Jump to content

Kalesjen kollapset av snømengden - i oktober!

roesok

Recommended Posts

Fikk omsider båten på land for noen dager siden og plasserte den på henger utenfor huset for litt høstlig service før den ble kjørt på stallen. Men så kom kulden og snøen! Trodde det skulle gi seg men da jeg kom hjem fra arbeid i går så jeg at kalesjen var så merkelig lav. Da hadde det altså kommet så mye snø i løpet av de siste dagene (ca 30 cm) at et av stagene hadde gitt etter. Ikke knekt, men fått en solid bøy slik at kalesjen lå nærmest flat. Og dette er altså i oktober.

I dag fikk jeg tatt ut dette staget og med litt muskelkraft og bøying rettet det opp og fikk satt det på plass igjen. Ser normalt ut nå. I tillegg fikk jeg unna ferskvannskjøling av motor, og litt smøring og olje her og der før vinterdvalen. Skifting av motorolje og -filter samt girolje får vente til våren. Men forsatt ligger det godt med snø på veien og med at båthenger har sommerdekk så er det mer enn tvilsomt å dra den til vinterlagring nå. Derfor to spørsmål:

1 - Vil et kalesjestag som har fått en solid bøy og så blir rettet opp igjen tåle det samme som før, eller er den nå så svekket at den bør byttes?

2 - Når blir det mildvær og snøfritt igjen så jeg får satt båten på stallen?

Er mest opptatt av det siste svaret...

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du trenger vel ikke vinterdekk på hengeren, for å få båten til lager? Det er jo bare å ta det litt rolig.

Kalesjen skal jo bare tåle litt regn og vind, det vil jeg tro du kan kjenne nå om den gjør?

Og mildvær blir det helt sikkert en gang før Jul :smiley:

Er meldt mildvær neste uke, så da blir det vel transport til vinterdvalen. Er nok tvilsomt å kjøre på sommerdekk på glatte vinterveier. Hva med forsikringen om noe skulle skje?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Er meldt mildvær neste uke, så da blir det vel transport til vinterdvalen. Er nok tvilsomt å kjøre på sommerdekk på glatte vinterveier. Hva med forsikringen om noe skulle skje?

Sant det, de vet jo å kutte på utbetalingene :-)

Men jeg hadde nok bare kjørt. Har hentet mange biler på biltralle uten piggdekk, på glatte veier. Bare en tar det med ro, og er godt skodd på bilen. Går det som regel bra.

Men selvfølgelig hvis en kommer opp i noe....så sitter du der :rolleyes:

Dette har jo litt med bunnteksten din å gjøre :-) bare litt.

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

Men dersom trekkbil har piggdekk, skal henger også være utstyrt med pigger da?

Om henger har driftsbrems, og samlet vogntogsvekt ikke overstiger 3500kg, må tilhenger ha piggdekk om trekkbil også har det.

Om du ikke har driftsbrems, eller vogntogsvekta overstiger 3500kg, frafalles dette kravet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...