RSL Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 Hallo der. På slutten av årets ferie hørte jeg en "tikkelyd" fra motoren og det luktet eksos i akterkabinen. Det viste seg at det lekker eksos ved siden av den ene dysen. Etter et besøk på padda hvor han tok ut dysen, gjorde den ren og monterte den igjen ble det klart at messingforingen i blokken må byttes. Denne må vist byttes fra undersiden med spesialverktøy, så hans forslag var å sette igjen båten. Så skulle han ta ut motoren, ta av toppen og sende denne til Oslo SylinderService før han skulle montere sammen motor og prøvekjøre den i benk før han satte motoren tilbake i båten. Alt sammen til en stipulert pris a kr. 20-25.000,- Vel.... avslutte sesongen i slutten av august og betale såpass mye, fristet lite så jeg bestemte meg for å ta av toppen selv når sesongen var over. Sukk... nå er sesongen over for min del og Burkaen er på plass. Jeg skal derfor igang med prosjektet. Jeg har ikke tenkt å ta motoren ut av båten, men demontere toppen der den står. Er det noe spesielt jeg må passe på i en slik prosess? Jeg har fått vite at jeg må tappe ned kjølevannet, slik at jeg ikke får vann i sylinderne. Må jeg tappen ned oljen også, eller er det lurt å vente med oljeskift til motoren er satt sammen igjen. Jeg har enda ikke helt oversikt over hvor mye jeg må demontere for å få av toppen og sende denne til Oslo SylinderService, men det kan se ut som jeg må av med: Turbo dieselslanger varmeveksler oljekjøler RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Har du prøvd med en kobberskive på injektoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Har du prøvd med en kobberskive på injektoren? Ingen god ide å legge på kobberskive. Enten er det en der fra før eller så skal det ikke være noen. Å bytte en dårlig skive kan kanskje hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Det var en skive der når han på padda tok ut dysen. "Denna dritten skakke værra der..." sa mannen på NordNorsk og kastet skiven til sjøss.... ... Grmf... så det er kanskje så enkelt å få det tett? I så fall må jeg finne ut dimensjonen på den skiven og være sikker på at den ikke detter inn i motoren på et vis. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
zoltan Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hei Tapp av vatnet, Fjern dyserør, løys klammer til varmeveksler, ta ut dekomp.hendel løys toppdeksel, av med vipparmer og oljerør til vipparmer, toppbolter og løft av toppen Eg gjorde denne jobben i vår, men det var motor ut turbo, så eg regner med du må fjerne olje inn og ut fra turbo ellers kan manifoild og alt sitte på toppen lykke til, ca to timers arbeid Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Som zoltan seier vart toppen skrudd av på motoren min i vår... Tok lite bilete av prosessen, men har eit bilete av den nye toppakninga på plass.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Som zoltan seier vart toppen skrudd av på motoren min i vår... Tok lite bilete av prosessen, men har eit bilete av den nye toppakninga på plass.. Supert, takk skal dere ha. Jeg leter desperat etter en sprengskisse til motoren nå for å sjekke om det skal være en kobberskive der eller ikke. Ikke sikkert jeg går rett på demontering av hele toppen, om det bare er en skive som skal puttes ned under dysen. RSL Redigert 26.Oktober.2010 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
S/Y Emma Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Her finn du sprengskisser av alt i og utanfor motoren: http://www.marinepar...at-7726000.aspx Edit: http://www.marinepar...0-21-11524.aspx Redigert 26.Oktober.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Thnx. Jeg hadde linken dit før en PC-kræsj og nå har jeg den tilbake :-) Jeg kunne ikke se noen skive på de tegningene, så da blir det vel til at jeg må av med toppen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nroo7 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 hei hadde en 2003 uten turbo før, fikk lekkasje på dyser, snakka med en gammel rev og han ba meg ta ut dysa gjøre rent og smøre på kobberpasta. dette ble helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Noen motorer har foringer og noen har skiver. 2003 har IKKE skiver, men foringer. Det er ett gammelt triks å legge skive på injektoren når foringen begynner å lekke, da blir det som regel tett, men injektoren kommer litt høyere. Med en tynn kobberskive er det ikke noe problem, men den riktige måten å fikse det på er selvfølgelig å bytte foring. Toppen er rimelig rett frem å ta av, turboen må av i tillegg til: Injektorerforingene er rimelig greie å bytte også, legger ved en veiledning dersom du av en eller annen grunn skulle trenge det. Du trenger i såfall disse to verktøyene, burde vel koste rett i overkant av en båtlapp for begge hos VP. Toppen monteres slik: I tillegg kommer turboen som bør sjekkes for slakk når den er av, og manifolden bør sjekkes for sprekker. Pass på og hold orden på alt slik at det