Jump to content

To motorsanlegg, lade- og forsynings- systemer

mateco

Recommended Posts

Om Sterling kommer med en ny regulator som i følge dem selv burde være unødvendig, -så kommer nok denne bare med noen mindre endringer som flere batterivalg og en kraftigere feltutgang.

Med andre ord har jeg ikke tro på at de kommer med noe effektreguleringsfunksjon for det er en klasse etter tre opp utviklingsmessig og det koster en del penger.

og det ender alltid med atr de skyter seg selv i foten. Slik er det alltid når man er tøff i kjeften samtidig som man bruker gammel teknologi.

..obs, ha det gått så mye tid at "vi" trenger litt selvprofilering igjen?

Men nei, du henviser jo bare, slik at andre vet hva som finnes ellers, og ellers er du jo fullstendig neutral...

Nei nei, at forstår. :sleep:

Jeg forstår bare ikke at du hver gang hevder noytralitet på en moment,

mens du ikke klarer å holde deg tilbake i mer enn 2 uker etter hvert.

Nå holdt det ikke en gang 2 dager :wink:

Ganske så konsekvent, det må jeg si. :clap:

Gammel teknik, mja.

Det du og andre forteller om, bl.a. "ble overlat til Balmar/20 kompetente teknikkere, fordi de kan det bedre, etc. ":

Feltstyring og effektregulering, egen utvikling og "koster en del"? :confused:

Let bl.a. gjennom tyske og amerikanske patenter, stikkord Rober Bosch, alt dette fantes fra før allerede.

Bare litt forandret fordi nå blir det "variabalt" som en dimmer.

Kunststykke med dagens teknikk. :thumbsup:

Strømbegrenset batterilading?

Finnes også siden lenge men er populær senest siden Apollo-projektene.

Noe nytt for deg?

Nei, virkelig, det ser ut som at noen ha vært på månen. :yesnod:

Fantes det ikke én av disse 20 megateknikere og utviklere som kikker bak i historien?

Alle både stjeler og vidreutvikler patenter, det er bare spørs hvor interessert noen er.

Noe annet?

Sterling tilbyr noe overspenningsvern for dynamoer, nå.

Jeg diskuterte det for 5 år siden og lurte om å bruke en kombinert motstands-diodeløsning.

Men så fantes det vel, igjen, en gammel patent fra Robert Bosch.

Virker fint, ikke noe problem.

Er det stjolet siden det kommer i bruk etter 30 år, bare den fikk moderne elementer?

Er det som Balmar eller Sterling tilbyr stjolet, bare den fikk moderne elementer og noen ideer til?

Jeg bare spør, fordi problemstillingen er det samme siden 60 år.

"Stor kjeft" og "i egen fot"?

Du nekter hver gang, men du er sikkert plaget ganske mye av Sterling.

Gled deg hvis du ikke kjenner så mange andre til. :lol:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg synes det er uheldig at Ole Petter og Jøerg skal prate skit om produkter som konkurerer mot eget produktspekter. Skal man være seriøs med produktene man selger nytter det ikke å være useriøs mht. kritikken mot andres produkter. Tenk om Furuno og Raymarine skulle kaste skit til hverandre på båtmessene da? De hadde nok ikke solgt mye den messen...

Så tilbake til saken, de aller fleste som leser på dette forumet har en lystbåt, en relativ liten båt sammenligner man med handelsflåten. Så fremt det ikke nevnes spesiellt så forholder vi oss til det - lystbåter!

I en lystbåt er det en eller to motorer, denne tråden handler om båter med to. Batteribankene er heller ikke så store.

Båteierene ønsker selvsagt god lading, de ønsker også enkle systemer som de forstår.

For noen er en diode nok, andre spenningsfølsomt rele. Her har dere som leverandør en utmerket sjanse til å presentere ett produkt dere vil selge, fortrinnsvis ett bra produkt som gjør lading og forbruk til en drøm!

Ole Petter, hvilken Balmar regulator anbefaller du til meg som har to motorer? Prøv å ikke rakke med på Sterling når du forteller om fordelene, jeg er nemlig en fornøyd kunde av Sterling :tongue:

Jeg synes det er uheldig at Ole Petter og Jøerg skal prate skit om produkter som konkurerer mot eget produktspekter.

