Jump to content

To motorsanlegg, lade- og forsynings- systemer


mateco

Recommended Posts

Men det er kanskje den gangen deg som ikke ha erfaring med bobil?

 

Poenget er at de fleste bobilister bare bor på campingplasser.

Jeg har forholdsvis mange overnattinger i bobil i løpet av en femtenårsperiode, men ikke i bobil på campingplass da det ikke er tillatt å skyte verken storvilt, småvilt eller fugl i tettbebygde strøk. Turområdene rundt campingplassene er dessuten lite egnet for mine interesser generelt.

 

Noen titalls bobiler har jeg også oppgradert. Jeg planlegger nå kjøp av bobil i sommer slik at den kan bli klar til høsten, for det finnes ikke noen bobiler som er ferdige for mitt bruk.

Link to post

Det beste er nok å bygge bilen selv.

Nei på ingen måte, men om bilens elektriske anlegg må tilpasses er det behovet som avgjør. Alle disse diskusjonene starter feil etter min mening, og så eskalerer det i takt med alle som blander seg inn og vil selge noe.

Hvor mye energi bruker du i døgnet, hvor mange dager skal bilen klare seg uten ladning og hvor kort ladetid ønsker du. Følgelig må en oppgradering stå i forhold til hva man ønsker å oppnå, og her må dere passe på at dere ikke blir lurt av selgere som kommer med de merkeligste påstander.

 

Jeg kan ta et eksempel på villedende markedsføring når spenningsfall blir brukt som argument for å oppgradere. Tradisjonelle skilledioder har mellom 0,7 og 1 volt i spenningsfall. Hvis dynamoen lader med 30 ampere når den er varm slik en standard 60 ampere dynamo ofte gjør, så har vi et effekttap på ca 25 watt.

 

Så kjøper vi en dibbedutt som gir et spenningsfall på 0,2 volt, og da har vi redusert effekttapet til 6 watt. Og så kommer det nok en luring på banen som mener det er stor forskjell på komponenten med 0,2 volt spenningsfall og deres komponent som har 0 spenningsfall, og så tjener vi i realiteten ikke mer enn 6 watt på investeringen. Hvor mye er 6 watt i denne sammenhengen ville være naturlig å spørre seg selv om. (Sett bryter på belysningen til instrumentpanelet til motoren så sparer du trolig 20 watt og bryteren koster en femtilapp for å ta en reell sammenligning).

 

Hvis vi da har et problem med energien eller energibalansen så må vi se på hvilke utslag investeringene gjør for oss, og hvis vi da ser på denne 60 ampere dynamoen så skal denne i utgangspunktet kanskje yte 670 watt (14 volt x60 x 0,8) men så yter den ikke mer enn 14 x 30 som blir 420 watt.

 

Hvis problemet da var at man manglet 25 watt eller som i sistnevnte eksempel 6 watt så var det greit, men det er sjeldent man mangler så lite. Det er svært få tekniske selgere som opplyser om slike forhold og dette skyldes enten uvitenhet eller grådighet.

 

For meg så må dere gjerne la dere imponere av diktater med relasjon til noe kjent, men det kan svare seg å være litt kritisk til det man leser.

Link to post

I tomotors båter bygger jeg normalt anleggene slik at begge dynamoene lader forbruksbanken, og så effektbegrenser jeg dynamoene individuelt til 80% slik at de tåler ubegrenset kontinuerlig drift. Hvor kraftige dynamoer man da trenger er avhengig av hvor mye effekt man egentlig har behov for med relasjon til liggetid og gangtid.

 

Hva man benytter av komponenter til å fordele effekten til de forskjellige batteriene man måtte ha har svært lite med effekt å gjøre, men komponentene har noe med hvilken sikkerhet man ønsker i anlegget i tilfelle det oppstår en feil og eller om man ønsker å for eks. lade startbatterier med en mer egnet karakteristikk, temperaturkompensert og ev. strømbegrenset..

 

Et koblingsskjema forteller i så måte ikke så mye uten at man vet hvilke funksjoner man har inkludert i anlegget, for det er i grunnen funksjonene man burde betale for.

