Eivind Olsen Startet 23.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2010 Min Yanmar har en driftstemperatur på 70 grader. Ønsker 10 grader høyere temp for at oppvaskvannet skal fjerne alle baselusker. Men Yanmar mener dette er korrekt temp, og sier at garanti oppheves dersom jeg øker drifs-temperaturen. Nå går garantien snart ut uansett, men hvordan kan jeg finne en termostat som åpner for en høyere temperatur? Hørt rykter om at samme problem er på flere Yanmar-modeller. Derimot var det ikke noe problem på min forrige 240 hk Yanmar - den hadde driftstemp på 80 grader, men denne motoren bruker samme !!?? termostat som 290 hk'en. Ser fram til gode tips fra forumet slik at "Mattilsynet" kan bli fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 Nå har jo jeg en helt annen modell, 4LH-DTE, men på den har jeg ikke 80°C før jeg har gått pådrag på gassen. Ved rolig kjøring er jeg nok nede i ditt område. Får du ikke mer enn 70°C ved marsj/ fullt pådrag heller? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
arnearmoa Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Jeg har en 6LP-STE, som er samme motor som 6LPA-STP. Termometeret står dønn på 80°C, bortsett fra når jeg later som jeg har snekke. Ser i installasjonsmanualen at det er snakk om åpning fra ca 70°C og full åpning ved 90°C. Sitér dette innlegget Link to post
oilburner Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Alt går jo å ordne men dersom det ikke går å få tak på en termostat som passer rett i så blir det fort dyrt. vil foreslå at du tar ut termostaten og så måler denne og sjekker rundt med andre forhandlere av motorer eller mariniserings utstyr om dem har en som har samme måla med den temperaturen du er ute etter i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 skulle likt å høre forklaringen fra yanmar på hvorfor de ikke kan gå god for høyere temperatur en 70 grader på motoren, da selv 80 grader ikke ansees som spesiellt høy driftstemperatur på en motor, normalområdet er vel heller i skiktet 80-90 grader Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Har du forsikret deg om at instrumentet ditt ikke viser litt feil? Jeg vet ikke hvor sannsynlig dette er, men jeg vet at det har vært mye unøyaktighet på oljetrykksmålerne for denne motoren iallfall. (og turtelleren) Sensoren har 3/8" NPT gjenger, i tilfelle du vil prøve å "låne" giver og instrument fra en annen motor for å dobbelsjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Eivind Olsen Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Heisann! 70 grader er ved 3400 omdr. som jeg bruker som marsjfart! Sitér dette innlegget Link to post
Eivind Olsen Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Heisann! Har ikke sjekket instrumentet, men siden jeg ikke får skikkelig varmtvann ut at bereder, har jeg tatt for gitt at motortemp'en er problemet. Har sjekket alt rundt varmtvannstank som var likt med forrige Yanmar 240 innstallasjon. Da måtte man passe fingrene under varmtvannskranen! Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 I instruksjonsboken for min ly3 369 HK står det at driftstempraturen skal være 70 grader. Har alltid trodd av virkningsgraden var best og slitasjen minst, dersom temepraturen var mellom 80 og 90 gr. Er dette feil? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 70 grader brenner du deg på, kan det være at du har en kran på varmtvannstanken som regulerer ut-temperaturen? At du har 70 grader ved marsjfart er kanskje en sikkerhetsforanstaltning, for at du skal ha god nok kjølekapasitet ved maksfart? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er men jeg spør likevel: Kan det tenkes at du har luft i sløyfa til berederen, kombinert med store høydeforskjeller slik at det blir dårlig sirkulasjon der? