Jump to content

Ankervinsj til Princess 380, anbefalinger? Blytau eller kjetting?

Vinke Lanke

Recommended Posts

Dere får være overbærende med en fersking her på baatplassen om jeg spør dumt...

Det påstås at det er 2 lykkelige dager i en båteiers liv... Det er den dagen du kjøper båten og den dagen du selger båten. Og jeg er nå i den første kategorien, altså med nyinnkjøpt båt.

Denne båten mangler noe som jeg synes er en nødvendighet for å oppleve sjølivets gleder slik jeg ønsker det. Nemlig en ankervinsj akter. Og som dere oppvakte båteiere sikkert skjønner så ønsker jeg tips om hvilken type (fabrikat) ankervinsj jeg bør montere.

Jeg har jo noen ønsker/krav til denne vinsjen.

1.Montert innvendig i lasterommet

2.Fjernstyrt med håndholdt enhet i tillegg til fastmontert kontroll ved begge styreposisjoner

3.Bruceanker. Er det noen forskjell på Bruceanker og Bruceankerkopi?

Om jeg bør ha blytau eller kjetting ønsker jeg også kommentarer og forslag på.

Og i tillegg til alle de andre spørsmålene så ønsker jeg tips på hvilken leverandør som kan levere det ønskede produkt til en akseptabel pris og som har et godt utbygd servicenett.

Mange spørsmål dette her, men som den optimisten jeg er så håper jeg på noen tips.

dette finnes det jo mange meninger om.

Selv er jeg ikke i tvil: jeg ville hatt kjetting. Selv har jeg 8 mm kjetting foran og 6,5 mm kjetting akter. Jeg synes akterkjettingen er for lett.

Ad anker kommer det jo litt an på hvor du ankrer. Jeg har selv en 20 kg originalt bruce foran og en 20 kg kopi akter. Noe forskjell på dem er jo rent visuelt - men ingen av dem har sluppet for meg. Bruker så lang kjetting som mulig.

Foran har jeg en Lofrans vinsj tror jeg. En skikkelig kraftig sak. klarer ikke å høre på vinsjen om den jobber tungt eller om det kun er ankeret - den går like fort og ubemerket bestandig. Akter har jeg en Ilas Capitaine eller hva den heter. Den er rimelig ny - og virker i og for seg ok. Ikke på langt nær samme krefter i den, med den klarer nå jobben den også.

Jeg har solgt og montert minst 50 vinsjer fra de fleste fabrikanter, og ser ingen grunn til å velge ILAS fremfor noen andre. Jeg er enig i at frittslippsystemet til ilas, hvor ankeret umiddelbart raser ut når man trykker på knappen (på quick må man f.eks. holde knappen inne i ca. 3-4 sekunder før ankeret raser ut) og stopper umiddelbart når man trykker er kjekt av og til, men f.eks. hvis du ligger inntil en brygge eller svaberg er det dumt at all kjettingen raser ut bare fordi du ønsker å slippe båten en meter nærmere brygga for å få enklere landstigning (du styrer selvfølgelig vinsjen med trådløs fjernkontroll som du tar med på land). De vinsjene jeg har desidert best erfaring med er vinsjene til quick. De er endel rimligere enn ILAS og jeg har enda ikke hatt noen reklamasjoner på disse, selv om jeg sikkert har montert 30 slike de siste 3-4 årene. Har hatt flere reklamasjoner på ILAS, og veldig mange fler på ENGBO (det fraråder jeg). Mulig jeg har liggende et bilde av vinsjmontasje på båttypen du har, men ligger isåfall på en annen PC, skal sjekke etterpå...

Vedr. monteringsfirma, så er de fleste firmaer som driver med slikt kun lokalt representert, så du kan neppe regne med å få vinsjen din reparert når du er på ferie på sørlandet hvis du har fått den montert av et firma på østlandet el.li. Litt annerledes med motorverksteder o.li. på denne fronten.. Du må nok i alle tilfelle belage deg på at det blir den som har solgt og montert delene som må rydde opp. Anbefaler det også at du får pris på vinsj ferdig montert, istedetfor at du skaffer delene ett sted og får en annen til å montere. Har du valgt en komplett pakke fra en leverandør med montasje er det kun en person du må henvende deg til hvis det oppstår problemer, og sannsynligheten for at det blir rimligere er også STOR.

men f.eks. hvis du ligger inntil en brygge eller svaberg er det dumt at all kjettingen raser ut bare fordi du ønsker å slippe båten en meter nærmere brygga for å få enklere landstigning

Jeg har hatt flere ILAS kjetting vinsjer og har aldri opplevd dette som noe problem.

Man frikopler et par sekund og slipper ut en meter eller to, og strammer så opp igjen.

Det funker helt utmerket.

