Jump to content

Hvordan forstår dere utrykket "motorer byttet i 2005"?

2xDiesel

Recommended Posts

Som førstegangskjøper av familiebåt er det ingen tvil: Jeg har hverken vist hva jeg skulle spørre om, eller hva jeg skulle se etter. Det som viser seg nå som jeg begynner å bli kjent med båten er at de etter all sannsynlighet har koblet fra de gamle motorene og byttet kun dem punktum! Alt annest som fulgte med i esken til motoren er ikke blitt byttet, så motorene er fra 2005 og resten fra 1998 noe som gjør at ting etter "fem" år begynner å gå i stykker.

Var det unaturlig av meg å tro at et motorbytte også inbefattet instrumenter, tenningslås og annet som fulgte med den nye motoren?

Litt merkeleg at hvis det er kjøpt nye diesler med tilbehør, så er kun motorene skiftet...hvor er instrumentene etc. som oftest følge med nye motorer...hadde aldri godtatt å kjøpt nye uten at komplett instrumentering medfølger

Joda, men hvis motoren blåser, og du skal bytte til samme motor.

Da bytter du kun motor vel?

Og det er vel det som er tilfelle her?

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

Neida den har ikke vært under vann, satt 2 x KAD42 i den før og den ene totalhavarerte. Derfor ble begge byttet noe jeg har papirer på. Jeg inbiller meg at der følger med mer i kartongen enn en grønn jernklump men at dette ikke er byttet grunnet at "noen" ikke har giddet å bruke tid på det.

Når man bestiller motor kan man bestemme hva som skal følge med. Noen skal ha gir, noen adapterplater til drev etc. Det finnes også mange kontrolsystemer, de fleste volvo motorene har orginale instrumenter og kontrollhendler. Svikter motoren vil jeg tro det leveres ny motor uten tilbehør. Man kan jo også kjøpe pakken om man vil oppgradere spakene eller instrumenter.

Hei

Eg forstår det slik at orda i hermeteikn var eindel av kjøpekontrakten og/eller annonseringa av båten.

Utifrå ordlyden så legg eg til grunn at det er motorane som er bytta. Det står ikkje i ordlyden at det er nye motorar som er satt i båten. Slik sett så bør du kanskje vera glad for at det ikkje er "nyoverhalte" (ofte kalla "nyovermalte" motorar som står i båten.

Eg legg til grunn at alt som står på motorlabbane er "byttet i 2005".

Dersom motorane er bytta så kan du t.d. heilt klart ikkje legga til grunn at dieseltank(ane) er bytta stamstundes. Det same gjeld kjølevassinntaket og truleg heller ikkje eksosanlegget eller instrumenta og kontrollkablar.

Kanskje litt o.t. men det er ein ting som forbausar meg ofte. Det er når ein båtting går heden før forventa levetid, så byttar mange til ny av same merke. Dette såg eg t.d. i Bodø i 2005. Der var det ein svenske som hadde fått vatn i autopiloten sin (til rorkult). Av ein eller annan uforståeleg grunn så var han svært oppsatt på å få ein ny av same merke (Autohelm).

Dersom ein av mine motorar hadde gått heden før den var 20-25 år og 10 000 timar og det ikkje var ein ytre årsak, som t.d tett kjølevassinntakt, så ville eg gått for eit anna motormerke.

Ask

Flott, da skjønner jeg teiningen her. Bestiller man en ny motor, får man en ny motor. Dette betyr at hvis jeg annonserere båten for salg med "2 stk. KAD 300, 2005 modell" Vil båtkjøperen automatisk skjønne, eller bør skjønne at alt annet en den grønne klumpen da er 12 år.

Nå synes jeg du vrir på det her, man får det man bestiller.

Skriver du "2 stykk KAD300 2005" ville jeg først og fremst reagert på at motoren ikke ble laget i 2005 (eller ble de det?). Jeg ville derfor satt spørmåltegn med dette og forventet en oppklaring.

Skriver du derimot "2 stykk D6 2008" ville jeg forventet at pakken var fra 2008, inkludert tilbehør. Men om instrumentene var fra 1998 og så bra ut ville jeg ikke tenkt så mye på det.