kommer tilbake på samme plassen, det er ikke en god ide å blande vippearmer, støtstenger, injektorer osv. Gjør alt skikkelig rent før det monteres igjen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Du trenger i såfall disse to verktøyene, burde vel koste rett i overkant av en båtlapp for begge hos VP. Takk for utfyllende svar. Om jeg kjøper dette verktøyet.... Trenger jeg da å ta av toppen? For meg kan det se ut som om foringene skal byttes fra oversiden. Eller er det slik at det under demontering og montering blir metallspon og dritt som finner vei inn et sted det absolutt ikke bør være, slik at toppen må av for å forhindre dette. Jeg skjønner jo at det sikkert er lurt å sende inn toppen å få dette gjort av proffe, men om det er tusner å spare på å bytte kun denne ene foringen, høres det fristende ut. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Det er mange muligheter, ett triks jeg har brukt på foringer som det ikke er mulig å få spesialverktøy til er å få tak den nye foringen først, og så måle denne, deretter bruke en gjengetapp til å gjenge opp foringen som sitter i motoren, og å skru inn en bolt i foringen. Med en mutter og en rørbit eller en stor pipe, kan man skru foringen rett ut av toppen, men det er viktig at man ikke gjenger for stort, slik at det blir for lite igjen av foringen. Det er utrekkingsverktøyet som er dyrest, slik at man kan spare endel på gjøre det slik, men man bør vite hva man driver med ift. gjenging osv. Det er en grunn til at de fleste verksteder sender dette bort. Foringen kan enkelt bankes inn uten spesialvertøy ved å bruke en dor eller ett rør som passer slik man banker på den indre kanten i foringen. Spesialverktøy for flensing av toppen på foringen bør kjøpes, da det er vanskelig å få det riktig uten. Det er fult mulig å ta ut foringene uten å ta av toppen, og det er heller ikke noe problem å sette inn nye foringer så lenge man er forsikig, problemet kommer ved tilpassing av enden på foringen. Denne skal tilpasses slik at den følger profilen på toppen innvendig, med en liten leppe på utsiden på 1mm. Som regel er de nye foringene veldig i nærheten av dette når de er satt på plass, men det blir umulig å få sjekket om det er akkurat og eventuelt få gjort noe med det uten å ta av toppen. Jeg vet at det er enkelte autoriserte Volvo verksteder som flere ganger har satt inn foringer uten å ta av toppen, så det er sikkert mulig, men jeg vil ikke anbefale det fordi det kan få konsekvenser dersom foringen stikker for langt ut inne i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Noen minutter på Google, og jeg fant en video av hvordan det kan gjøres, riktignok på en Ford: Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 deretter bruke en gjengetapp til å gjenge opp foringen som sitter i motoren, og å skru inn en bolt i foringen. Ikke dumt, men hva med sponet som gjengetappen lager forsvinner ikke det ned i forkammer, evt sylinder om motoren er direkteinnsprøytet? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
adeneo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Det er det pennyen er til Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Det er fult mulig å ta ut foringene uten å ta av toppen, og det er heller ikke noe problem å sette inn nye foringer så lenge man er forsikig, problemet kommer ved tilpassing av enden på foringen. Denne skal tilpasses slik at den følger profilen på toppen innvendig, med en liten leppe på utsiden på 1mm. Som regel er de nye foringene veldig i nærheten av dette når de er satt på plass, men det blir umulig å få sjekket om det er akkurat og eventuelt få gjort noe med det uten å ta av toppen. Jeg vet at det er enkelte autoriserte Volvo verksteder som flere ganger har satt inn foringer uten å ta av toppen, så det er sikkert mulig, men jeg vil ikke anbefale det fordi det kan få konsekvenser dersom foringen stikker for langt ut inne i sylinderen. Smart med den mynten i bunnen ja. der kan man seff bruke nesten hva som helst som ikke går tvers igjennom og som tetter hullet. Når det gjelder enden av foringen innvendig er det vel værre uten å ta av toppen. Man kan selvfølgelig måle lengen nederst på den man tar ut og sammenligne med den nye som skal inn, men det blir vel ikke helt nøyaktig. Det å få til "kon" ende innvendig blir umulig, men jeg vet ikke hvor viktig det er. Det jeg ser for meg nå, er at jeg tar av toppen og så ser ann om jeg skifter selv mens jeg først har alt i fanget, eller om jeg sender toppen til Oslo Sylinderservice (OSS) og ber de bytte aller tre med en gang + at de går over toppen i sin helhet. Men er det slik at jeg er nødt til å demontere vippearmer og støtstenger også? De kan vel følge med til OSS eller om jeg skal skifte foringene selv, kan jeg vel skru på toppdekslet og snu hele toppen opp/ned når jeg skal lage kon på innsiden. (Fristende å prøve med en kobberskive først, og så heller gå inn for demontering med påfølgende overhaling hos OSS om det viser seg å ikke tette skikkelig) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Skal ikke kones innvendig, bare slipes til rett høyde. Skal kun være kon utvendig. Usikker på om vippearmen må av på denne, på noen sitter boltene til vippearmene rett igjennom og fester også toppen, mens på andre må vipearmene av for å komme til topplokksboltene, mens på de fleste kan vippearmene stå igjen. Redigert 27.