Jump to content

Ønsker høyere driftstemperatur på Yanmar 6LPA-STP2


Eivind Olsen

Recommended Posts

Min Yanmar har en driftstemperatur på 70 grader. Ønsker 10 grader høyere temp for at oppvaskvannet skal fjerne alle baselusker. Men Yanmar mener dette er korrekt temp, og sier at garanti oppheves dersom jeg øker drifs-temperaturen. Nå går garantien snart ut uansett, men hvordan kan jeg finne en termostat som åpner for en høyere temperatur? Hørt rykter om at samme problem er på flere Yanmar-modeller. Derimot var det ikke noe problem på min forrige 240 hk Yanmar - den hadde driftstemp på 80 grader, men denne motoren bruker samme !!?? termostat som 290 hk'en. Ser fram til gode tips fra forumet slik at "Mattilsynet" kan bli fornøyd.

Link to post

Nå har jo jeg en helt annen modell, 4LH-DTE, men på den har jeg ikke 80°C før jeg har gått pådrag på gassen. Ved rolig kjøring er jeg nok nede i ditt område. Får du ikke mer enn 70°C ved marsj/ fullt pådrag heller?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Alt går jo å ordne men dersom det ikke går å få tak på en termostat som passer rett i så blir det fort dyrt. vil foreslå at du tar ut termostaten og så måler denne og sjekker rundt med andre forhandlere av motorer eller mariniserings utstyr om dem har en som har samme måla med den temperaturen du er ute etter i første omgang.

Link to post

Har du forsikret deg om at instrumentet ditt ikke viser litt feil? Jeg vet ikke hvor sannsynlig dette er, men jeg vet at det har vært mye unøyaktighet på oljetrykksmålerne for denne motoren iallfall. (og turtelleren)

Sensoren har 3/8" NPT gjenger, i tilfelle du vil prøve å "låne" giver og instrument fra en annen motor for å dobbelsjekke.

Link to post

Heisann!

Har ikke sjekket instrumentet, men siden jeg ikke får skikkelig varmtvann ut at bereder, har jeg tatt for gitt at motortemp'en er problemet. Har sjekket alt rundt varmtvannstank som var likt med forrige Yanmar 240 innstallasjon. Da måtte man passe fingrene under varmtvannskranen!

Link to post

Hvilken VV tank snakker vi om her?

 

Vær oppmerksom på at de fleste VV-beredere har en arbeidstermostat samt et overopphetningsvern på 220 VAC coilen.

 

Hvis temperaturen blir for høy så vil overopphetningsvernet bli utløst slik at det må resettes etter hver båttur før du får tanken til å funke på landtilkoblingen.

 

En kjenning hadde akkurat dette problemet med sin VV-tank, men hos ham var det mulig å justere opp overopphetningsvernet slik at han unngikk problemet.

 

Hva er temperaturen på utløpsvannet fra tanken med tilkoblet landstrøm?

 

Hos meg er arbeidstermostaten satt til 65 grader, og jeg synes det er mere enn varmt nok!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

sikker på at du ikke har luft i kjølesystemet da ?

Jeg hadde problemer med dette og vannet ble ikke skikkelig varmt.

Og som Mateco skriver er 65 grader mer enn varmt nok !!!

 

Sørg for å sjekk kjølesystemet så tipper jeg du finner feilen der :-)

 

Lykke til :-)

Link to post

For orden skyld:

De oppgitte 65 gradene er oppgitt som settpunkt på min VV-tanks elekriske strømstyring til 220VAC coilen.

 

Dielemaet jeg forsøkte å belyse lengre oppe, er at om varmen fra motorer varmer vannet i VV-berederen for høyt, så kan du risikere at den trigge overhetningsverneet.

Isåfall må du i de fleste tilfeller fysisk resette overopphetningsvernet etter en evt. båttur for idet heletatt å få liv i VV-berederen når den kobles til landstrømmen.

 

Men hvilken utgangstemp har du på berederens utgang idag (motoroppvarmet med 70 graders motortemp og vannlig driftsform)?? Og hvilken temperatur ønsker du ut?

 

Er motorens spillvarmeuttak benyttet til andre formål? Les de-frostere, varmevifter? Isåfall, er vallrøra koblet parralellt eller i serie?

 

Hvor mange basselusker, og hvilke, dreper du immellom 65 og 80 grader?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det fins jo flere fordeler med høy temperatur. En økning fra på ti grader i tanken kan f.eks. tilsvare en større tank hvis mannskapet skal dusje. Jeg tror forsåvidt at det er under 65 grader i tanken i dette tilfellet, hvis han ikke brenner seg på vannet... Mistenker at det er dårlig sirkulasjon i tillegg til det eventuelle termostat-problemet.

Link to post

Takker alle for innspill!

Problemet er løst - det var ikke driftstemperatur på motoren, men utvendig termostat på Isotemp 30 liter tank. Denne sitter på varmvannet, men får blanding fra kaldtvann. Selv om det står at denne er innstilt mellom 38-65 grader kan dette etterjusteres. Dersom 65 grader ikke er korrekt kan "rattet" tas av og vris medsol "i luften" og settes på igjen - 1/4 omdreining tilsvarer 7 grader.

 

God helg!

Link to post

Hei igjen!

 

Var nok litt uklar - ønsket høyere driftstemperatur på motor for å få høyere temp på varmvann, men etter tips her på "hjemmehavnen" sjekket jeg mere rundt varmvannstanken. Blokkerte kobling mellom kaldt- og varmtvann hvor termostat er koblet - da blei varmvannet mer enn varmt nok. Driftstemperatur på motor er fortsatt 70 grader, men jeg har slått meg til ro med det, selv om det virker lavt.

 

Fortsatt god helg!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...