Jump to content

Hvordan legge dørk i båten?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg 3 m2 med noe som heter Woodplank. Det er vinylplanker (bøyelige) i teak etterlikning med svarte nat som legges imellom. planen er å legge dette i seilbåten, men så til problemet. Bredden på rommet jeg skal legge i er ca 1,20 i bakkant og 1,10 i fremkant, det smalner altså fremover. En planke er 98mm bred. Hvordan gjør jeg dette i praksis? Ser for meg å ta ut dørkplaten, legge alle plankene oppå slik som de skal ligge, også skjære til etter kanten? Så tar jeg alt vekk igjen, legger nedi dørkplatene (det er 2 deler, derfor må jeg legge dem nedi før jeg limer på vinylen) også limer jeg på plankene.. Eller er det noen lettere måter å gjøre det på??

Hva med å lage en mal av papp eller gråpapir?

cabramme.jpg

Bildet viser starten på dørklegging i min båt. Gråpapiret ble lagt utover stedet dørken skulle legges (ikke løse plater) og omrisset ble tegnet opp. Vel hjemme ble "rammedelene" kappet til og limt fast til papiret med noen dæsjer trelim/hobbylim slik at målene innenfor ramma forblir konstante.

Om du ikke skal ha ramme er det vel bare å grovskjære "plankene" lime de fast i papiret med noen velvalgte dæsjer. Etter tørking snur du leamikken og markerer hvor de skal kuttes.

Sikaflex/Casco marin & Teknik/Tech 7/Biltemas tilsvarende. Det er mange produkter som er greie å bruke til dette formålet, og det de forsåvidt har til felles, bortsett fra prislappen, er at de bruker et par dager på å tørke/herde.

Luken kan du kanskje lage omramming til i samme materiale som dørken? Jeg forutsetter at luken i dag hviler i flukt med dørkplaten, eller er det slik at messing-/alu-beslagene skal holde luken oppe?

hatch_ep.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...