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Skal ikke kones innvendig, bare slipes til rett høyde. Skal kun være kon utvendig. Det står max 1mm på forklaringen... om man da sliper ned en mm eller to på den nye som skal inn, bør man vel være rimelig sikker på at den ikke stikker ut _mer_ enn en mm. (om man sammeligner med den gamle også)... Eller er det no dritt om den er plant med undersiden av toppen? Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Det blir slik som på bildet ja, injektoren taes ut, ny settes inn og kones, alt sammen utenfra toppen, eneste grunnen til å ta av toppen er for å påse at foringen ikke stikker for langt inn i sylinderen, og for inspisere litt, slik at det ikke er andre feil. O-ringen osv kommer man til fra utsiden på denne ettersom det bare er den ene o-ringen, og det er heller ikke kjølekanaler å ta hensyn til, slik at det er rimelig rett frem. Som nevnt tidligere vet jeg at dette har blitt gjort mange ganger uten å ta av toppen, men ettersom man ikke får målt innvendig bør man være litt nøye hvis man gjør det slik. Jeg har forøvrig aldri byttet foringer uten at toppen har vært av, så jeg vet egentlig ikke om det er noen problemer dersom foringen er litt kort, dvs at den ligger plant med toppen eller litt inne i toppen. Mange motorer har bare en skive for å tette, og injektoren står rett i toppen uten noen foring, og ofte på motorer med foringer så settes det på skive på injektoren når foringen begynner å bli dårlig for å jukse litt. Det er mulig den kanten på 1mm har noe med spredning å gjøre, beskyttelse av metallet i topplokket osv. men det må da være noen andre her som har mer greie på dieselmotorer enn det jeg har som kan svare på det. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Jeg tror jeg ringer LaSa og hører med verkstedet der om de vet om det gjør noe om kanten som skal være MAX 1mm er 0 eller -1. Nå er vel kobber såpass mykt at om jeg sveiver motoren rundt noen tørner etter montering og ikke merker/hører noen ulyd så er det verd sjansen. Skulle det skje at stempltoppen slår oppi, tipper jeg at det er kobberforingen som gir seg først. (Det er jo ikke en ny motor dette, så litt slingringsmånn er det nok blitt opp gjennom årene...) Jeg takker så mye for hjelen så langt og som jeg føler det nå, blir det innkjøp av verktøyet over og så satser jeg på å bytte foringen fra utsiden. Det er jo mulig jeg ombestemmer meg mens jeg sitter der med delene i hånden og kanskje ikke er like tøff lengre. Da tar jeg av toppen og sender den inn til OSS. Jeg har forresten akkurat vært en liten tur i båten og der fant jeg en delekatalog med sprengskisser for VP2001-2002-2003-2003T, samt for seildrev, gir/gass kontroller på svensk. Tenkte jeg skulle skanne inn denne på jobben i morgen og om noen tror det er interesse for den, kan jeg legge den inn i dokumentarkivet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hei. Etter å gått igjennom papirene som fulgte med båten, har jeg funnet noen manualer som jeg har skannet inn og lagt inn dokumentarkivet. En av dem er samme verkstedhånbok som allerede ligger i arkivet, men på svensk. (Til VP 2001, 2002 og 2003) og en Gjør det selv håndbok på svensk. Jeg håper andre kan ha nytte av dem. Jeg fant også delekatalog med delenumre og sprengtegninger til VP 2001, 2002, 2003 og 2003T + Drev, propell, gass/gear opplegg og tankmåler og har skannet den inn, men jeg må jobbe mer med den før den er liten nok til å kunne zippes til under 10Mgb. (282 siders blekke. Den er på 19Mgb enn så lenge) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
S/Y Emma Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Norpart har ei ganske god samling Volvo Penta-delar, samt god sørvis og gode prisar. Katalogen deira finn ein her --> http://norpart.no/orbitrade-2010%20katalog%20ny.pdf Har både handla delar hos dei og fått utført reparasjon på dieselvarmaren. Veldig hyggelige folk. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Mye deler i den katalogen ja, men ikke akkurat det jeg trenger. Har lastet den ned og printer den i morgen så jeg har den. Eller er Padda flott på deler og bare noen få minutter unna der jeg jobber. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
gps Svart 30.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2010 Dette har jeg også utført med spesialtersj og spesialverktøy for å "valse" ut røret mot forkammeret. Det var ingen stor kunst, må bare passe på at tersjen får tak inne i røret. Du kan kanskje spørre om du kan få låne verktøy der du kjøper nytt rør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.