Jeg har på nåværende båt gått over til og montert ILAS tauvinsj i hekken, og foretrekker nå faktisk tau på aktervinsj, men det er jo mer en smakssak.

Hva er alle disse reklamasjonene Kafteinen har hatt på Ilas vinsjer forresten ?

Jeg har brukt både Engbo, Ila og Quick. Engbo med blytau og 16 kg engbodregg, Ila med 6.5 mm kjetting og orginal bruce 10 kg og nå Quick med 10 mm kjetting og 20 kg brucekopi fra Seatronic.

Mine erfaringer er fra 3 forskjellige båter.

Engbo-blytau-16kg engbodregg, satt i snekke på ca 3 tonn. erfarte at du ikke kunne stole helt på utstyret. Opplevde mange ganger at dreggen slapp, satt seg ikke fast. Tauet kunne sette seg fast i taukabularet, og ikke slippe dreggen ut. Elektronikken var ustabil og sviktet, og ståltråden på tauet måtte passes på.

Ila-6,5 mm kjetting-10kg ekte bruce, satt i 6,5 tonn planende båt. Denne installasjonen ble valgt nettopp på grunn av erfaringene med Engbo. Veldig bra, fikk alltid feste og holdt båten på plass uansett vær inn bakfra. Kunn en negativ erfaring som sikkert var min egen feil. Lå i Stavern ute på øya på nordsiden. Kraftig undersjø og drag medførte at jeg slapp båten 3 meter ut fra bryggen og strammet slurebremsen. Det var slike krefter i sving at elektromotoren ble sprengt. Hele børstehuset ble knust. Måtte bytte motor til den nette sum av 2600kr.

Denne kombinasjonen kan anbefales på det varmeste.

Quick-10mm kjetting-20kg brucekopi. Det er denne jeg har idag. Den ble anbefalt av Seatronic og sitter i seilbåt på 12 tonn. Vinsjen har ikke frislipp men høy fart på utkjøring av kjetting.

Eneste ulempen med denne, er at du hele tiden må holde knappen inne for å kjøre ut dreggen. har også erfart at dreggen nok er i minste laget når det blåser inn fra siden. Må ofte stramme inn en del på kjettingen. Tror at brucen blir byttet ut til fordel for Delta.

Denne kombinasjonen kan også anbefales, men jeg savner frislipp!!

Redigert av Vidar B (see edit history)

Takk for konstruktive svar. På min forrige båt hadde jeg Engbo og første dagen av en treukers ferie så sviktet f...skapen. For å gjøre en lang historie kort så hadde jeg bra med træler i hendene da ferien var over!

Da blir det nok et Lambertseterprodukt. Frislippfunksjonen føler jeg meg mest komfortabel med da jeg har sett en del fomling fra båter som ikke har denne funksjonen. Jeg kommer nok til å bestille komplett ankersystem med kjetting og ferdig montert. Er jeg på ville veier hvis jeg bestiller et Bruceankerkopi på 20 kg til denne båten? Jeg er "litt" grønn med båt i denne størrelsen og spør og graver om alt til alle...

Men er det virkelig slik at ingen av produsentene har noe system langs vår kyst for å bedrive nødhjelp når produktet svikter?

Jeg har erfaring med Engbo og Quick Genius. Med Engbo hadde jeg en reklamasjon i løpet av de to første årene og Engbo ankeret slapp jevnlig(harhørt at det var feil vinkel på det noen år og at det er rettet nå). På de to siste båtene har jeg hatt Quick Genius med kjetting. Første båt hadde jeg 6,5 mm kjetting og 10 kg Brucekopi.(Bavaria 30 seil) Nå har jeg Quick Genius med 8 mm kjetting og 15 kg Brucekopi(Bavaria 35 seil). Dette er nok litt overkill, men til ingen av de to siste variantene har noen gang sluppet for meg. Sist sommer var det flere ganger at andre måtte legge seg på meg da deres taukombinasjoner slapp. Foran har jeg ikke hatt tid/råd til vinsj enda men det blir også Quick Genius med kjetting. Det fine med Genius er at du kan velge frittfall eller hurtigutkjøring. Da behøver du ikke gjøre et valg før du kjøper om du vil ha det ene eller andre. Skulle du finne ut at du mistrives med kjetting eller tau har du mulighet til å bytte kabular og bytte til tau/kjetting.

Med en så stor/tung båt som du har, mener jeg at kjetting er det eneste riktige. Har selv en båt på 11m/6tonn og har prøvd både tau og kjetting. Da jeg gikk over til 8mm kjetting ble båten mye mer stabil, altså mye mindre jaging sideveis når det blåser.

