LarX Startet 25.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2010 (redigert) Jeg har samme cut-off relay, type 2 (NO contact) som i denne tråden, innlegg #1 (Bosch 0 332 002 156) Se link--> produktdatablad Jeg har i båten landstrømanlegg med jordfeilbryter/sikringer kun til 220VAC kontakter inne i båten. Har to batterier med hver sin hovedbryter samt èn dynamo som lader begge batteriene når motor går. Cut-off releet skiller batteriene når motor stanser. Planlegger nå å montere inn lader til begge batteriene slik at de kan lades med landstrøm. Jeg hadde planlagt å koble en lader til hvert sitt batteri og derfra til 220VAC utgang på elsentral. Leser i samme tråd at landstrømlader til batteriene må kobles før releet (se innlegg #3). Vil det by på problemer å koble hver sin lader til hvert sitt batteri direkte på batteriene? Fint om noen kan noe berike meg ang. dette. Eller kan jeg montere inn kun 1 stk lader foran releet på kontakt X (87 eller 30?) slik at releet vil styre lading inn på begge batteriene. Takker for kloke svar... Redigert 25.Oktober.2010 av LarX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hei LarX. Ser at du ikke fikk svar. Jeg har lite tid for å lese all det andre du henviser til, men prøver å besvare det allminnelig. Litt til reléstyring. Vanlig med ladning via relé er at dynamoen/-e lader først på en batteri (gjerne først på startbatteriet), for så å parallelkoble en annen batteri så snart det finnes ladespenning. ---- Presisert bør man nevne forskjell mellom vanlig relé og VSR (Volt Sensitiv Relais) samtidig man må se på tilkobling av det som styrer reléet. => Et VSR reagerer på noe bestemmt/fastinnstillt spenningsstyrke, mens vanlige relér reagerer når det blir spenning på styrekretsen i det hele tatt. Dvs. at VSR er fastinnstillt til både noe minste start og laveste stoppgrense (gjerne noe ved 13,6 - 13,8V) mens normale reléer åpner eller lokker direkte m./u. spenning på styrekretsen. Poenget med vanlige VSR er at den opprinnelig er tenkt for ladekretser som jo signaliserer lading så snart spenningen økes på noe over 13,xx Volt, mens det ikke finnes effektiv ladning på lavere spenninger. => Tilkoblingen av relé-styrekretsen utgjør hvordan den skal jobbe. Noen VSR senser direkte på inngående ladekontaktet, dvs. rettet mot første batteri/dynamo etc. Dvs. at den reagerer fullstendig avhengig spenningen på ladekretsen. Andre VSR har egne sensekabler. ”Normale” relé og VSR m. sensekabel kan kobles nesten som man måtte ønske. Dvs. at man vanligvis kan styre reléene ved hjelp av spenninger med fordel i fra en bryter, tenningslås, eller automatisk med dynamoets D+ m.m. Man må bare se på hvordan eller ved hvilken spenning den reagerer. --------------------------------- Med det til svaret for deg: Hvis du ønsker å bruke forskjellige/flere ladere da må du sjekke om reléet lokker/sammenkobler batteriene så snart det blir økt spenning på batteri nr. 1. I så fall blir det ikke noe fordel for deg med verken flere ladere eller flere laderuttak, do holder det med en. Men finnes det boschtypisk styring via kl. 85 & 86 da kunne du f.eks. koble det via D+. Hvis dynamoen tilatter det da blir det også "spenningstsyrt" lading, dvs. at reléet bare lokker når det finnes lading og da kan du bruke flere ladere. Se forresten på første innlegg av Ingar her, der under del "Lading av flere batteribanker". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
LarX Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 takk for svar Jørg, Tråden du henviste til var bra. Fant jo min konfigurasjon der.... Ser ut som ting er ok når jeg kobler på èn landstrømlader direkte på forbruksbatteri. Da trigges releet og begge batterien lades samtidig via landstrøm. Skal vel være trygt osv dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Releet trigges av pluss fra dynamoen når motoren går. Så med mindre du kopler pluss fra f.eks en batterieliminator inn på 87 vil ikke releet kople bankene sammen. Jeg ville for enkelhets skyld kjøpt enten to små ladere eller en større med to utganger. Kreative løsninger rundt et såpass enkelt rele som du har kan fort føre til driftsproblemer senere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LarX Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 ....mindre du kopler pluss fra f.eks en batterieliminator inn på 87 vil ikke releet kople bankene sammen. Jeg ville for enkelhets skyld kjøpt enten to små ladere eller en større med to utganger. Kreative løsninger rundt et såpass enkelt rele som du har kan fort føre til driftsproblemer senere... Jeg kobler landstrømlader inn på kontaktnr 30. Da trigges releet og lader begge. Kobler jeg lader inn på 87 lader den kun startbatteri. Hvor ville du koblet inn to små ladere i min konfig? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hvis det er snakk om et permanent opplegg kan du ikke trigge reléet ved å koble landstrømsladeren til kontakt 30, du må bruke en separat kilde til dette, f.eks. en batterieliminator. Stusser over den tegningen av reléet ditt, det sitter en diode på utgang 85. Sannsynligvis for å sikre at det monteres riktig vei ift den beskyttelsesdioden som er koblet mellom 85 og 86, men det vil føre til feil (for lav) ladespenning på batteribanken som er koblet til 85. Sannsynligvis forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hvor ville du koblet inn to små ladere i min konfig? Rett på batteriene! La releet være i fred, ikke bland det inn i ladingen fra landstrøm er mitt råd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Sorry, hvis man ikke medfølger hver dag. Ja, helt enig også med Index. Hvis reléet sitter der fra før da er den som du beskriver styrt av dynamoen. Men det skulle ikke bli styrt av B+ / ladelampe, men D+ / ladelampe. Det er en forskjell siden det ellers ville være permanent spenning på reléets 86, (untak hvis det finnes noe skillediode men da diskuterer vi ikke relé). Reléet lokkes bare når det blir spenning på 86. Omvent, hvis du bruker en batterilimator, blir det også spenning på D+ / stator / regulator. Uten sperrdiode i den rettning ville det altså flytte noen A dit, varme, etc. ... => alt for vanskelige greier for å lade batterier. Bruk bedre enten 2 separate ladere eller 1 med flere uttak = kobles direkte til batteriene = kvitt alle problemer. Jørg ps: Ingar. Hvis reléets arbeidskrets sitter som vanlig i parallell med D+ da har det vel ingen betydning for lade-spenningen (87/30)? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
LarX Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 takk for engasjementet herrer. Ser poengene. Da kobler jeg på hver sin lader til hvert sitt batteri direkte på batteriene ved behov når 220V måtte være tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.