver å kunne engelsk så sant man kan lese tegningene. Kan man verken det ene eller andre er det uansett på tide for å hente proffe, som det gjelder for alle tekniske ting med vitale funksjoner. Og ellers finnes det meg, da kan man spørre. Men ærlig talt vet ikke jeg om folk som hadde det travelt med det, de fleste monterer jo selv. Original fra Sterling sine sider: Såkalt Datasheed som er mer reklame & funksjonsbeskrivelse. Monteringsanvisning Instructions Pro Split R Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Farco Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Kan det da være så heldig å lade med 14,4V kontinuerlig når der ikke er noe forbruk fra batteriet og det er fullt oppladet?? Det er vel her de mere "smarte" regulatorene trer inn med puls-ladning ?? Du er nok veldig nær sannheten her. I fritidsbåt er det kanskje "ikke så farlig", da de fleste ikke kjører mer enn noen timer av gangen for motor. På yrkesfartøyer som går dager og uker av gangen, kan det absolutt være et poeng med en regulator med korrekt ladekarakteristikk på dynamo.Men selvfølgelig også i lystfartøyer for optimal levetid på batteriene. I de "smarte" regulatorene ligger det også funksjoner som sørger for å beskytte dynamoen mot overoppheting, og samtidig sørge for mest mulig effektiv og skånsom lading. Mange som monterer eksterne regulatorer opplever at det dukker opp andre problemer. Jeg vet ikke om mer avanserte regulatorer enn de som leveres fra Balmar. Alle som har landstrøm hele tiden i hjemmehavn, burde også ha avanserte ladere. 0,2V feil ladespenning 8500 timer i året kan gjøre relativt mye ugagn. Kjøper man billigst mulig lader, bør man kanskje ikke undres over at batteriene har lavere levetid enn forventet. Informativt om ladekarakteristikk (riktignok på engelsk). Her er bok som mange kan ha nytte av å lese: Svensk, engelsk Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Joerg Becker Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Det er vel her de mere "smarte" regulatorene trer inn med puls-ladning ?? Da blir det bare å korrigere betegnelsen "Puls"-lading som ikke stemmer riktig her. Poenget ved lading over lengre tid er å redusere lade-spenningen (Volt) etter at batteriene er full ladet. Pulslading derimot er bare en mange ladevarianter, og hvis så da hovedsakelig brukt ved vedlikeholdsladingen via 230V-ladere. Pulslading med dynamoer er ikke i bruk, for tiden og så langt jeg vet. Men så eller så er det viktig å reduserer ladespenningen senest så snart batteriene er toppladet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Monteringsanvisning Instructions Pro Split R Det var vel denne manualen du tenkte på. Engelskmannen er iallefall glad i farger. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Nei men, unnskyld. Da har jeg vel brukt det samme linken to ganger. Men bra at du visste hvor den riktige er. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirFrode Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Heisann igjen!! Releet som jeg benyttet har betegnelsen CARGO #132939 og er kjøpt hos Autoelektro her i Kristiansund. Dette er en bil/båt-elektro firma. Googla litt og fant bl.a. tilsvarende på ebay til ca.16 £. Men det er sikkert mulig å kjøpe noe tilsvarende i en lokal forretning i nærheten av der bor. Takker for info. Men jeg røyk på en litt annen løsning gitt. Tilfeldighetene ville at jeg omtrent kjørte rett på døra til Farco her på forumet i går. Og etter en hyggelig samtale der, gikk det ikke bedre enn at jeg kom ut med et Cyrix relé i hånda. Det ble en helt annen pris enn jeg egentlig hadde tenkt meg, men så fikk jeg en komponent som er enkel og grei både å installere og i bruk. Og det passer meg veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Da blir det bare å korrigere betegnelsen "Puls"-lading som ikke stemmer riktig her. Poenget ved lading over lengre tid er å redusere lade-spenningen (Volt) etter at batteriene er full ladet. .................... Pulslading med dynamoer er ikke i bruk, for tiden og så langt jeg vet. Men så eller så er det viktig å reduserer ladespenningen senest så snart batteriene er toppladet. Jørg Takker for oppklaringen Jørg!!! Jeg formoder at Sterling regulatoren reduserer ladespenning når batteriet er fullaldet?? Går den da over til veldikeholdsladning ?? Hadde vær fint med en skjematisk kurve over ladeforløp i Spenning, Strøm, og tid (Sammenlignet med en vanlig "dum" inern regulator)!! Finnes det en link til en slik noen plass?? Takker for info. Men jeg røyk på en litt annen løsning gitt. Tilfeldighetene ville at jeg omtrent kjørte rett på døra til Farco her på forumet i går. Og etter en hyggelig samtale der, gikk det ikke bedre enn at jeg kom ut med et Cyrix relé i hånda. Bra at det ordna seg for deg!!! Lykke til med installering og håper du oppnår ønsket effekt !!