Jump to content

hvordan sjekke om uregistrert jolle ikke er tyvegods!

morsbestebarn1

Recommended Posts

Jeg tenker på å kjøpe meg en billig jolle. Ved kjøp av en dyrere og større båt, vil den mest sannsynlig være registrert i småbåtregisteret og man kan sjekke om den er meldt stjålet! Spørsmålet mitt er derfor: Ville dere, og i såfall hvordan kan man sjekke at man ikke kjøper noe som er tyvegods? og er det noe annet som er viktig å tenke på? (denne jollen skal kun brukes inn/ut fra bøye!)

takk for råd Jarle B!!

ut ifra søk på nettet har jeg funnet ut at alle båter laget etter `98 skal ha en "CIN-kode". regner ikke med at den hjelper så lenge båten ikke er registrert!

det jeg er på jakt etter er noe som flyter, kan låses og jeg kan ro 50m! med andre ord gjerne noe som er laget lenge før denne 1998! Hvis det ikke er noen annen mulighet for å sjekke, må man jo handle i god tro og passe på at man får skrevet en god kontrakt!

Det går jo ann å spørre selger om båtens historikk. Om det har vært en eier hele tiden, så kan det jo hende det dukker opp en kjøpskvittering. Om selger kommer med en troverdig historikk, så har du gjort det du kan for å undersøke. Om jolla har er produsentnavn, så kan du jo alltids kontakte lokalt lensmannskontor/ stasjon og si at du vurderer å kjøpe den og den båten, og spørre om det har vært meldt tap eller stjålet en slik båt. Da kan det hende du får vite om noen eksemplarer av samme type og hvilke særkjenne de eventuelt har. Men derspm du får en følelse av at "her er det ugler i mosen", så er det bare å gå til neste selger..

En stjålet jolle bærer vel ofte preg av at selger ikke akkurat har brukt hardt opparbeidede penger på å kjøpe den.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...