Jump to content

Årlig oljeskift atter en gang..


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Dette emne begynner kanskje å gå ut på dato, men etter å ha skiftet olje og filtre på begge maskinene i helgen så lurer jeg atter en gang på; er det nødvendig?

 

Med nesten 30 liter motorolje på hver motor, og med 60-70 gangtimer i året, hvilke følger får det å ikke gjøre det?

 

Vel.. jeg klarer liksom ikke å la være heller


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Hvis du sammenlikner med bil så kjører du ikke mer enn 5000 km på 60 til 70 timer og en vanlig serviceintervall er vel alt mellom 15- og 30000 km.

 

Kan heller ikke tenke meg at oljekvaliteten forringes så mye om en skifter hvert annet år. Det ville nok helt sikkert gått fint om du bare hadde peilet oljen og fylle etter en skvett om nødvendig.

 

Alternativt: La motoren stå en stund slik at "grumset" samler seg i bunnpannen. Sug av fire til fem liter i hver motor helt nedenfra, skift filtere og topp opp olja. Da tar du sikker 75 prosent av driten som måtte være i oljen med 25 prosent av kostnaden.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

I UK så er oljeanalyser utbredt.. vet ikke kostandene på dette her på bjærget.. men er de en brøkdel av et skift så er jo saken klar.. ta en analyse så finner du jo fort ut litt av hvert om dens tilstand. det er jo både miljømessig riktig og økonomisk hvis en sparer et skift eller to.. Blir liksom litt for dumt og kaste 30 liter olje som er gullende god.. :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Det finnes flere laboratorier i Norge for å få analysert oljeprøver.

Vi sender prøver til Norsk Oljelaboratorium i Rørvik for fartøyene. Får svar tilbake på hvor mye av forskjellige grunnstoffer som finnes i prøven, om det er grunn til oppfølging (bekymringsmelding) og om oljen kan fortsatt brukes eller bør byttes. Generelt vil oljeprøver over tid/flere oljeskift gi laboratoriet du bruker bedre grunnlag til å kunne gi riktige anbefalinger. Oljeprøven bør generelt tas med godt varmkjørt motor slik at evt "bunnfall" og lette komponenter som "flyter på toppen" er hvirvlet sammen og blir med i oljeprøven.

 

Jeg tok prøver fra drivlinjer + hjelpemotor før jeg kjøpte båt sist. Synes å huske at hver analyse kostet i størrelseorden 300 - 400 (+ mva?).

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Interessant og aktuelt tema, vil jeg si. Men vil ikke kostnaden med slike prøver langt overgå et årlig oljeskift inkl filter og litt fikling?

 

Her er det vel snakk om litt større motorer som har litt mer enn 6-7 liter i sumpa.

Når man nærmer seg 30-40 liter og ikke snakk om flere 100 liter at dette virkelig kan lønne seg :clap:

Link to post

Jeg skifter olje på bilen hver 5000km, på grunn av tøffe arbeidsforhold som bilen utsettes for her jeg bor nå(5,6 liter V8 bensin)...

 

Så vidt meg bekjent så utsettes en dieselmotor i en båt også for ganke harde påkjenninger...

 

Ser vi på en hutigløper som f.eks VP 4x serien.. så topper den på 3900rpm, og mange masrsjer på rundt 3500rpm...

 

På dieselbilen min hjemme er sjelden over 2700rpm og da holder 120km/t på motorveien, som er sjelden.. Resten av tiden så lunker jeg på rundt 2000rpm og bilen slurper da i seg rundt 5 liter i timen, så er det er ikke mye effekt som hentes ut.

 

Så om det er nødvendig å bytte olje eller ei etter 70 timer kommer vel an på hvordan motoren er kjørt... samt hvor lenge siden siste oljeskift..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg mener at en oljeanalyse har i hvert fall to aspekter ved seg: 1: Er alt som det skal være innvortes i motor og gear? 2: Kan jeg bruke oljen videre?