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Heisann igjen folkens! I mitt søk etter viten kom jeg over denne artikkelen/bloggen som på en utmerket måte beskriver "alt" vedrørende batterier og ladninger. Anbefales å lese av alle legfolk som sysler med oppgradering/modifisering/installering av 12V lade- og distribusjonssystemer. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ajax Svart 10.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Jeg kan ikke sig meg enig. Bærer preg av begrenset kunnskap og gammeldags tenkegang Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Her er det vel bare en ting å si. Enten har yrkesveilederen sviktet eller så har denne karen gått inn i feil hobbybutikk. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Jeg kan ikke sig meg enig. Bærer preg av begrenset kunnskap og gammeldags tenkegang Her er det vel bare en ting å si. Enten har yrkesveilederen sviktet eller så har denne karen gått inn i feil hobbybutikk. Uffda, og jeg som trodde at dette var en guru som var i besittelse av verdifull kunnskap (ref. linken i mitt siste innlegg) !! For å oppklare: Hvor/Hva er det i dette innlegget som ikke stemmer ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
GeirFrode Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 For å oppklare: Hvor/Hva er det i dette innlegget som ikke stemmer ??? Jeg hadde også satt pris på om det ble forklart litt nærmere hva som er feil i den artikkelen du har linket til, mateco. Det er helt greit at det kritiseres, men da bør jammen vedkommende skrive litt om HVA som er galt også. Jeg synes artikkelen var helt grei, litt enkel, og samtidig greit forklart. Jeg er langt fra noen ekspert på området, men jeg klarer ikke å påpeke noen særlig alvorlige feil. Ihvertfall ikke i farten, selv om jeg ikke er helt enig i alle løsningene vedkommende har valgt.. Og en behøver vel ikke være rakettforsker for å legge opp litt strøm i en bobil heller. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Enkelt å si at andre ikke har peiling. Finnes nok flere enn en ok løsning på et enkelt behov. Sitér dette innlegget Link to post
Ajax Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Sammenligne batterier med gass er likt og å sammenligne dem med dieseltank. Når motoren stopper veksler man over til en annen tank, men dieselmåler skal en ikke ha. De er meget enklere å ta seg av to små tanker en en stor... :crazy: Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Enkelt å si at andre ikke har peiling. Finnes nok flere enn en ok løsning på et enkelt behov. Det første er å påpeke at denne personen ikke har fagkompetanse i tillegg til at han åpenbart ikke har tilstrekkelig erfaring. Problemet blir da at forklaringen og resultatet av teknikken som benyttes blir feil. For å nevne bare et eksempel så har han valgt en DC DC løsning til ladesystemet uten å ha greie på energiberegning. Man ender da opp med en løsning som ikke forklarer hva som skjer energimessig i forhold til ladetid under hovedladningen. Hele artikkelen blir da like misvisende som den blir opplysende. Han har tydeligvis falt for noen useriøse salgsargumenter, og Båtplassen er langt bedre på dette hvis dere lar fagfolk slippe til. Men det er kanskje ikke så farlig for både båtfolk og bobilfolk er jo vant med å prøve seg frem med udokumenterte løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Det er slett ikke alle fagfolk som klarer å lære fra seg tekniske begreper på en enkel måte. Ikke engang alle faglærere klarer dette. Man må gjerne sammenligne strøm med vann men det blir langt fra korrekt. Men hvis forståelsen for elektro økes littegran så er det igrunn greit nok. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Siste setningen er en så typisk Sir Ole Petter en. Ser man på alle andre som prøver seg "udokumentert" på andre områder da kan man spørre hvor mange tidsbomber som finnes ellers. Det finnes mange saker og ting på verden som "Selges ikke i Norge" fordi myndighetene synes det er for farlig for norsk folk flest. Det er riktignok ikke en gang tillatt å forandre stedet av en elendig stikkkontakt eller bryter på veggen når den står i veien. Farlig? Jo, hvis man ikke vet hva man gjør. Men stemmer tiltakene som staten oppgi for 230V-strøm i forhold til andre farekilder? Regner vi bare opp hvor mange bremseklosser som skiftes på bil, bare