Jump to content

Finnes 12V UV-filter for bruk i småbåt?

mateco

Recommended Posts

Jeg tror UV filtrene som brukes i båt er 12 og eller 24 volt. (Lysrøret står jo montert i en metallbeholder og jeg har vanskelig for å tro at de kjører 230 volt av den grunn).

Men det er jo montert en liten trafo på støpselet slik at de sikkert er oppgitt i 230 volt AC.

Den siste filtersatsen jeg så sto det et IKM klistermerke på hvis det kan være til hjelp.

Heisann Ole Petter!

Søkte litt og fant denne EcoLine FS-12 som virker som en snedig liten sak med kapasitet 10L/min. Denne har en slags strømadapter, men vet ikke hva utgangsspenning eller om det er AC eller DC, eller strømforbruk. Men FY for en pris. 6990,-. :confused:

Slike filter er jo veldig enkle i oppbygning. Kanskje mulig å bygge selv med litt fingerferdighet og riktig verktøy ?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Å rengjøre tanken sikrer desverre ikke rent vann!

Mange kommuner varsler rett som det er e-colie bakterier i drikkevannet, og oppfordrer innbyggerne til å koke vannet før det benyttes til matlaging/drikkevann.

Her på nordmøre har slike varsler blitt sendt ut både fra Averøy og Smøla i år. Viktig å følge med i media når man ferdes på slike plasser.

Å fylle vann fra slike kilder kan medføre mye magesjau for besetningen. Nå vet ikke jeg hvor effektive UV-filtrene er på e-colie!! Noen andre som vet ??

Bjørn

Men det vannet du fyller på båten, er ikke det samme vannet som kommer ut av kranen hjemme da? Har du spesielle filtre hjemme? Det har ikke jeg i hvert fall. Og det vannet jeg har fylt på tanken i båten mellom Kristiansand å Sørlandet og Göteborg i Sverige, har aldri i løpet av 23 år gitt meg noen som helst problemer! Storm i et vannglass (med rent vann!)? Å drikke vann på Nordmøre overlater jeg til fruen som kommer derfra (og som pt. er der for en ukes tid mens jeg må drikke øl alene her hjemme på Østlandet). Men jeg pusser tennene med vann.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men det vannet du fyller på båten, er ikke det samme vannet som kommer ut av kranen hjemme da? Har du spesielle filtre hjemme?

Å drikke vann på Nordmøre overlater jeg til fruen som kommer derfra (og som pt. er der for en ukes tid mens jeg må drikke øl alene her hjemme på Østlandet). Men jeg pusser tennene med vann.

Lars H.

Nei, det er nok forskjellige kilder å fylle ifra! Er man på tur, ja da må man bare være tilfreds med hva lokalitetene byr på av vannkvaliteter !

Og nei, jeg har heller ikke noen spesielle filter hjemme her i Kristiansund, men byvannet herifra er viden kjent for excelente kvalitet!

Åssen kvaliteten er i Bøfjorden vites ikke, men om vannet taes fra elva der animalene driter ved bredden så kan e-colie også der være et problem!!

Ellers er jeg enig med deg! Overlat øl-drikkinga til mannfolka og la damene drikke vannet!! :giggle:

Bjørn

Åssen kvaliteten er i Bøfjorden vites ikke, men om vannet taes fra elva der animalene driter ved bredden så kan e-colie også der være et problem!!

Nå har jeg vel mer eller mindre frivillig måttet tilbringe en ukes tid hver sommer i nevnte avkrok de ca. 20 siste årene, men har heldigvis ikke måttet sitte på tørrklosettet i utedoen med dårlig mage et eneste år! Men det har vært min jobb å tømme og grave ned dritten! Det er tydeligvis jobb for en svigersønn. Men så har de E.C. Dahls øl der, ypperlig!

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...