En oljeanalyse vil kunne være med å gi svar på det første punktet. Lønnsomheten i punkt 2 er vel avhengig av hvor mye og hvor dyr olje du skal ha + kostnad for oljefiltre. Fru Jacobsen har tydeligvis 30 liter olje i bunnpanna på hver motor. Du skal finne olje til bortimot "innbruddspris" hvis du skal komme under 400 - 500 spenn for 30 liter! Mulig det er å banne i kerka, men jeg ser f.eks at BT skal ha godt og vel to tusen for 30 liter av sin båtmotorolje.

Har du derimot en mindre motor med 4 - 5 - 6 liter i bunnpanna, vil nok økonomien i en analyse ikke være første prioritet men kanskje å få en helsesjekk på motorer og evt gear.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

[sitatslettet]

Jeg mener at en oljeanalyse har i hvert fall to aspekter ved seg: 1: Er alt som det skal være innvortes i motor og gear? 2: Kan jeg bruke oljen videre?

En oljeanalyse vil kunne være med å gi svar på det første punktet. Lønnsomheten i punkt 2 er vel avhengig av hvor mye og hvor dyr olje du skal ha + kostnad for oljefiltre. Fru Jacobsen har tydeligvis 30 liter olje i bunnpanna på hver motor. Du skal finne olje til bortimot "innbruddspris" hvis du skal komme under 400 - 500 spenn for 30 liter! Mulig det er å banne i kerka, men jeg ser f.eks at BT skal ha godt og vel to tusen for 30 liter av sin båtmotorolje.

Har du derimot en mindre motor med 4 - 5 - 6 liter i bunnpanna, vil nok økonomien i en analyse ikke være første prioritet men kanskje å få en helsesjekk på motorer og evt gear.

 

Må si meg enig der :thumbsup: [/sitatslettet]

Link to post

Interessant og aktuelt tema, vil jeg si. Men vil ikke kostnaden med slike prøver langt overgå et årlig oljeskift inkl filter og litt fikling?

Det skulle kanskje ikke være nødvendig å analysere oljen hvert år? Jeg ville tatt en analyse neste høst og så basere meg på resultatet fra den for å vurdere om det holder å skifte annet hvert år. Synd å kaste 60 l brukbar olje!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Mulig det er å banne i kerka, men jeg ser f.eks at BT skal ha godt og vel to tusen for 30 liter av sin båtmotorolje.

Biltema 10l Turbodiesel mineralolje 15W-40. 36963. Kr 299,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hmm nå har jeg jo allerede byttet olje, men kommer til å levere en prøve til Invicta for analyse. Skal bli interessant å høre hva den forteller.

 

Jeg bruker YX URSA 10-40 et eller annet og det er jo ikke til å stikke under en stol at 60ltr olje + filtre er ganske dyrt, i sær om det er bortkastet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Biler og båter er to forskjellige ting, og motorene kan ikke sammenlignes når det kommer til olje.

 

En båt er konstant i ett fuktig miljø, og olje har en naturlig tendens til å trekke til seg vann og forurensinger.

Luftfilter, veivhusventilasjon osv. trekker inn salt sjøluft i motoren, denne luften finner veien inn i motoren og det vil i løpet av en sesong komme langt mer fuktighet i oljen på en båt enn det vil i oljen på en bil, det samme gjelder med andre forurensninger, slik som salt osv.

videre vil små mengder eksos og uforbrent diesel finne veien forbi stempelringene og ned til oljen, alt dette til sammen gjør at oljen blir forurenset raskere og blir surere, og det er faktisk slik at en båtmotor som er i drift hver dag vil holde bedre på oljekvaliteten enn en motor som bare kjøres ett par ganger i sesongen, nettop fordi oljen får stå urørt å bryte ned.

 

Dieselmotorer sliter normalt også mer på oljen, da forurensingene fra NOX og annen elendighet som blander seg i oljen forkorter livet til oljen.