Ja om det var slik, men jeg er altså ikke en leverandør som jeg har fortalt så mange ganger før. Den Balmar regulatoren jeg kjenner best heter MC612 og MC624, men jeg ser at Balmar har kommet med nye ting siden sist jeg sjekket.

Hvis dere hadde vært mer opptatt av å studere egenskapene i produktene jeg skriver noe om i stedet for å mistenke meg for å ha en skjult agenda så hadde dere lært mer om både produkter og meg.

Sist jeg kjøpte lader så fikk jeg denne fra Farco etter å ha studert egenskapene på et par typer han leverer. Virkelig bra saker som Sterling ikke leverer. Prisen var meget fin også.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
  • 1 år senere...

I båten min med 2 motorer har jeg 2 batteribanker. 1 til hvær motor.

Start er separat på hvær motor og dynamoene lader hvær sin bank.

og forbruket er tatt ut av den ene batteribanken.

Det vil jeg nå kobble om, skal bruke den ene banken til å starte begge motorer og dreggvinsj. den andre skal være til forbruk.

og jeg ønsker også å bruke litt av startbanken til forbruk, til det synker til ett visst nivå. ved å bruke ett skillerelee.

lønner det seg å kobble begge dynamoene til startbanken eller forbruksbanken???

og hvor får jeg tak i ett slikt relee som kobbler ut på ca 11,7volt??

mener å ha sett BEP relee som gjør det, men finner det ikke igjen

Hvis dere hadde vært mer opptatt av å studere egenskapene i produktene jeg skriver noe om i stedet for å mistenke meg for å ha en skjult agenda så hadde dere lært mer om både produkter og meg.

Det er så godt sagt, som mulig er. Jeg takker deg for all kunnskap du vil dele med oss. Jeg har aldri tenkt på en skult agenda, men det er alltid noen som skal kverulere. Ikke slutt med de gode innleggene dine. Jeg lærer hele veien, på et komplekst emne, som er forklart på en meget fin måte.

KEEP UP THE GOOD WORK!!! :thumbsup:

PS! Du får unnskylde alle kverulanter med skult agenda!DS! :giggle:

Fairline Mirage 29 er solgt.

...øøøy..Faxen... :confused:

Nå vet jeg ikke riktig om du også mener meg.

Men jeg er overbevist mestsnill-kverulant, både med og uten agenda, og pleier å unnskylde meg selv skulle det være passende.

Derfor ber jeg for sikkerhets skyld om å bli ekskludert av alle fremtidige felles unnskyldinger.

For tilfellet her og for å vise hva jeg mener:

Etter min oppfatning finnes det ikke noe aktivitet uten agenda, i hvert fall ikke av voksne mennesker. :smiley:

Ønsker en trivelig søndag!

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

I båten min med 2 motorer har jeg 2 batteribanker. 1 til hvær motor.

.....

lønner det seg å kobble begge dynamoene til startbanken eller forbruksbanken???

mener å ha sett BEP relee som gjør det, men finner det ikke igjen

Jeg oppfåtter det slik at du nå vill koble begge to dynamoer til en startbank

for så å bruke batteriet som deretter blir ledig som forbruksbatteri?

Som du har lest før er det forholdsvis vanlig, dog burde burde man alltid henvise på at

startbatterier ikke burde brukes som forbruksbatteri hvis det ikke begrenses på f.eks. "litt radio".

Med en og en batteri finnes det ikke mange valg siden du har to dynamoer som skal brukes -> pluss vinsj.

De fleste ville da helst anbefale å koble vinsjen på måte at den kan bli forsynt av begge to dynamoer.

Ellers kan du velge nesten fritt, bare at også motorinstrumentene (hvis den har alarm)

burde ligge på første kretsen som får lading hvis andre banken er stor og tømmes om mye.

Forresten gjelder flere gangs utlading til 11,5V som drapsforsøk for de fleste batterier allerede.

Ang. spenningsstyrte reléer finnes det flere løsninger, t.o.m. såkalte "batterivaktere".

På tross av litt "reklame" ser jeg meg nødt for å henvise også til egne produkter

fordi det finnes jo ikke så mye utvalg på dette området.

Sterling lager bl.a. vanntette reléer som kan programmeres ganske enkelt i 0,1V skritt i alle retninger.

Det finnes vanlige VSR, overlastbeskyttende VSR med sikringer, programmerbare bidirektionale VSR, og bistabile VSR som også inkluderer funksjonene av alle andre, m.m..