kjøpt på Biltema, uten å skifte bremsevæske (og det i et land med maaaange lange bakker) da skulle man vel helst holde seg unna gater i det hele tatt. Senest om sommern. Det var bare et eksempel, med god tid kunne jeg lage en liste med mange tusen til som egentlig krever mer kunnskap. Ellers er også jeg en del enig i det første du skriver, bare at ikke jeg savner noe energiberegning umiddelbart. Men det er kanskje den gangen deg som ikke ha erfaring med bobil? Poenget er at de fleste bobilister bare bor på campingplasser. Da trenger man ikke flere enn en forbruksbatteri, uansett hvor stor den er fordi det finnes strøm der. Det som dette folk trenger er en bra lader, som dessuten han skribenten ikke vill bruke penge på. Han skulle heller henvise på at -han- ikke trenger, men alle andre ellers. Problemet er nemlig akkurat laderne og kombiblokk/fordelinger som medfølger bilene fordi dette er alt for ofte svak og gjerne av dårlig kvalitet. (som han bekrefter uten å være klar over det) "Bedring" begynner vanligvis bare på bobil som ligger oppover ca. 120k Euro-grensen, betalt i Eurolandene. Først deretter kan man diskutere om både bobilister og reisebuss-bobilister (minst like "gale" som båtfolk ) som reiser rundt uten å bruke campinplasser alt for ofte eller i det hele tatt. Men også da ville man hoppe over det som skribenten skriver, fordi dette folk trenger ekstragode råd mht. både lading, utlading og kontroll fordi da kommer vi til nesten like forhold som på båt. Jo, veldig interessant. Dette både kan og skulle blir diskutert også av bobilfolk, men dette her er jo nå Båtplassen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Nettopp, enig Fr. Fryd! Tipper at du Frøken fryd i begynnelsen også lærte deg radar på en enkel måte, og ikke begynte med radarlikningen med det samme? Selv om ting ikke er 100% korrekt er det som du sier for å gi en enkel forståelse. Deretter kan man gå dypere inn i materien for å bli fagmann. Nesten uansett fagfelt vil man nok kunne oppleve at det man lærte i starten ikke er 100% riktig når man studerer dypt nok. Utledningen som det vises til er egnet til å gi en viss forståelse, ingenting annet. Redigert 12.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Helt sikkert ikke feil det du sier, Olpi. Men jeg tror nesten at slike utledninger ikke passer i områder det man ikke diskuterer. Ingen kan spørre eller tilføye noe slik at et bilde blir fullstendig. Det er også fint med å eksperimentere, men dessverre er leketøyene for de fleste litt dyrt. Et eksempel er jo hans lader. Han nekter å kjøpe noe ordentlig men må med det at han risikerer å måtte kjøpe lader og batterier på nytt. Det er ikke logisk for min del. Bobilfolk lever delvis ikke helt ufarlig heller. Hvis man bare ser hvor mange som drøyer å skifte et batteri da blir man nesten litt skremt. Allerede jeg finner og frakobler regelmessig absolut vrakklare batterier på bobiler som etter motorstans ikke trenger mer enn 2 minutt for å komme på "0" Volt. Hva det betyr er vel klar. Man skulle kunne forvente at også eierne vet, men tror du man gjør noe med det? Slike og noen ganger ikke helt så ille batterier blir ofte ikke en gang frakoblet mens folk kjører og kjører og kjører... og klager at det ikke holder spenning siden "minst et år." Jeg hevder litt småpersønlig at det er blitt verre på bobil enn det er på båt nå. Derfor synes jeg at det er vel på tide med flere kompetente veiledere og omfattende informasjonskampanjer der også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Det kan du nok ha rett i. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Tipper at du Frøken fryd i begynnelsen også lærte deg radar på en enkel måte, og ikke begynte med radarlikningen med det samme? En ting jeg husker veldig godt var at jeg hadde store problemer med å skjønne forskjellen på strøm og spenning. Noen år senere skulle jeg forstå alt, enda noen år senere ga jeg opp og valgte å leve med at man ikke kan sette seg inn i alt, man skal tross alt ha ett liv utenom også. Så må man finne en balanse da og bestemme seg for hvor mye man vil lære seg. Man trenger ikke å være ingeniør for å velge en batterilader eller en radar for den saks skyld. ProSpliten er ett godt eksempel på ett produkt som er bra men som er noe mer avansert til at mannen i gaten (båten?) forstår hva den skal brukes til. De aller fleste foretrekker noe enkelt som de selv kan feilsøke på. Da går det gjerne på bekostning av resultatet. Hvorfor kjøpe seg en ferrari når man ikke vet hvor pedalen er? Redigert 12.Januar.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.