Jump to content

passer sabb 22 hk inn i 23 fot snekke av plast

John Andersen

Recommended Posts

Jeg har en 23 fot Herwa snekke av plast og må sette inn motor.

Båten har hatt en volvo penta md2 motor med vridbar propell. Denne skal ut da dieselpumpen er defekt.

Har en sabb 22hk som jeg lurer på å montere inn.

Denne har et eget system for vridbar propell.

Derfor må jeg bytte stevbeslag og akselsystem. Stevnbeslaget er 15 millimeter bredere enn stevn, så jeg lurer på om jeg må bygge ut stevnen eller bare sette inn slik det er.

Finnes det noen som har forsøkt noe lignende eller har kunnskap om dette.

Takknemlig for svar.

Du kommer hvertfall til å få verdens beste og mest driftsikre båtmotor! Man kan si hva man vil om alt mulig slags lettvektere og japanske motorer, men en 22 sabb klarer du ikke drepe bare den får diesel, olje , luft og kjøling:) Det er ikke mange andre motorer du kan si det samme om.

Ser at det anbefales å montere motoren på fundament av furu. Skal fjerne en motor som står i båten og bytte fundamenter.

Må bare finne ut hvor jeg får tak i 3" furuplank.

Ser og at jeg må gjøre litt plastarbeid til våren.

Har snakket med Markussen som har skrevet boken jeg fikk henvisning til.

En meget hyggelig mann med stor kunnskap.

Stevnbeslaget er 15 mm bredere enn stevnen, det vert 7,5 mm på kvar side. Dersom det er nok anleggsflate under flensen på sidene uten å legge på stevnen, ville eg ikkje bry meg særleg om at flensen går litt utom. Enten slipe litt av flensen eller legge litt tetningsmasse framom. Farten på denne båten vert ikkje så høg at det vert nemneverdig turbolens av det.

Ver fornøgd med sabben du, sjølv om det er nokon som har all verdens "erfaring" med det motsatte.

SABB er kjempegode motorer, ingen som helst tvil om det.

Men en 22 HK er den tungbygde serien, og de er tunge på mer en enn måte. Den veier vel ca 400 kg og den er temmelig grov både i støy og vibrasjon.

Den snekken du referer til tenker jeg på som relativt "lett" og det blir noe helt annet med en slik motor i den båten enn det vil være å ha samme motoren i en dyp og kraftig spantet trebåt, eller i en livbåt hvor de også ofte brukes.

Så hvis du setter Sabben i den båten får du en motor du kan stole på, men samtidig får du støy og vibrasjoner som i verste fall kan bli et evig irritasjonsmoment . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ser at det anbefales å montere motoren på fundament av furu. Skal fjerne en motor som står i båten og bytte fundamenter.

Må bare finne ut hvor jeg får tak i 3" furuplank.

Jeg vil anbefale at du bygger opp fundamentet med kjerne av hard divinycell limt med polyestersparkel, legger inn et 12 mm flatstål på toppen av denne og plaster over alt med glassfiber og polyester. Motoren monteres på 25 mm furu mellomlegg og festes med M16 maskinskruer med gjenger i flatstålet. All gammel topcoat under og rundt det nye fundamentet må fjernes for å sikre god heft mellom nytt og gammelt laminat.

fundamentskisse.jpg

Skisse av fundament. Pass på at det blir god forbindelse til skott eller bunnstokker langs- og i begge ender av fundamentet.

MVH

Fiks

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...