Jump to content

IP44 - holder det i regnvær, snø og frost?

evenR4u

Recommended Posts

Nei da, ingen dykking. Båten skal ligge på sjøen og fra landstrømkabel (som jeg ikke kobler til 230V anlegget ombord) skal jeg dele opp i en kabel som går inn i båten for varmerør/frostvakt og en kabel som er koblet til en lampe montert i masta. Tenkte å ha delingskontaktene hengende i masta.

Lampa har jeg forresten for å kunne holde øye med strømbrudd uten å gå ned i båten. Ser den på avstand fra bilen hver kveld når jeg passerer. Og de andre i havna ser den også hvis de er innom båtene sine og varsler meg hvis den ikke lyser.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Trenger å montere opp en fritthengende utendørs ("i løse lufta") kontakt 230V med 1 inn og to ut. Har liggende en slik med IP44 spesifikasjoner.

I vår båtforening ville ikke dette blitt godkjent. Årsaken er at det ved rutinekontroller på el-anlegget når det blir funnet jorfeil, så er det som regel skjøter ute som er årsaken. "Tett" utstyr går bra så lenge det ikke har fått skader. En skjøt inne er mye bedre.

Legger ved en link til ip coder med illustrasjon. IP Code

Hva er grunnen til at du ikke kan ha denne forgreningen inne i båten?

Da vil skjøten være mye mindre utsatt for fukt.

En kabel mer som må inn/ut, dvs en inn og en ut. Ville gjerne greid meg med en inn, men ....

I vår båtforening ville ikke dette blitt godkjent. Årsaken er at det ved rutinekontroller på el-anlegget når det blir funnet jorfeil, så er det som regel skjøter ute som er årsaken. "Tett" utstyr går bra så lenge det ikke har fått skader. En skjøt inne er mye bedre.

Legger ved en link til ip coder med illustrasjon. IP Code

Nå har vi jordfeil på hver landkontakt, samt at jeg har jordfeilbryter på min kabel. Jeg sjekker med havnesjefen hva han sier, han vet mye om strøm. Han er både installatør og sivilingeniør elektroteknikk !! Og har lagt opp landstrømanlegget.

Det er veldig bra at du konfererer med havnesjefen, som har god kompetanse på dette, om hvordan dette bør gjøres. Jeg går ut fra at du mener at dere har jordfeilbryter på hver landkontakt.

Når jeg nevner jordfeilkontroll i denne sammenheng, er det regelmessig megging av anlegget for å avdekke små lekkasjestrømmer som ikke vil slå ut jordfeilbrytere. Selv om vekselstrøm tærer mye mindre på båter enn likestrøm, ønsker vi å fjerne disse feilkilder før brukerne får problem. Når utstyret først har fått en liten "lekkasje", øker det ganske fort. Det er derfor vi fjerner og ikke tillater at slikt utstyr blir brukt i anlegget.

Havnesjefen har helt sikkert et forslag på en god løsning. :seeya:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...