Jump to content

Lodding av senterleder på koaksialkabel


Una

Recommended Posts

Har loddet lite eller kanskje ingenting før. Skal nå lodde senterleder på koaksialkabel RG58 til en PL259. imagescazftcok.jpgHar funnet en anvisning her Link

 

Er en loddebolt på 15 watt nok ?

Og hvis jeg bruker loddetinn for elektonikk så trengs det ikke noe flussmiddel?

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post

Tipper 15W holder. Loddetinn for elektronikk inneholder som regel flussmiddel, så du skulle klare deg uten, ja. Men hvis du kløner og kåler endel, kan alt flussmiddelet fordampe, og da kan det være greit å ha litt i bakhånd.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Med 15W loddebolt risikerer du at du må bruke så lang tid på å varme opp senterlederen i kontakten at plastisolasjonen rundt den smelter.

Jeg ville brukt en 50W termostatstyrt loddebolt til denne jobben.

 

Et lite miniloddekurs:

1. når bolten er varm, tørk av spissen på bolten på en fuktet svamp eller fuktet papir

2. smelt bittelitt tinn på spissen på bolten for å få god kontakt mellom bolt og emne som skal varmes opp

3. plasser senterlederen i kabelen i "røret" på kontakten og varm opp "røret" med spissen på bolten på undersiden av "røret"

4.når "røret" er så varmt at tinnet smelter, tilfør tilstrekkelig tinn til at "røret" fylles, men ikke mer

 

NB! Merk at tinnet skal ikke tilføres rett på bolten! Gjør du det så får du garantert kaldlodding med dårlig kontakt som resultat.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

No fins der ein masse forskjellige flussmiddel, og dei fleste loddetinn for elektronikk er forma som ein hul tråd, med flussmiddel inni. Eg har ikkje opplevd at det ikkje er godt nok.

Når det so er spurt om Aceton, isopropanol eller terpentin kan brukast, so tviler eg sterkt på det. Flussmiddelet i bestefar sin ungdom var det som var kalla for kokt saltsyre. Dette var saltsyrekonsentrat som vart tilsatt sink. Dette kokte og gassa og utvikla ein masse med varme, so denne kokinga måtte gjerast med forsiktighet. Når dette so var ferdig, so den ikkje kunne løysa meir sink, var den klar til bruk. Men dette var eit sopass "hissig" stoff at eg tviler på om det er å få kjøpt i dag.

Når dei so dengang brukte slike remedier, so trur eg ikkje at terpentin er godt nok.

 

Magne

Link to post

For all del: kjøp loddetinn med innlagt flussmiddel beregnet på å lodde elektronikk.

Annet flussmiddel er normalt ikke beregnet til å brukes på elektriske forbindelser og vil føre til problemer. I særdeleshet gjelder dette saltsyrebasert flussmiddel!

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Hei Una

 

Når du skal lodde dette er nok 15W i snaueste laget, men om det er lunt og ikke alt for kalt bør det gå. En loddebolt i størelsesorden 30-40W hadde vært bedre egnet. Det er helt unødvendig med termostatstyrte el. lign. bolter.

Har du kjøpt PL-plugg av god kvalitet er denne isolert med teflon. Teflon smelter ikke, og du har god tid på deg til selve loddingen.

Om pluggen din ser ut som på bildet bretter du skjemen tilbake over isolasjonen på coaxkabel. Du skrur inn kabelen med avisolert senterleder. Skjermen bør ikke loddes, senter av pluggen kan gjerne fylles slik at den er helt tett i tuppen.

 

mvh

Espen

Link to post
Når det so er spurt om Aceton, isopropanol eller terpentin kan brukast, so tviler eg sterkt på det. Flussmiddelet i bestefar sin ungdom var det som var kalla for kokt saltsyre.

Så får vel jeg som har loddet elektro og elektronikk jobbsammenheng i 40 år også uttale meg. Til elektronikk er vanlig loddetinn med innebygget det eneste og rette midlet å bruke. Flussmiddel, som alltid har inneholdt saltsyre er FY, FY! Du får aldri bort syren som etter hvert etser bort hele loddeforbindelsen din og mere til!

 

Aceton, isopropanol eller terpentin er ikke noe flussmiddel, og feit terpentin har i hvert fall ikke noe innen elektronikk og kontakter å gjøre. Men Aceton og isopropanol kan selvfølgelig brukes til å rense kontakter for forurensninger som fett.

 

I min 17 år lange karriere som vedlikeholdsingeniør i NRK Fjernsynet, brukte jeg litervis av 2% Isobetanketon denaturert sprit til rensing av kontakter, brytere, lydhoder på båndspillere osv (og så var den ypperlig til å ha på spylertanken på bilen om vinteren sammen med litt vann, en dash Salmi og en sprut Zalo). Men vi måtte være forsiktig med enkelte plaststoffer.

 

Min aller første lommekalkulator, en Sinclair Cambridge kalkulator (som jeg fikk for en hel helgs svartjobb med et klippebord hos Misjonssambandet) fikk etter hvert problemer med noen av tastene. Så jeg kjørte på med denne spriten, med det resultat at alle tastene limte seg fast. Det var nemlig et lag med en film at et eller annet plaststoff som løste seg opp i sprit, og som så størknet!