Link to post

Me hvis vi tar ett typisk oppsett i en lystbåt:

2 motorer med en standard 90A generator. Som startbatteri brukes gjerne ett 50Ah Optima eller tilsvarende til hver motor.

I tillegg er en forbruksbank på 3x115Ah ønskelig.

Hvordan fordeler du ladingen? Og hvilke forbrukere har du på de forskjellige batteribankene?

Link to post

I utgangspunktet som over, men siden batterbanken i eksempelet ditt er så liten ville jeg strømbegrenset dynamoene ytterligere.

 

Hvordan jeg ville ladet de andre batteriene avhenger av batterienes egenskaper som kan være så mangt, men viktig er det jo også å vurdere om den karakteristikken som er valgt for forbruksbatteriet også passer for de andre batteriene, -som ofte på grunn av bruk bør lades som mer som UPS batterier enn som traksjonsbatterier.

 

Da er det vel bare å bruke sunn fornuft og se på egenskapene til de forskjellige komponentene som leveres på markedet og velge det som ligger nærmest det batteriene ønsker av pleie.

 

Flat ladning som følger forbruksbatteriet, skilledioder som har den leie egenskapen av å overlade de batteriene som ikke trenger ladning, en beskyttende diode i kretsen, en strømbegrenset ladning med eget setpunkt med eller uten temperaturkompensering etc. Etc.

Link to post

I tomotors båter bygger jeg normalt anleggene slik at begge dynamoene lader forbruksbanken, og så effektbegrenser jeg dynamoene individuelt til 80% slik at de tåler ubegrenset kontinuerlig drift. Hvor kraftige dynamoer man da trenger er avhengig av hvor mye effekt man egentlig har behov for med relasjon til liggetid og gangtid.

.................

 

 

Må bare spørre her!

 

Hvilken "dings" må til for å "effektbegrense" dynamoen til ønsket nivå??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hvilken "dings" må til for å "effektbegrense" dynamoen til ønsket nivå??

 

:sailing:

Bjørn

Jeg burde vel kanskje holdt munn for det har vært en viss motstand om å opplyse om dette.

Men det er altså slik at for ca 10 år siden så begynte det å komme regulatorer på markedet hvor man har muligheten til å justere flere parametere, inkludert dynamoens ytelse.

Link to post

Me hvis vi tar ett typisk oppsett i en lystbåt:

2 motorer med en standard 90A generator. Som startbatteri brukes gjerne ett 50Ah Optima eller tilsvarende til hver motor.

I tillegg er en forbruksbank på 3x115Ah ønskelig.

Hvordan fordeler du ladingen? Og hvilke forbrukere har du på de forskjellige batteribankene?

 

Hvorfor ha ett startbatteri til hver motor i en 2 motors båt? :confused:

Link to post

Hei Ole Petter

Hvis du mener vår "evig" diskusjon da behøver du ikke å bremse deg.

 

Det er jo deg som ble spurt om hvordan -du- ville koble det opp.

Dvs. at det angår meg ingenting.

 

Det eneste som jeg undrer meg om hver gang er at alle er så fasinert over det du sier at det er "et must".

uten å spørre hvorfor at det de fleste tilfelle klarer seg fint også uten strømbegrensning.

Forholdet blir vel sikker 300 uten til 1 med mulighet for strømbegrensning

både siden nå nesten 18 år, uten mange skader og til fordel av sikkert 99,9% av alle som bruker slik.

 

Derfor tilbake til det første du sa.

Det er riktig det du sier, men for mange er det absolut ikke et må å bruke en tanke på det

fordi det er bare skjeldent et spørsmål som er aktuell.

 

Diskuterte ikke du det lang og bred med Lotus som hadde heller ikke flere problemer

enn både å bevise og å konstatere at din "må" ikke gjelder for alle?

 

Det er ikke så som du påstår at du ikke kan snakke fri.

Det er bare at du ikke klarer å si "men det går også fint på andre måter,

selv om akkurat vi er teknikkfreak også på lommelyktbatterier.".

