erund Startet 25.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2010 Jeg fikk kun ca. 6 liter ut av oljen fra VP TMD31A. I følge instruksen er det 9 liter inkl. filter i denne motoren, så det ligger kanskje i underkant av 3 liter i bunnen som jeg ikke har fått de ut ved hjelp av pumpenog slange via oljepinnen. Er dette normalt? Betyr det noe om man deretter fyller ny olje og blander med den gamle i bunnen? Kanskje jeg har en dårlig pumpe som ikke klarer å gjøre jobben sin? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
snod Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Kjenner ikke denne motoren, men du har sikkert en liter i oljekjøler + en i oljefilter. Jeg får ut ca 8 av 10 liter fra min motor. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Rare greier dette her,enkelte mener en KAD 43 har 20L olje,men klarer man å få tappet eller fyllt mer enn 10-12L er man god....... Selv om man har hatt ut motor og skrudd av bunnpanna Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Polarn Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Kan det ha noe med at båten er på land og baugen er tiltet forover slik at all olje havner fremst i motoren. Dvs athar man sugerør så får man ikke opp alt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Neida, en del motorer er slik at man kun får ut en del av oljen i hvert skift. Hulda har laget systemet slik at jeg kan trekke ut slik at det bare er en spiseskje olje igjen i bunnpannen. Kan trekke en liten paralell. Gearkassa på Ford'en min har 27 liter olje. På oljeskiftet går det med 4 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 (redigert) På min TAMD22 fikk jeg bare ut ca 4 liter + filter da det går 6 liter totalt. Der er eget rør til oljesuger, men fikk ikke ut mer enn ca 4 liter som sagt. Dette med båten på sjøen. Redigert 25.Oktober.2010 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Min båt står tiltet litt fremover og fikk ut 6 av 10 liter før det begynte å slurpe i sugerøret. Får ut tilnærmet alt når den ligger på vannet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brigg Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Rare greier dette her,enkelte mener en KAD 43 har 20L olje,men klarer man å få tappet eller fyllt mer enn 10-12L er man god Vel, KAD 43 tar 11 liter når den står montert "i vater". Greier man å tappe 10 liter bør man være fornøyd i og med at oljefilteret også tar tar en halvliter eller så. Tapper man 12 liter bør man kanskje vurdere sine prosedyrer for oljepåfylling på nytt. Når man skal vurdere hvor mye olje som er igjen på motoren må man også ta oljenivået før tapping i betraktning. På mange motorer utgjør forskjelle mellom min og maks på peilepinnen 2 til 3 liter. Dette er angitt i dokumentasjonen på motoren. Dette sammen med den halvliteren eller så som blir igjen i oljefilteret kan ofte utgjøre mye av den oljen som ser ut til å ligge igjen i motoren. En annen indikasjon på hvor mye olje man ikke får opp får man når man fyller på ny olje. Dersom det på en motor som er foreskrevet å ta 11 liter lar seg fylle på 11 liter uten at nivået overstiger maks på peilepinnen, så har det ikke vært mye olje igjen i bunnpanna. Når det gjelder triks for å få ut siste rest fra bunnpanna er min erfaring at det er to ting som hjelper: Først en vifteovn som blåser varm luft under motoren og dernest en god porsjon med tolmodighet. Dersom man venter en stund etter at sugepumpa har sugd luft første gang så siger det til mer olje slik at det er mulig å få opp en skvett til. Og venter man enda lenger kommer det enda en skvett osv. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingar Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Er vel samme problem som på 4x serien, peilerøret går ikke helt ned til bunnen. Var endel diskusjon om dette i denne tråden. bilde fra innlegg 41 i den tråden, VP kunne bare bøyd røret litt ned og problemet hadde vært løst: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Er det røret for peilepinnen som er markert på bildet? Er ikke dette røret for å suge opp olje som er plassert rett bak peilepinnen? Min erfaring med VP 41 er at man får opp mer olje ved å stikke en slange ned i hullet for peilepinnen enn dersom man bruker røret som egentlig skal brukes for å suge opp olje. Ved å bruke tilstrekkelig tid slik at oljen får sige helt ned i bunnpannen mener jeg at det skal være mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene. Brigg Redigert 26.Oktober.2010 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingar Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 var diskusjon om dette også i den andre tråden, men denne motoren har ikke noe eget 'sugerør', kun peilerøret. Regner med at det samme er tilfellet for motoren til trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Min erfaring med VP 41 er at man får opp mer olje ved å stikke en slange ned i hullet for peilepinnen enn dersom man bruker røret som egentlig skal brukes for å suge opp olje. Ved å bruke tilstrekkelig tid slik at oljen får sige helt ned i bunnpannen mener jeg at det skal være mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene. Brigg Fikk opp 6,5 liter med å bruke det røret som er tiltenkt til dette (VP 41A). Med å bruke tynn slange gjennom peilerøret, fikk jeg opp 3 liter til. Da er det svært lite olje igjen, konstatert i vår da jeg skiftet paktning på bunnpanna. Så skal du ha ut "alt", er det slange gjennom peilerøret som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
roskva Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 På min TMD31A sidder pejlepinden på bagbord side, på styrbord side agten for oliefiltret sidder et sugerør, og når jeg benytter dette kan jeg suge al olie op d.v.s. alle 9 liter Mvh Peder Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 konstatert i vår da jeg skiftet paktning på bunnpanna. Det har ofte blitt diskutert her om det blir mye "dritt" igjen nede i bunnpanna som følge av at det er vanskelig å suge opp alle olje på mange motorer. Hvordan så det ut nede i bunnpanna, var de mye urenheter der? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mariell Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Fikk opp 6,5 liter med å bruke det røret som er tiltenkt til dette (VP 41A). Med å bruke tynn slange gjennom peilerøret, fikk jeg opp 3 liter til. Da er det svært lite olje igjen. Fikk kun opp ca. 8 ltr. i år. Mener jeg sugde opp deøye 9 i fjor. Glemte å sjekke hvor mye olje det var på peilepinnen før jeg startet. Noe suppe ligger igjen, men Sugepumpa suger kun luft så da er det ikke mye mer å hente gjennom peilehullet. Det er vel noen produsenter som har fastmontert pumpe med solid dimensjon på lenserøret for oljeskift, Hvorfor i all verden har ikke alle det. Det tynne sugerøret som går ned peilehullet, blir bare knot. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Zach Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Først 6,5 liter da det begynte å surkle. Trodde først at jeg hadde hatt alt for lite olje på motoren, og ble litt "engstelig". Hadde jo peilet mer eller mindre med jevne mellomrom, men kan bli litt lurt fordi peilestanga kan ha tendenser til å dra litt olje med opp i røret. I så fall kunne målingen ha vært feil. Men jeg fikk altså opp tils. ca 9,5 liter - og da var det OK. I bunnpanna var det ikke noe grums i det hele tatt. Tror ikke forrige eier har hatt nede bunnpanna. "Tilfredsstillende forhold" etter ca 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Zach: Dette bekrefter min oppfatning om at det er mulig å få opp det aller meste av oljen også på disse motorene. Men som du er inne på må man bruke litt tid. Hadde du stoppet første gang pumpa sugde luft hadde du hatt omlag tre liter gammel olje igjen nede i bunnpanna. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.