Engelsk katalog, reléene begynner på side 23.

Og siden det kan forventes at noen spør om priser kan jeg vel trolig linke til butikken med det samme.

Jørg

Cathrine : lønner det seg å kobble begge dynamoene til startbanken eller forbruksbanken???

Skal ikke prøve og overgå noen av fagfolkene her, men bare litt om hvorfor og hvordan.

Kjør ladestrømmen direkte fra dynamoene (utenom rele) til startbanken og de store forbrukere som vinsj og truster.

1. Du får nytte av begge dynamoer når store forbrukere er i bruk.

2. Du unngår at releet klaprer eller durer fordi det vil være koblet ut så lenge store forbrukere er i

bruk. Spenningen vil vanligvis falle til under 12,7 volt( BEP rele kobler ut)

3. Kjøleskap,varmere,elektronikk osv. som er tilsluttet forbrukbatteri blir spart for spenningsfallet.

De nevnte ting har ofte innebygd spenningsvern som slår apperatet av når spenning blir for lav og det

kan være irreterende, og i verste fall føre til at elektronikken svikter.

4. Skulle releet svikte vil alltid startbatteri (dvs motorer) få lading, og du kommer deg velberget hjem.

Går ladestrømmen til forbruk,og releet feiler, kan du risikere at startbatt tappes gradvis uten at du

merker det. Da ligger man tynt ann hvis motorer har elektronisk styring. Det kan være lurt og ha ting

som viskere og lanterner tilsluttet startbanken slik at også de virker hvis releet svikter. Dette er

jo ting som normalt ikke brukes likevel når man ligger i havn, og trenger ikke være tilsluttet forbruk

Noen vil hevde at ladestrømmen bør gå direkte til forbruk fordi forbruksbatt trenger mest lading. Det

er vel riktig, men normalt vil spenning komme opp i godt over 13 volt ganske fort. Da kobles

batteriene sammen, og da går strømmen til de batteri som er mest utladet uansett. Se på de 4 punktene

ovenfor, og tenk over hvilke ulemper man vil få hvis man kobler annerledes.

Jeg ser for meg at et rele som først kobler ut ved 11,7 volt ikke er helt å stole på. Ligger du lenge

med bare belysning og lite forbruk kan også hvilespenningen bli veldig lav på alle batterier.

Fjellbonden : Men vil ikke startbanken, som allerede er fulladet, ta skade av de lange periodene med bulklading på f eks 14,4 V?
Nå er jeg litt usikker på hva du mener? Releet kobler batteribankene sammen når spenningen går over 13,7 volt tror jeg det var. Da får du samme spenning på alle batteri. Det er således ikke mulig og oppnå eksempelvis 14,5 volt på start og 13,9 volt på forbruk under lading. Spenningen havner et sted midt i mellom her så lenge releet er innkoblet, eksempel 14,1 volt på alle batteri. Du får altså ikke langvarig høy spenning inn på startbatt før forbruksbatt også gjør det. At hvilespenning kan variere mellom bankene etter at releet har koblet ut kan så være, men hvis noen batteri blir utsatt for høy spenning er det laderegulator som avgjør det. Releet kobler alt sammen ved 13,7 volt og derfra og oppover er det regulator som bestemmer og ikke releet.

Nå snakker jeg om BEP releet, men det finnes sikkert mange ulike løsninger på dette i hyllene til Joerg eller andre.

Nå snakker jeg om BEP releet, men det finnes sikkert mange ulike løsninger på dette i hyllene til Joerg eller andre.

Komplett riktig.

Relé kan i grunn ikke regulere spenninger,

sånt sett ser man bort i fra at noen kan kutte ut en krets ved en øvre grense også.

Men dette kaller vi vel ikke laderegulering.

Ønsker man å regulere to forskjellige spenninger utgående i fra en primærspenning (f.eks. en dynamo)

da trenger man en lader i mellom.

Det ville da være f.eks. en flertrinns batteri-til-batteri-lader som Sterlin har,

eller f.eks. en av konverterne fra Victron som Farco tilbyr, m.m..

Men vanligvis bryr man seg ikke så meget om det så lenge det ikke blir virkelig skadelige avvik,

selv om du sikkert straks leser noen andre meninger også.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...