John Andersen Startet 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2010 Jeg har en 23 fot Herwa snekke av plast og må sette inn motor. Båten har hatt en volvo penta md2 motor med vridbar propell. Denne skal ut da dieselpumpen er defekt. Har en sabb 22hk som jeg lurer på å montere inn. Denne har et eget system for vridbar propell. Derfor må jeg bytte stevbeslag og akselsystem. Stevnbeslaget er 15 millimeter bredere enn stevn, så jeg lurer på om jeg må bygge ut stevnen eller bare sette inn slik det er. Finnes det noen som har forsøkt noe lignende eller har kunnskap om dette. Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Du kan selvsagt montere det som det er, men det blir mye bedre om du støper på og samtidig når du er i gang lager et strømlinjeformet område foran propellen. Markussen omhandler dette i "den håndskrevne boka" som kan kjøpes fra Nautisk Forlag. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Passer ypperligt! Berre ha solide fundament, og med fordel kan du lage det til som TMe foreslår. :D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
jensemann2 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Du kommer hvertfall til å få verdens beste og mest driftsikre båtmotor! Man kan si hva man vil om alt mulig slags lettvektere og japanske motorer, men en 22 sabb klarer du ikke drepe bare den får diesel, olje , luft og kjøling:) Det er ikke mange andre motorer du kan si det samme om. Sitér dette innlegget Link to post
John Andersen Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Er veldig glad for fine tilbakemeld. Har vært litt bekymret for at dette vil by på problemer, men forstår at det er mange på forumet som kan mye om dette. Tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Tme, takk for tipset om boken, den er bestilt! Mvh Redigert 27.Oktober.2010 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John Andersen Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Ser at det anbefales å montere motoren på fundament av furu. Skal fjerne en motor som står i båten og bytte fundamenter. Må bare finne ut hvor jeg får tak i 3" furuplank. Ser og at jeg må gjøre litt plastarbeid til våren. Har snakket med Markussen som har skrevet boken jeg fikk henvisning til. En meget hyggelig mann med stor kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Jeg ville fiksa Pentan. Denne båten er så lett at Sabben vil gjøre den ulidelig av vibrasjon. Det eneste som står stille på Sabben er stempelet. Resten av motoren og båten går opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 22hk sabben rister da mindre enn en 10 hk sabb som er 1-sylindret. 10 hk sabb er montert i 1000vis av bittesmå trebåter så det er nok ikke noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Stevnbeslaget er 15 mm bredere enn stevnen, det vert 7,5 mm på kvar side. Dersom det er nok anleggsflate under flensen på sidene uten å legge på stevnen, ville eg ikkje bry meg særleg om at flensen går litt utom. Enten slipe litt av flensen eller legge litt tetningsmasse framom. Farten på denne båten vert ikkje så høg at det vert nemneverdig turbolens av det. Ver fornøgd med sabben du, sjølv om det er nokon som har all verdens "erfaring" med det motsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 SABB er kjempegode motorer, ingen som helst tvil om det. Men en 22 HK er den tungbygde serien, og de er tunge på mer en enn måte. Den veier vel ca 400 kg og den er temmelig grov både i støy og vibrasjon. Den snekken du referer til tenker jeg på som relativt "lett" og det blir noe helt annet med en slik motor i den båten enn det vil være å ha samme motoren i en dyp og kraftig spantet trebåt, eller i en livbåt hvor de også ofte brukes. Så hvis du setter Sabben i den båten får du en motor du kan stole på, men samtidig får du støy og vibrasjoner som i verste fall kan bli et evig irritasjonsmoment . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fiks Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Ser at det anbefales å montere motoren på fundament av furu. Skal fjerne en motor som står i båten og bytte fundamenter. Må bare finne ut hvor jeg får tak i 3" furuplank. Jeg vil anbefale at du bygger opp fundamentet med kjerne av hard divinycell limt med polyestersparkel, legger inn et 12 mm flatstål på toppen av denne og plaster over alt med glassfiber og polyester. Motoren monteres på 25 mm furu mellomlegg og festes med M16 maskinskruer med gjenger i flatstålet. All gammel topcoat under og rundt det nye fundamentet må fjernes for å sikre god heft mellom nytt og gammelt laminat. Skisse av fundament. Pass på at det blir god forbindelse til skott eller bunnstokker langs- og i begge ender av fundamentet. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.