Jump to content

Typiske personskader en kan pådra seg ved seiling?

Atrox

Recommended Posts

Skade paa meg selv: ribbeinsbrudd fra spinnakerbom (ved jibbing). Har skjedd meg to ganger.

Brannsaar i hendene fra storskjoete (ved jibbing).

Skade paa andre mens jeg var ombord: Storbommen i knollen ved jibb. Krevde 6-7 sting.

..mindre farlig enn aa gaa paa trynet med sykkelen. Om man ikke detter til sjoess da...

S/Y Surprise

Sele er bra, men er sikkerhetslinen for lang, eller, og det det mest almendelige, er webbingen montert feil på båten, er selen livsfarlig.

Som minitransat seiler har vi ofte diskutert dette i mini-miljøet, da vi seiler små båter, alene og gjerne over lengre strekninger. Konklusjonen vi er kommet til er at webbingen skal monteres så tett på senterlinjen i båten som praktisk mulig, og sikkerhetslinen være så kort at man ikkke under noen omstendighet kan falle ut av båten. Den normale montering av webbingen, fra kryssholt i bauen til kryssholt agter, kan altså være direkte farlig.

Under en vinter regatta i Stavanger for et par år siden måtte en man kutte sikkerhetslinen da han falt overbord og ble slept etter båten, uten og være stand til og ta seg ombord pga vannpresset..

Selv bruker jeg både vest og sele når jeg seiler offshore. I tillegg har jeg en personlig nødpeilesender og håndholdt VHF.

Ellers kan jeg nevne at jeg har forstuet fingre og tær, forbrendt fingene pga tau, brukket ribben og nesen, fået kutt i fingre osv i forbindelse med seiling...

Jeg må vel innrømme at denne diskusjonen føyer seg inn i en del andre merkverdigheter. Typiske personskader ved seiling? Det er ingen typiske personskader ved seiling. I alle fall ingen flere typiske enn ved maling, turgåing, grilling og TV-titting. Det kan virke som om noen blir så sikkerhetsfokusert at det nærmest blir manisk. Livet er vel litt risikabelt,og utgangen er gitt, men det er ingenting som tyder på at seiling er mer risikabelt en mange andre aktiviter dersom en ikke driver med de mest ekstreme varianter. Og går en til det ekstreme blir mye farlig, selv grilling.

Webbing en type flat line (webbline). Legger en den på dekket blir det en sikkerhetsline. For øvrig en bra ting, men att en til en hver tid bruker vest og sikkerhetsline når en beveger seg på dekk høres da ekstremt ut. Jeg bruker sikkerhetsline kun når forholden er slik at faller en på sjøen så kan det være farlig, og det er det vel ikke alltid.

"men att en til en hver tid bruker vest og sikkerhetsline når en beveger seg på dekk høres da ekstremt ut".

Enig. jeg bruker altid vest, men bare sele når jeg seiler offshore, enten jeg seiler solo eller er alene "på dekk". Er der rolige forhold og daglys er det så som så med bruken av sele. Bruk av sunn fornuft er altid det beste sikkkerhets tiltakk. Vest, sele osv er bare en back up.

Årsaken til at alle ekte sjørøvere har krok på høyre hånd og lapp for øyet er som følger:

Først var det en sjørøver som mista hånda, av ukjent årsak. Deretter hilse han på en annen sjørøver og dro av han hånda... Deretter klødde han seg i øyet med kroken, derav lapp for øyet... :)

Vi har webbing mellom kryssholt foran og bak på begge sider.

Har noen ganger lurt på om den burde gå mellom mast og vantene istedenfor mellom vantene og rekkverk. Som en annen skriver lenger oppe - går du over bord så gjør du det også med webbing (hvis den legger ytterst). Ligger den innenfor vantene så synes jeg det må mye mer til at du går over bord. Da er det en liten pris å betale at du må kroke om dersom du skal helt frem (og ofte skal du jo bare til masten allikevel.)

Synspunkter?

NOR594 fremhever en viktig sikkerhetsdetalj - han bruker en personlig nødpeilsender. Jeg har alltid en slik på meg når jeg er alene i båten. Passer fint i lomma på seilerjakka.

Jeg kjøpte min først og fremst som ekstra sikkerhet når jeg går tur "utaskjærs" i fjellet. Da er det ofte langt mellom folk. Koster et par tusen kroner - en fantastisk sikkerhet som ikke veier mye og er vel anvendte penger mener jeg.

Min webbing er festet på samme måte. (på utsiden av vantene)

Jeg annser det ikke som superfarlig å gå frem med sele så lenge jeg går i lo. Er det store bølger, krabber jeg og har stram sele. Jeg annser at den største tryggheten i selen, er når man er fremme der hvor det skal jobbes og da gjerne med begge hender. På vei dit har jeg to hender å holde meg fast med. Når jeg er fremme hvor jeg skal gjøre noe (som oftest ved masten), kroker jeg om slik at jeg er festet til masten. Skal jeg helt frem, har jeg ring i dekk både til baby- og kutterstag.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...