Det beste er å skrive at motorene alene ble byttet og ferdig med det. Hvis dette er en tvist du er kommet opp i tror jeg kjøper har dårlige kort.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Neida, er ikke i noen tvist er egentlig bare ute etter å høre hvordan andre tolket det som stod i annonsen. Som sagt, min første familiebåt og hadde ikke peilings på hva jeg skulle se etter eiier spørre om. Det jeg ønsker å oppnå her er bare å lære av dette og å få vite litt om hva andre hadde forventet. Det med motorene er ingen diskusjon, der er det full dokumentasjon, kvittering både på motorer og installasjonsarbeid. Om motorene er produsert i 2005, 2004, eller 2003 er ikke så viktig for meg, bare de var ubrukte da de ble montert juli 2005. Sannsymligvis ble de ikke produsert i 2005, da D-Serien da var lansert, men at de også i 2005 solgte ut restlageret av KAD 300 til redusert pris. (dette er bare noe jeg tror)

Redigert av 2xDiesel (see edit history)

Med "motor byttet i 2005" forstår jeg det slik at selve motorklossen er byttet med det utstyr som er fast påmontert den. Dynamo vil for eksempel da være ny, samt andre komponenter som er nødvendig for at den nye motoren skal fungere fullstendig. Forfilter diesel vil da for eksempel være fra tidligere motor, dersom det har kapasitet til å serve den nye motoren. Instrumentpanel vil være gammel type, dersom det er kompatibelt med ny motor...

Ofte vil jo slike havari være dekket av forsikringsselskap til tidligere eier. Hadde alt av intrumentering fulgt med den nye motoren, som standard, så hadde nok dette vært en fordyrende sak, for både selskap og eier..

En båt med utenbordsmotor vil aldri betegnes som "motor ny 2005" for eksempel. Da vil det stå f.eks. "båt fra 2000 motor fra 2005". Der vil det heller ikke nødvendigvis være nye instrumenter, kabler, konsoll. ...etter min menig..

-forøvrig kan trådstarter trøste seg med at vi alle en gang har kjøpt ny båt. Kunnskapen om båt, motor og sjømannskap er ikke medfødt...faktisk :)

Min båt er en 2000 mod med 2x4.2 d-tronic. Første eier fortalte om at det hadde vært turtallsproblemer med den ene motoren siden ny. I 2005 hadde de fremdeles ikke fått orden på dette og han benyttet seg av reklamasjonsretten og forlangte ny motor. Det ble montert inn komplet ny motor og drev. Alt påmontert er fra 2005, men spaker, instrumenter og nøkkellås er de orginale fra 2000 ;-)

Uttrykket "motorer byttet..." er litt diffust og har ikke et bestemt språklig eller teknisk innhold; ei heller har det et entydig avtale- eller kjøpsrettslig innhold. Ergo må man finne den "rette" forståelsen ut fra en tolkning av omstendighetene rundt bruken av ordet. Da er det bl. a. spørsmål om hva en kjøper kan forvente når selger bruker en slik betegnelse. Og det vil avhenge av f. eks. om det ble byttet fra eldgammel motorer av et annet slag, om det var en reklamasjonssak eller forsikringsskade osv. Når det er sistnevnte som er tilfelle, kan man aldri forvente at annet enn det som det var feil på, er blitt byttet. Det er også et universelt poeng at man bytter motor av en grunn, og den grunnen behøver jo ikke å strekke seg til instrumenteringen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Alfb: Her har du jo hele poenget mitt! Hvorfor fikk du nytt drev, koster ikke det rundt 100 lapper? Tviler på at drevet hadde holdt i 5 år hvis det hadde vært årsaken til turtallsproblemene. Du burde jo bare fått en ny motor til det gamle drevet. Men jeg er helt enig i denne tolkningen som ble gjort her, man bytter hele pakken. At drevet ligger oppi esken til motoren og at det kommer bundlet som en pakke er vel heller tvilsomt. Konklusjonen min er vel at praksisen varierer, så får jeg se om jeg gidder finne ut hva som lå i esken når man bestilte en ny KAD 300 i 2005. (noe må man bruke vinteren på :smiley: hehe)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...