Begge løsninger har vært med 15kg brucekopi. Vær klar over at det finnes flere kopier, selv har jeg en som ILAS selger og har vært godt fornøyd. Har sett kopier fra Biltema og de har hatt så dårlig finish/form at de knapt kan kalles kopier.

Har du lite fall innvendig, bør du velge syrefast kjetting. Bygger mye mindre enn galvanisert.

Har ILAS vinsj og er fornøyd. Har hatt Engbo 2 ganger, og opplevd masse problemer med elektronikken. Aldri igjen!

Må du slippe ut en meter ekstra som en tar opp, så er det uproblematisk. Trykk "ut" og stopp etter et sekund eller tre.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Heisann!

På vår Princess 414, 41 fot, ca.11 t, har vi en Antares 1500W winch forut med 20 Kg Brucekopi og 8mm kjetting. Denne winchen har manuell frittfall mulighet og kan sveives opp manuelt om motoren skulle svikte.

Seatronic anbefalte 1500W fremfor 1000W på en såpass tung båt. Argumentet var at med 1000W så klarer du å snelle inn anker og kjetting når det har løsnet, med 1500W så klarer den også å "dra" båten etter kjettingen.

Men har selv erfart at den 100A automatsikringen har løst seg ut ved flere anledninger. Som kjent 100A x 12V = 1200W.

.............

Eneste ulempen med denne, er at du hele tiden må holde knappen inne for å kjøre ut dreggen. ................

Får å unngå å måtte holde inn knappen hele tiden kan Quick kjettingteller være et godt hjelpemiddel. Denne gjør at du slipper ut automatisk et gitt antall meter (programmeres selv på displayet) ved å holde inn to taster i 5 sekunder. Utslippet stoppes enkelt ved å trykke en hvilken som helst tast mens automatisk utkjøring pågår.

Lykke til med valget !

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

(...)Da jeg gikk over til 8mm kjetting (...) Har ILAS vinsj

Jeg har også ILAS vinsj, men 6,5 mm kjetting. Får du 8 mm kjettingen til å gripe ordentlig i det kabularet? Jeg har ikke forsøkt da mange sier det glipper - men jeg har en sekk med ny 8 mm kjetting i boden som egentlig ble kjøpt inn til ILAS vinsjen før jeg ble for skremt til å prøve den på...

Jeg har også ILAS vinsj, men 6,5 mm kjetting. Får du 8 mm kjettingen til å gripe ordentlig i det kabularet? Jeg har ikke forsøkt da mange sier det glipper - men jeg har en sekk med ny 8 mm kjetting i boden som egentlig ble kjøpt inn til ILAS vinsjen før jeg ble for skremt til å prøve den på...

Kjetting glipper aldri. Ser at 500W vinsjene kun er for 6,5mm, mens 1000W er for 6,5/8mm. Husk at det er en del vinkler som skal tilfredsstilles ved montasjen for at en tilstrekkkelig antall lenker skal være i kabularet samtidig.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Problemene med flere av ILAS-vinsjene har bl.a. vært at de slurer (gjelder tauvinsjene), frittslippfunksjonen henger seg av og til når den blir noen år gammel, kontaktpunktene for strømtilkoblingene er svært sårbare, og jeg har byttet et par vinsjer rett og slett fordi vinsjen har tæret helt i stykker etter få års bruk.

Med engbo er det alle problemene som er nevnt her tidligere, spesielt elektronikkproblemer og endestoppsystemet er en gjenganger. Disse svikter ofte flere ganger på samme båtene som de er montert i. Har vært i flere båter, også med vinsjer som engbo selv har montert, og endel verftsmonterte vinsjer hvor elektronikken går dundas allerede første sesong. Siden jeg må gi 5 års reklamasjonsrett har jeg sluttet å forhandle og montere disse vinsjene da jeg ikke har tid til så mange reklamasjoner og foretrekker å selge kunden et kvalitetprodukt istedet som ikke gir meg noe problemer.

Med quick har jeg til dags dato kun hatt et girkassehavari, som mest sannsynlig var en brukerfeil, men leverandøren (seatronic) var som vanlig serviceminded og ga ny vinsj uten noe diskusjon... Prisen på quick er også endel rimligere enn ILAS, så for min del er i hvertfall valget veldig enkelt neste gang jeg skal ha vinsj i egen båt eller montere hos noen andre.. :thumbsup:

Takk for innspill om kjetting-teller Mateco. Den kan dessverre ikke kombineres med fjernkontroll.

????

Er ikke helt sikker på hva du mener, men er inneforstått med at en evt. fjernkontroll ikke kan styre automatisk utkjøring som er programmert i kjettingtelleren!

Men en ellers vil den fungere sammen med kjettingtelleren. Mottaker styrer jo opp/ned funksjon og kobles parralelt med de manuelle fotbrytere og flybridge -bryterne.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...