 

Snakk i vei, det er også din gode rett. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

 

ps, passer til det siste jeg sa:

Forklar gjerne -hvorfor- at du ville strømbegrense disse 2x 90A på 345Ah som ble omtalt før.

I min verden strømbegrenser det seg nemlig selvstendig etter senest "15 minutt" siden spenningen ville øke voldsomt,

forresten om med eller uten ekstern regulator av hvilken type som helst.

Med det ser ikke jeg noe problem for verken dynamoene, batterier eller dems levetid.

 

Skulle ikke det stemme da prater vel mine kunder ikke lengre med meg.

I hvert fall er akkurat disse størrelser min daglig brød,

og det uten reklamsjon eller "gjengangsproblemer" som kanskje du og få andre er så redde for.

 

Kanskje du skulle konsentrere deg på >1000Ah-tråden, eller antisyklisk drift, eller sånt.

Da passer det meste du henviser til.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvorfor ha ett startbatteri til hver motor i en 2 motors båt? :confused:

Hvis man har elektronisk styrt motor kan det vere lurt med eget start batteri til hver motor.

Når motor nummer to startes vil spenningen trekkes ned, dette vil ikke nødvendigvis motoren som allerde går like.

I min båt har jeg dessuten elektroniske spaker, disse må ha spenning når motoren starter, hvis ikke vil motoren tro at trottle potmeter ikke er tilkoblet og dermed nekte å godta kommando fra spakene. Med to batteribanker vil spakene alltid ha nok spenning.

Jeg kan også velge hvilken av de to startbatteriene jeg vil starte motorene med. Volvo har vel løst tilsvarende problem med å ha en egen tilkobling fra forbruksbatteriet, dette blir gjerne ett problem om forbruksbatteriet er helt tomt.

Jeg har iallefall mye bedre erfaring med batterifordelingen etter at hver motor fikk sitt eget startbatteri, begge motorene lader også forbruksbatteriet, dette var iallefall løsningen jeg kom frem til for ett år siden.

Link to post

Det eneste som jeg undrer meg om hver gang er at alle er så fasinert over det du sier at det er "et must".

Jeg har nevnt det en del ganger for opplysningens del, men jeg har aldri gitt uttrykk for at strømbegrensning er et must.

Det handler kun om å opplyse om hva som finnes tilgjengelig på markedet og hvorfor det finnes, og så kan de som vil henvende seg til den leverandøren som har det utstyret med de egenskapene de ønsker.

Link to post

Lad via en diode så får du et spenningsfall på 0,7 volt og strømbegrensning. Dioden inn/ut kan styres via et rele.

 

Hmmm !!

Betyr dette at "strømbegrensningen" består av en relativ kraftig diode, plassert rett etter dynamoens uttak (B+) og som evt. kan overstyres med en by-passende kraft rele??

 

Isåfall så vil vel en laderegulator med ekstern sense kompensere slik at dynamoen gir tilsvarende høyere spenning?? Altså effektreduksjon blir til økning?

I tilfellet over kan der altså kun være i de tilfeller hvor regulator ikke senser fra batteribankens + pol, men heller fra feltspenningen (D+)???

 

Nå har det vært nevnt her inne at man kan "lure" regulatoren til å øke feltspenning, og dermed ladespenning, ved å seriekoble en liten diode i sensekabel. Pga. diodens spenningstap så vil regulatoren oppfatte spenningen tilsvarende lavere og dermed øke feltstrøm og ladespenning tilnærmet tilsvarende

 

Om man snur litt på denne flisa:

Ved å benytte en regulator med justerbar utgangsspenning så kan man montere inn en tilsvarende liten diode i serie i senseledningen og med et lite rele som kan by-passe dioden.

Deretter justeres utgangsspenning til ønsket verdi med dioden i serie (14,4V). Når man så ønsker effektreduksjon så kobles inn releet som By-passer dioden hvilket oppfattes som en spenningsøkning av regulatoren som deretter regulerer feltstrøm/spenning ned tilsvarende diodens spenningsfall (13,7V).

Altså man effektregulerer dynamoen direkte ved å redusere dens feltstrøm/spenning og utgangsspenning.

 

Om dette er en mulig måte å effektregulere dynamoen på overlater jeg til panelet å bedømme !!

