Jump to content

Raymarine s1000 til garmin 520s

gulen

Recommended Posts

Er det nokon som har peiling på korleis eg skal få ein garmin 520s, kartplotter til å samarbeide med ein Raymarine s1000 autopilot?

Får opp meldingen:No gps fix. på autopiloten

Får den meldinga opp og når ikkje gps`en er på.

Har koblet Nmea ut, (blå ledning)på kartplotteren, til pin Nr. 3,(eller orange ledning) på autopiloten.

Og brun(Nmea inn) til pinne 5.

Har og prøvd jordingsledningen til pin 5, istedenfor den brune.

Du må du sjekke manualen for s1000 for å se hva som forventes på den siden, men jeg ville tro at NMEA 0183 standard burde fungere.

Har du koblet Tx+ på Garmin til Rx+ på Raymarine (og omvendt), da? Samt jord til jord (evt Rx- på Raymarine til jord på Garmin)?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Der er bare 4 ledninger på pluggen,til autopiloten som heiter

-ve out

+ve out

+ve inn

-ve inn

Eg har kobla: Nmea 1 ut fra plotteren til: +ve inn på autopiloten

Og Nmea 1 inn fra plotteren til : -ve inn på autopiloten.

Så har eg prøvd og kobla jord, til -ve inn på autopiloten, istedenfor Nmea 1 inn. Og eg trur det er det som er riktig.

Skal ein tur i båten i morgon, og sjekke om det er muligheter for andre innstillinger på plotteren

Og så vidt eg veit skal NMEA 0183 fungere.

Var i båten i dag, fungerer fortsatt ikkje. Prøvde port Nr.2 på plotteren men det fungerte ikkje det heller.

Men eg koblet til ein 15 år gammal Garmin 12xl, og da fungerte det, fikk kontakt med autopiloten med ein gang.

Humøret steig betrakteleg, så "problemet" ligger nok i plotteren. Så eg gjer ikkje opp.....

i Garmin-en må du sette den aktuelle porten til å bruke NMEA-protokoll.

Configuring Communications settings (s 30 i handboka). Configure -> Communications, Serial port 1, "NMEA In/NMEA Out", velg Route (tenker jeg).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

hei; jeg skrev dette ut fra den engelske handboka for 500-serien som jeg har hjemme. GPS-en min er ikke hjemme, så jeg kan ikke kjøre prosedyren "i virkeligheten". Du har vel handboka. Ellers kan den lastes ned fra Garmin.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...