Motorer som står lenge uten å brukes og som er forurenset med karbon, vann, salt og lignende vil også begynne å bryte ned de additivene som er tilsatt i oljen, sammen med oljens økte surhet vil det gjøre at tæringen på alle oljesmurte flater, slik som lager og lagerbaner vil bli mye større enn ved tilsvarende ny olje, og det er derfor det alltid byttes olje før vinteren setter inn, da det ikke er noe særlig over mange år å la denne oljen bli stående i motoren over vinteren.

 

Oljen kan se bra ut når den tappes av, og selve oljen er kanskje bra, men ofte har en del av tilsetningene brutt ned på grunn av forurensinger, og olje som er forurenset som står over vinteren vil bryte ned tilsetningene raskere enn om motoren faktisk var i bruk, og oljen mister en del av de gode egenskapene. Ny olje på høsten vil til dels motvirke dette da den ikke er forurenset i samme grad.

Det er også viktig å kjøre motoren noen minutter etter oljeskift på høsten, slik at den gamle oljen ikke blir stående i lager osv. men blir byttet ut med den nye oljen.

 

Oljeskift på motor, og ærlig på drev, om høsten er også viktig fordi vann i oljen oppdages, og motor/drev blir lagret med ny olje over vinteren uten vanninnhold. Særlig på drev som har hatt lekkasje i løpet av sesongen, og som det ikke blir skiftet olje på, så kan hele aluminums huset på drevet sprekke når vannet i oljen fryser.

 

Derfor bør det byttes olje minst en gang i året, og helst på høsten før vinteropplagring, og det er minst like viktig å bytte olje på en motor som har gått lite i løpet av sesongen :drink:

Link to post
En båt er konstant i ett fuktig miljø, og olje har en naturlig tendens til å trekke til seg vann og forurensinger.

Luftfilter, veivhusventilasjon osv. trekker inn salt sjøluft i motoren, denne luften finner veien inn i motoren og det vil i løpet av en sesong komme langt mer fuktighet i oljen på en båt enn det vil i oljen på en bil, det samme gjelder med andre forurensninger, slik som salt osv.

Hm, merkelig, hvor tar du dette fra ?

Min båtmotor står helt beskyttet i ett tørt og godt motorom, og aldri minusgrader.

 

Bilmotoren min derimot står helt åpent i bilen, det spruter inn vann hver gang jeg kjører i regnvær.

Om vinteren pruter det inn med veisalt. Vått og kaldt og jævlig.

Kaldstart i minusgrader er vanlig.

 

Jaja, en skal høre mye...

 

 

Link to post

Refererande till Sydvestens fundering ovan så använder jag, som kör mycket på låg effekt, ett lite egenpåhittat kriterium för oljebytesintervall där jag beräknar hur många varv motorproducenten har tänkt att motorn skall snurra mellan oljebytena och sedan dividerar jag med den proportion av normalt driftsvarvtal som jag kör med. För t ex VP TAMD63P motorn anger Volvo oljebyten var 200timme. Då tror jag att dom har räknat med kanske 2200 rpm. Om jag då kör kring eller under 1000 rpm så borde väl rimligen intervallet mellan oljebytena kunna sträckas till kanske 500 timmar.

 

Ett alternativ vore ju att byta olja efter ett visst antal förbrukade liter brännolja?

 

Mot resonemanget kan givetvis andragas att det ansamlas vissa förbränningsrestprodukter i oljan som är skadliga över tiden, men å andra sidan så blir ju värmebelastning och genomläckage i motorn sannolikt mindre vid låg belastning?

 

För säkerhets skull byter jag oljan varje höst, men då har den i regel gått MÅNGA timmar.