 

Men uansett de nevnte eksemplene, mulig eller ikke mulig, det må jo være et slags organ som styrer releets inn/utkobling på en fornuftig og sikker måte ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hvilke regulatorer er det du sikter til Ole Petter, jeg ønsker iallefall noen men Sterling sine er ikke kommet i produksjon enda...

Balmar.

Om Sterling kommer med en ny regulator som i følge dem selv burde være unødvendig, -så kommer nok denne bare med noen mindre endringer som flere batterivalg og en kraftigere feltutgang. Med andre ord har jeg ikke tro på at de kommer med noe effektreguleringsfunksjon for det er en klasse etter tre opp utviklingsmessig og det koster en del penger.

 

Men det er jo alltid spennende å se, for sterling er flinke til å markedsføre andre produsenter negativt og det ender alltid med atr de skyter seg selv i foten. Slik er det alltid når man er tøff i kjeften samtidig som man bruker gammel teknologi.

Link to post

Når motor nummer to startes vil spenningen trekkes ned, dette vil ikke nødvendigvis motoren som allerde går like.

Dette her skjønner jeg ikke helt.

Jeg har bare en batteribank til start av 2 motorer. Når den første motoren startes, så dropper jo spenningen ganske mye, i.o.m. at glødepluggene også skal ha sitt. Når så denne motoren har fyret skikkelig og begynner å lade, har jeg en god del mere å gå på med tanke på både strøm og høyere spenning. Så motor nummer to både gløder raskere, og snurrer merkbart fortere rundt på starteren. Men jeg har ikke noe følsom elektronikk i mine motorer da.

Link to post

Dette med et eller to startbatterier til to motorer: jeg har et start/baugprop/vinsj batteri til styrbord motor på 220 ah. Så har jeg 4x115 forbruk på babord motor som babord også starter fra. Dersom forbruk er tomme har jeg et et rele som gjør at jeg i nødsfall kan starte fra den andre banken ved å trykke inn en knott. Dette er en original oppkobling fra Fairline, men fra den tiden det ikke var så avanserte motorer. Og et generator-batteri som lever sitt eget liv.

 

(så er ladingen koblet med Sterling sin prosplit og regulatorer - ikke originalt)

Link to post

Hmmm !!

Betyr dette at "strømbegrensningen" består av en relativ kraftig diode, plassert rett etter dynamoens uttak (B+) og som evt. kan overstyres med en by-passende kraft rele??

Isåfall så vil vel en laderegulator med ekstern sense kompensere slik at dynamoen gir tilsvarende høyere spenning?? Altså effektreduksjon blir til økning?

Ja, en slik løsning burde funke. Men "ulempen" blir at releet må styres manuelt. Sense slik som på prinsipp-skissen nedenfor, foran dioden som må plasseres nært batteriet.

 

lade_via_rele.gif

Link to post

Var det ikke slik at man ønsket å redusere ladingen (spenningen/strømmen) nå batteriet var mett/oppladet? Det er sikkert mulig å takle dette på andre måter. Men spenningsstyrt rele som kobler inn når batteriet er oppladet?

 

Forsøker en gang til: Rele som kobler ut/bryter, dvs. kobler inn dioden når batteriet er oppladet?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Var det ikke slik at man ønsket å redusere ladingen (spenningen/strømmen) nå batteriet var mett/oppladet?

 

Det er mulig, og da har jeg misforstått. Beklager det. Jeg trodde nemlig dette kun var nødvendig hvis man hadde en dynamo med en regulator med høyere set-punkt enn batterienes absorpsjonsspenning. Hvis ikke, ser jeg overhodet ikke hensikten denne fantastiske reodor-løsningen med dioder og releer.

 

Jeg trodde i min naivitet at det var snakk om strømbegrensing under opplading. Ved større batteri-installasjoner kan dette absolutt ha noe for seg. Balmar regulator, som Ole Petter viser til, er da løsningen. Med den relativt lille banken det er snakk om i Frøken Fryd's tilfelle, derimot, kan jeg si meg enig med Jørg i at dette er et marginalt problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...