jensemann2 Startet 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2010 Jeg har kjøpt meg 3 m2 med noe som heter Woodplank. Det er vinylplanker (bøyelige) i teak etterlikning med svarte nat som legges imellom. planen er å legge dette i seilbåten, men så til problemet. Bredden på rommet jeg skal legge i er ca 1,20 i bakkant og 1,10 i fremkant, det smalner altså fremover. En planke er 98mm bred. Hvordan gjør jeg dette i praksis? Ser for meg å ta ut dørkplaten, legge alle plankene oppå slik som de skal ligge, også skjære til etter kanten? Så tar jeg alt vekk igjen, legger nedi dørkplatene (det er 2 deler, derfor må jeg legge dem nedi før jeg limer på vinylen) også limer jeg på plankene.. Eller er det noen lettere måter å gjøre det på?? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Hva med å lage en mal av papp eller gråpapir? Bildet viser starten på dørklegging i min båt. Gråpapiret ble lagt utover stedet dørken skulle legges (ikke løse plater) og omrisset ble tegnet opp. Vel hjemme ble "rammedelene" kappet til og limt fast til papiret med noen dæsjer trelim/hobbylim slik at målene innenfor ramma forblir konstante. Om du ikke skal ha ramme er det vel bare å grovskjære "plankene" lime de fast i papiret med noen velvalgte dæsjer. Etter tørking snur du leamikken og markerer hvor de skal kuttes. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 det var ikke dumt:) Jeg bør vel kanskje legge en list under skjøten på de to platene og skru de sammen fra oversiden slik at det ikke blir bevegelse i dørken etter legging... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 men hva med luker? Jeg har en stk luke i dørken som må kunne åpnes (tilgang til stengekran og aut. lensepumpe.) Kan det være en ide å skru fast slike lister i en firkant på luka? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 det er vanlig gulvlim som skal brukes til denne type gulv, men det går vel ikke der det er fuktige omgivelser? Noen tips til hva slags lim jeg kan bruke? Det må gi tid til litt justeringer etter legging, kan ikke være kontaktlim... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Sikaflex/Casco marin & Teknik/Tech 7/Biltemas tilsvarende. Det er mange produkter som er greie å bruke til dette formålet, og det de forsåvidt har til felles, bortsett fra prislappen, er at de bruker et par dager på å tørke/herde. Luken kan du kanskje lage omramming til i samme materiale som dørken? Jeg forutsetter at luken i dag hviler i flukt med dørkplaten, eller er det slik at messing-/alu-beslagene skal holde luken oppe? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 luken hviler i flukt med resten av dørken ja, men jeg tror det vil bli slitasjekanter i vinylbelegget hvis jeg ikke bruker ramme av messinglister.. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 OK. Anbefaler at du sjekker listene med en magnet for å bekrefte at det er messing/aluminium og ikke messingbelagt stål/jern. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.