 

sinclair.jpg

 

Når det gjelder wattstyrken på loddebolten, er nok 15W helt i grenseland for en slik jobb. For å lodde inn og ut motstander og kondensatorer på et kretskort er den imidlertid helt OK.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk for gode råd :thumbsup:

Vært ute og kjøpt loddetinn 60/40 med innlagt flussmiddel beregnet på å lodde elektronikk og en loddebolt med større effekt. Får se i morra om jeg finner noe å øve på, før pluggen skal fylles.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post

Du vil nok oppdage at det trengs mye varme for å få tinnet til å bite og flyte utover på en slik plugg. Jeg har i min tid som serviceingeniør loddet en uttall med disse pluggene her.

 

Et hot tips er å avisolere midtleder slik at den stikker minimum 1 cm på utsiden av "hullet" når du har montert kabelen.

På den måten ser du når tinnet også biter i selve ledningen. Ellers kan du fort komme til å fylle hullet med tinn, mens selve lednignen er kaldloddet.

Når loddingen er utført så fjerner du bare overskytende ledning.

En annen "lur" ting er å sette pluggen fast i en skrustikke eller lignende slika at du har full kontroll på den under operasjonen.

 

Når det gjelder effekt så ville jeg ikke gått løs på denne uten å ha minimum 60w's bolt med meiselspiss. Du kan klare deg med en på 40w, men jeg tipper du vil slite litt med å få varmet godset godt nok "over hele flaten" på en gang.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Har sett hel haug av disse kontaktene funkere perfekt uten lodding, kun tråden stukket ut og bøyd til bake.

 

Det kunne vært interessant å vite hvor lenge du så på de kontaktene... :tongue:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Nok lenge til å vite å de er hel haug av båter som susser og går med slike kontakter og har gjort de i årevis. Men jeg foretrekker lodding selv.

Nå har denne pluggen neppe så mye med framdriften av båten å gjøre. Det er et MEGET dårlig tips om å gjøre dette enkelt som du antyder. Ser dessuten for meg at det ikke er lett å trykke pluggen inn i sjassikontakten med innerlederen liggende delvis utenpå tuppen av pluggen, og kanskje ryker. Det kan være trangt nok som det er. Her er det kun lodding som gjelder.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Da var det gjordt :thumbsup:

Min nyinnkjøpte 60 watt loddebolt til 80.- ble varm og så sluttet den og virke :headbang: . Prøvde med den på 15 watt og det gikk greit å varme opp røret og fylle det. Ser bra ut, bare klippe av tuppen på senterleder som er til overs.

Før kabel trekkes i båten vil jeg nok koble vhf til batteri og antenne og kalle opp Tjøme radio for å sjekke signalstyrken. Da vet jeg vel om loddingen holder mål.

Takk igjen for opplæring i lodding, får ta en runde i huset og se om det er noe annet som trengs loddes :giggle:

vhf_005.jpg

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post

Hei,

 

Litt sent men kanskje til hjelp neste gang:

 

Her er noen kjøreregler ved lodding, og da begrenser jeg dette til lednings og plugglodding.

 

Påse att loddebolten er ren og står i forhold til ledningsdiameter og plugg. Typisk 25-50Watt

Sjekk at alle overflater som skal loddes er rene. Om ikke vaskes de med isopropanol eller vanlig sprit

Normalt trenger du ikke separat flussmiddel eller loddepasta. Bruk elektronikktinn som inneholder dette.

Fortinn alltid ledniner før de sammenføyes.

Fortinningen foretaes på følgende måte:

- Fest eller stiv av ledningen eller pluggen slik at den er helt stødig

- Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp

- Tilfør litt tinn på loddebolten

- Legg bolten inntil ledningen eller pluggen og tilfør tinnet fra andre siden. Poenget er at om tinnet tilføres loddebolten istedenfor det som skal fortinnes damper flussmiddelt i tinnet bort, før det får renset ledningen eller pluggen.

- Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon

- Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk

Da er vi klare for selve loddeprosessen:

- Da tilføres loddebolten begge flatene samtidig og om nødvendig tilføres litt tinn fra den siden loddebolten ikke berører.

- Påse igjen at selve loddingen forgeår raskt.

 

Når loddingen er ferdig påse at ledningen til loddepunktet blir strekkavlastet. Om loddingen står i et maritimt miljø anbefales krympestrømpe, gjerne med lim. Krympestrøpe hjelper også godt mot brudd pga vibrasjoner.

Link to post

Bare en liten kommentar til rengjøring av loddeboltspissen. Det er helt riktig som du sier JRK, - Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp Men bruk ikke slik vanlig svamp du vasker bil med feks. Den brenner du bare istykker. Det som skal brukes er god gammeldags tavlesvamp, slik som blir steinhard når den tørker. Den kan kjøpes hos bla. staples.no, og da har man loddeboltsvamp for livet, eller til en hel skoleklasse for kr.39,-

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...