Jump to content

Skal all olje pumpes ut - er det mulig?

erund

Recommended Posts

Jeg fikk kun ca. 6 liter ut av oljen fra VP TMD31A. I følge instruksen er det 9 liter inkl. filter i denne motoren, så det ligger kanskje i underkant av 3 liter i bunnen som jeg ikke har fått de ut ved hjelp av pumpenog slange via oljepinnen. Er dette normalt? Betyr det noe om man deretter fyller ny olje og blander med den gamle i bunnen? Kanskje jeg har en dårlig pumpe som ikke klarer å gjøre jobben sin?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Rare greier dette her,enkelte mener en KAD 43 har 20L olje,men klarer man å få tappet eller fyllt mer enn 10-12L er man god

Vel, KAD 43 tar 11 liter når den står montert "i vater". Greier man å tappe 10 liter bør man være fornøyd i og med at oljefilteret også tar tar en halvliter eller så. Tapper man 12 liter bør man kanskje vurdere sine prosedyrer for oljepåfylling på nytt.

Når man skal vurdere hvor mye olje som er igjen på motoren må man også ta oljenivået før tapping i betraktning. På mange motorer utgjør forskjelle mellom min og maks på peilepinnen 2 til 3 liter. Dette er angitt i dokumentasjonen på motoren. Dette sammen med den halvliteren eller så som blir igjen i oljefilteret kan ofte utgjøre mye av den oljen som ser ut til å ligge igjen i motoren. En annen indikasjon på hvor mye olje man ikke får opp får man når man fyller på ny olje. Dersom det på en motor som er foreskrevet å ta 11 liter lar seg fylle på 11 liter uten at nivået overstiger maks på peilepinnen, så har det ikke vært mye olje igjen i bunnpanna.

Når det gjelder triks for å få ut siste rest fra bunnpanna er min erfaring at det er to ting som hjelper: Først en vifteovn som blåser varm luft under motoren og dernest en god porsjon med tolmodighet. Dersom man venter en stund etter at sugepumpa har sugd luft første gang så siger det til mer olje slik at det er mulig å få opp en skvett til. Og venter man enda lenger kommer det enda en skvett osv.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er det røret for peilepinnen som er markert på bildet? Er ikke dette røret for å suge opp olje som er plassert rett bak peilepinnen?

Min erfaring med VP 41 er at man får opp mer olje ved å stikke en slange ned i hullet for peilepinnen enn dersom man bruker røret som egentlig skal brukes for å suge opp olje. Ved å bruke tilstrekkelig tid slik at oljen får sige helt ned i bunnpannen mener jeg at det skal være mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene.

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Min erfaring med VP 41 er at man får opp mer olje ved å stikke en slange ned i hullet for peilepinnen enn dersom man bruker røret som egentlig skal brukes for å suge opp olje. Ved å bruke tilstrekkelig tid slik at oljen får sige helt ned i bunnpannen mener jeg at det skal være mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene. Brigg

Fikk opp 6,5 liter med å bruke det røret som er tiltenkt til dette (VP 41A). Med å bruke tynn slange gjennom peilerøret, fikk jeg opp 3 liter til. Da er det svært lite olje igjen, konstatert i vår da jeg skiftet paktning på bunnpanna. Så skal du ha ut "alt", er det slange gjennom peilerøret som gjelder.

konstatert i vår da jeg skiftet paktning på bunnpanna.

Det har ofte blitt diskutert her om det blir mye "dritt" igjen nede i bunnpanna som følge av at det er vanskelig å suge opp alle olje på mange motorer. Hvordan så det ut nede i bunnpanna, var de mye urenheter der?

Brigg

Fikk opp 6,5 liter med å bruke det røret som er tiltenkt til dette (VP 41A). Med å bruke tynn slange gjennom peilerøret, fikk jeg opp 3 liter til. Da er det svært lite olje igjen.

Fikk kun opp ca. 8 ltr. i år. Mener jeg sugde opp deøye 9 i fjor. Glemte å sjekke hvor mye olje det var på peilepinnen før jeg startet. Noe suppe ligger igjen, men Sugepumpa suger kun luft så da er det ikke mye mer å hente gjennom peilehullet.

Det er vel noen produsenter som har fastmontert pumpe med solid dimensjon på lenserøret for oljeskift, Hvorfor i all verden har ikke alle det.

Det tynne sugerøret som går ned peilehullet, blir bare knot.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Først 6,5 liter da det begynte å surkle. Trodde først at jeg hadde hatt alt for lite olje på motoren, og ble litt "engstelig". Hadde jo peilet mer eller mindre med jevne mellomrom, men kan bli litt lurt fordi peilestanga kan ha tendenser til å dra litt olje med opp i røret. I så fall kunne målingen ha vært feil. Men jeg fikk altså opp tils. ca 9,5 liter - og da var det OK.

I bunnpanna var det ikke noe grums i det hele tatt. Tror ikke forrige eier har hatt nede bunnpanna. "Tilfredsstillende forhold" etter ca 20 år.

Zach: Dette bekrefter min oppfatning om at det er mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene. Men som du er inne på må man bruke litt tid. Hadde du stoppet første gang pumpa sugde luft hadde du hatt omlag tre liter gammel olje igjen nede i bunnpanna.

Brigg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...