Jump to content

Ønsker høyere driftstemperatur på Yanmar 6LPA-STP2


Eivind Olsen

Recommended Posts

Min Yanmar har en driftstemperatur på 70 grader. Ønsker 10 grader høyere temp for at oppvaskvannet skal fjerne alle baselusker. Men Yanmar mener dette er korrekt temp, og sier at garanti oppheves dersom jeg øker drifs-temperaturen. Nå går garantien snart ut uansett, men hvordan kan jeg finne en termostat som åpner for en høyere temperatur? Hørt rykter om at samme problem er på flere Yanmar-modeller. Derimot var det ikke noe problem på min forrige 240 hk Yanmar - den hadde driftstemp på 80 grader, men denne motoren bruker samme !!?? termostat som 290 hk'en. Ser fram til gode tips fra forumet slik at "Mattilsynet" kan bli fornøyd.

Link to post

Alt går jo å ordne men dersom det ikke går å få tak på en termostat som passer rett i så blir det fort dyrt. vil foreslå at du tar ut termostaten og så måler denne og sjekker rundt med andre forhandlere av motorer eller mariniserings utstyr om dem har en som har samme måla med den temperaturen du er ute etter i første omgang.

Link to post

Har du forsikret deg om at instrumentet ditt ikke viser litt feil? Jeg vet ikke hvor sannsynlig dette er, men jeg vet at det har vært mye unøyaktighet på oljetrykksmålerne for denne motoren iallfall. (og turtelleren)

Sensoren har 3/8" NPT gjenger, i tilfelle du vil prøve å "låne" giver og instrument fra en annen motor for å dobbelsjekke.

Link to post

Hvilken VV tank snakker vi om her?

 

Vær oppmerksom på at de fleste VV-beredere har en arbeidstermostat samt et overopphetningsvern på 220 VAC coilen.

 

Hvis temperaturen blir for høy så vil overopphetningsvernet bli utløst slik at det må resettes etter hver båttur før du får tanken til å funke på landtilkoblingen.

 

En kjenning hadde akkurat dette problemet med sin VV-tank, men hos ham var det mulig å justere opp overopphetningsvernet slik at han unngikk problemet.

 

Hva er temperaturen på utløpsvannet fra tanken med tilkoblet landstrøm?

 

Hos meg er arbeidstermostaten satt til 65 grader, og jeg synes det er mere enn varmt nok!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

For orden skyld:

De oppgitte 65 gradene er oppgitt som settpunkt på min VV-tanks elekriske strømstyring til 220VAC coilen.

 

Dielemaet jeg forsøkte å belyse lengre oppe, er at om varmen fra motorer varmer vannet i VV-berederen for høyt, så kan du risikere at den trigge overhetningsverneet.

Isåfall må du i de fleste tilfeller fysisk resette overopphetningsvernet etter en evt. båttur for idet heletatt å få liv i VV-berederen når den kobles til landstrømmen.

 

Men hvilken utgangstemp har du på berederens utgang idag (motoroppvarmet med 70 graders motortemp og vannlig driftsform)?? Og hvilken temperatur ønsker du ut?

 

Er motorens spillvarmeuttak benyttet til andre formål? Les de-frostere, varmevifter? Isåfall, er vallrøra koblet parralellt eller i serie?

 

Hvor mange basselusker, og hvilke, dreper du immellom 65 og 80 grader?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det fins jo flere fordeler med høy temperatur. En økning fra på ti grader i tanken kan f.eks. tilsvare en større tank hvis mannskapet skal dusje. Jeg tror forsåvidt at det er under 65 grader i tanken i dette tilfellet, hvis han ikke brenner seg på vannet... Mistenker at det er dårlig sirkulasjon i tillegg til det eventuelle termostat-problemet.

Link to post

Takker alle for innspill!

Problemet er løst - det var ikke driftstemperatur på motoren, men utvendig termostat på Isotemp 30 liter tank. Denne sitter på varmvannet, men får blanding fra kaldtvann. Selv om det står at denne er innstilt mellom 38-65 grader kan dette etterjusteres. Dersom 65 grader ikke er korrekt kan "rattet" tas av og vris medsol "i luften" og settes på igjen - 1/4 omdreining tilsvarer 7 grader.

 

God helg!

Link to post

Hei igjen!

 

Var nok litt uklar - ønsket høyere driftstemperatur på motor for å få høyere temp på varmvann, men etter tips her på "hjemmehavnen" sjekket jeg mere rundt varmvannstanken. Blokkerte kobling mellom kaldt- og varmtvann hvor termostat er koblet - da blei varmvannet mer enn varmt nok. Driftstemperatur på motor er fortsatt 70 grader, men jeg har slått meg til ro med det, selv om det virker lavt.

 

Fortsatt god helg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...