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Driftstemperaturen på min 6LY2 440hp ligger konstant like under 80 grader. Så lavt som 70 grader virker ikke riktig. Sjekk om giver-instrument er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Hvilken VV tank snakker vi om her? Vær oppmerksom på at de fleste VV-beredere har en arbeidstermostat samt et overopphetningsvern på 220 VAC coilen. Hvis temperaturen blir for høy så vil overopphetningsvernet bli utløst slik at det må resettes etter hver båttur før du får tanken til å funke på landtilkoblingen. En kjenning hadde akkurat dette problemet med sin VV-tank, men hos ham var det mulig å justere opp overopphetningsvernet slik at han unngikk problemet. Hva er temperaturen på utløpsvannet fra tanken med tilkoblet landstrøm? Hos meg er arbeidstermostaten satt til 65 grader, og jeg synes det er mere enn varmt nok!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Eivind Olsen Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Heisann Mateco! Burde ha nevnt at på landstrøm funker varmvannstanken som den skal! Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 sikker på at du ikke har luft i kjølesystemet da ? Jeg hadde problemer med dette og vannet ble ikke skikkelig varmt. Og som Mateco skriver er 65 grader mer enn varmt nok !!! Sørg for å sjekk kjølesystemet så tipper jeg du finner feilen der :-) Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 65 grader er høyt nok til de fleste formål, men trådstarter ønsker 80 grader av hensyn til mattilsynet Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 "Mattilsynet" = fruen / kokka ;-) tipper jeg, hehe Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 For orden skyld: De oppgitte 65 gradene er oppgitt som settpunkt på min VV-tanks elekriske strømstyring til 220VAC coilen. Dielemaet jeg forsøkte å belyse lengre oppe, er at om varmen fra motorer varmer vannet i VV-berederen for høyt, så kan du risikere at den trigge overhetningsverneet. Isåfall må du i de fleste tilfeller fysisk resette overopphetningsvernet etter en evt. båttur for idet heletatt å få liv i VV-berederen når den kobles til landstrømmen. Men hvilken utgangstemp har du på berederens utgang idag (motoroppvarmet med 70 graders motortemp og vannlig driftsform)?? Og hvilken temperatur ønsker du ut? Er motorens spillvarmeuttak benyttet til andre formål? Les de-frostere, varmevifter? Isåfall, er vallrøra koblet parralellt eller i serie? Hvor mange basselusker, og hvilke, dreper du immellom 65 og 80 grader? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
arnearmoa Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Det fins jo flere fordeler med høy temperatur. En økning fra på ti grader i tanken kan f.eks. tilsvare en større tank hvis mannskapet skal dusje. Jeg tror forsåvidt at det er under 65 grader i tanken i dette tilfellet, hvis han ikke brenner seg på vannet... Mistenker at det er dårlig sirkulasjon i tillegg til det eventuelle termostat-problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Eivind Olsen Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Takker alle for innspill! Problemet er løst - det var ikke driftstemperatur på motoren, men utvendig termostat på Isotemp 30 liter tank. Denne sitter på varmvannet, men får blanding fra kaldtvann. Selv om det står at denne er innstilt mellom 38-65 grader kan dette etterjusteres. Dersom 65 grader ikke er korrekt kan "rattet" tas av og vris medsol "i luften" og settes på igjen - 1/4 omdreining tilsvarer 7 grader. God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Min Yanmar har en driftstemperatur på 70 grader. Så hva var det du egentlig mente med dette da ? Har motoren din en driftstemperatur på 70 grader, eller har den det ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 30.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2010 Jeg er også litt nysgjerrig på det. Men først og fremst: I innlegg 8 sier du at alt med VVB er som før. Har du byttet motor i båten eller byttet til en annen båt med samme type varmtvannsbereder...? Sitér dette innlegget Link to post
Eivind Olsen Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2010 Hei igjen! Var nok litt uklar - ønsket høyere driftstemperatur på motor for å få høyere temp på varmvann, men etter tips her på "hjemmehavnen" sjekket jeg mere rundt varmvannstanken. Blokkerte kobling mellom kaldt- og varmtvann hvor termostat er koblet - da blei varmvannet mer enn varmt nok. Driftstemperatur på motor er fortsatt 70 grader, men jeg har slått meg til ro med det, selv om det virker lavt. Fortsatt god helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.