 

På lastbilar så ser man att t ex Volvo har speciella bytesintervaller för olja 'med spec för förlängda bytesintervaller'. Om man använder sådan olja borde detta öka möjligheterna för långa bytesintervaller även på båtmotorer, men frågan om det är lönt. Man vill kanske ändå byta oljan inom en eller möjligen två säsonger? Under alla omständigheter är det nog oftast billigare att köra på Biltemas 30:-/liter olja!?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Offshore har vi en drøss med diselmotorer. Småtasser på en 350 HK og oppover. Så vidt jeg vet, så blir det ikke skiftet et drypp olje før timetallet er nådd. Og det timetallet er i hvertfall mer enn 70 timer. Ingen skal vel si at disse motorene ikke jobber i en salin atmosfære. Jeg skal jammen sjekke bytteintervallene på noen av disse motorene. Vi har noe gamle travere som CAT 3608 etc. Før i tiden ble til og med disse motorrommene spylt ned med sjøvann en gang i uken. Det blir det tatt oljeprøver over en lav sko. Det vi ser etter, er naturligvis spor som kan vise til økende slitasje. Jeg kan ikke huske å ha sett at jeg har sett at oljen er utslitt. Brukes motoren hele året, så er det naturligvis bare tull å skifte olje etter sesong, og ikke basere oljeskift på gangtimer. Og eventuelt alder om oljen er svært gammel.

Link to post

..forurenset med karbon, vann, salt og lignende vil også begynne å bryte ned de additivene som er tilsatt i oljen, sammen med oljens økte surhet vil det gjøre at tæringen på alle oljesmurte flater, slik som lager og lagerbaner..

..og dette gjelder olje som er kjørt 100h..?

 

..men ofte har en del av tilsetningene brutt ned på grunn av forurensinger..

Ofte? Hvor ofte da?

Redigert av Morgan81 (see edit history)
Link to post

Dersom du har kjørt motoren 70 timer og brukt 40 liter diesel i timen i snitt har det gått med 2800 liter diesel. I en bil som bruker 1 liter pr mil vil det tilsvare en kjørelengde på 28000 km, og da er det på tide å skifte olje på bilen tenker eg. Det som også er tilfelle er at bilen i disse kilometerene går med lav belastning, mens båten går med høy belastning. Tallene er bare antydninger fra min side, men eg mener det er viktig å se på brukt dieselmengde, ikke bare timetall på motor.

Link to post

Skjønner veldig godt at trådstarter stiller dette spørsmålet, vi har muligens stillt samme spørsmål selv alle sammen. Jeg synes det blir veldig feil å anbefale noen å ikke bytte olje, det må jo være den enkeltes vurdering. Oljefilteret er som regel laget for et visst timetall, tipper jeg kunne kjørt i flere sesonger på samme filter, samme gjelder drivstoff filter. Er en helt avhengig av fulstendig problemfri båt så er det vel bare å ta alle forholdsregler, hvis en tør så kan en jo bare tute å kjøre.

Link to post

Oljefilteret er som regel laget for et visst timetall, tipper jeg kunne kjørt i flere sesonger på samme filter, samme gjelder drivstoff filter.

 

Feil, det går på filtrert mengde, ikke på antall timer. Dieselfilteret mitt, for å ta et eksempel, skal kunne filtrere 2000 liter 'normal' diesel. Jeg kan trygt kjøre med samme filteret i fire år.

Link to post

Dersom du har kjørt motoren 70 timer og brukt 40 liter diesel i timen i snitt har det gått med 2800 liter diesel. I en bil som bruker 1 liter pr mil vil det tilsvare en kjørelengde på 28000 km, og da er det på tide å skifte olje på bilen tenker eg.

 

Tror ikke du kan sammenlikne det på denne måten. Det er jo også mange flere liter olje i motoren som vil ta opp mye mere slitasje enn i en liten bilmotor. Det er 6 ganger så mye olje som i en vanlig bilmotor. Så hvis du vil sette gjennomløpt diesel i forhold til brukt liter olje bør regnestykke ser ca sånn ut:

 

 

Båt: 2800 liter diesel / 30 liter olje

tilsvarer

Bil: (70timer x 8 liter/h forbruk=560 liter diesel) / 5 liter olje

 

Resultat: Oljeskift på 30 liter olje på båt tilsvarer oljeskift på 5 liter på 4500 km kjørt (70 timer på 8 liter/h forbruk og ca 100 km/h)i bil

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...