Jump to content

Sjøveisregler - motor vs seil

SIR DAY

Recommended Posts

Sinnet har gitt seg nå, men tenker tilbake på 2 perioder/konfrontasjoner med motorbåter i sommer:

1. Gikk med seil på lens gjennom Lille Oustøsundet. Vet at, med båt som som stikker 1,60 skal man ikke gå for mye til styrbord i leia...

Mot oss kommer en brei 30 fots Cabincruiser, legger seg mer midt i leia på bryggesiden og tvinger oss enda lengre inn på grunna. Jeg fikk øyekontakt med fører og pekte opp mot seilet, man han bare pressa på...og vi passerte med en knapp halv meter... :-( :discuss::headbang:

2. For seil forbi Dyna fyr, mot oss kommer en Princess 35 fot+ i akkurat slik fart at han bygger opp 1 1/2 meter høye hekkbølger. 100 meter utenfor fyret, men han legger seg slik at han passerer bare 3-4 meter med samme fart, - vi hiver roret til babord og klarer så vidt å ta bølgene med baugen. Båten kaster noe hemningsløst på seg og vi får ei bølge som slår godt inn over fordekk og sprayhood....

Føler for at kravet om "småbåtførerbevis" burde gjelde for alle, uansett alder. Det er vel ikke slik man skal oppføre seg i den blå gata??!

:headbang: :headbang: :headbang:

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Enig om båtførerbeviset, men hekkbølger var ikke tema når jeg tok det for noen år siden. :lipseal:

Det viktigste med eller uten seil er å vise hensyn.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Enig om båtførerbeviset, men hekkbølger var ikke tema når jeg tok det for noen år siden. :lipseal:

Det er vel i avsnittet om "Folkeskikk til sjøs" det står at man med stor båt skal være obs på hekkbølgen, og ta hensyn til mindre båter med møting...

:giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ting jeg savnet da jeg hadde seilbåt, var at enkelte av motorbåtene var mer tydelige når de skulle vike. Jeg synes ikke det er spesielt morsomt når man ligger midtfjords i lett vind, og det kommer en cabincruiser i 25-30 knop rett imot, uten å gjøre tegn til å vike før man er 50-100 meter unna.

Redigert av Baywatch (see edit history)

Føler for at kravet om "småbåtførerbevis" burde gjelde for alle, uansett alder. Det er vel ikke slik man skal oppføre seg i den blå gata??!

Det er selvfølgelig ikke slik man skal oppføre seg, men oppførsel og omtanke for andre rundt seg, er vel ikke noe man lærer ved å ta båtførerprøven.

Slike "folk" kommer til å være akkurat like arrogante og egenrådige uansett om de velger å kjøpe seil- eller motorbåt uansett hvilke kurs eller bevis de måtte inneha.

å lage et påbud om at alle båtførere skal bevise at de innehar normal oppdragelse og empati er urealistisk og selv om ingen båtførere har vondt av småbåtlappen, har jeg overhode ingen tro på at disse to du nevner gjorde som de gjorde bare fordi de ikke har gått på kurs. (Noe du faktisk ikke vet om de har gjort eller ikke)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har et tips til dere med seilbåt:

For noen år siden hadde familien en 17fots seilbåt. Medbragt i den var et stk presslufthorn som ble brukt i de (sjeldne)tilfeller der det var nødvendig å gi aktsomhetssignal (5 støt i hornet).

Selv brukte jeg det en gang da en ungdomsgjeng i en skjærgårdsjeep ikke fulgte med på sin egen kurs (eller noe annet utenfor båten deres for den saks skyld). Det var effektivt!

Ganske særlig kanskje siden min båt var liten men hørtes ut som en 40foter.

Godt tips til alle saktegående/tungmanøvrerte snekker o.l. også?

En ting jeg savnet da jeg hadde seilbåt, var at enkelte av motorbåtene var mer tydelige når de skulle vike. Jeg synes ikke det er spesielt morsomt når man ligger midtfjords i lett vind, og det kommer en cabincruiser i 25-30 knop rett imot, uten å gjøre tegn til å vike før man er 50-100 meter unna.

Den kan jo snus tilbake til seilbåte/r også den da - spesiellt når de går for motor med seil oppe.

Gjelder vel oss alle, jo tidligere/tydligere vi gir signal om hva vi har tenkt å gjøre, jo enklere for den andre part å lese/skjønne det, eller?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Sånn er det å være seiler... Bare bli vandt med det. Snart oppdager motorbåtklanen på forumet denne tråden, og kommer innleggene hagglende om hvor frekke og egoistiske seilerne er :rolleyes:

Sannheten er vel at idioter finnes i alle leirer. Siste idioten er faktisk ikke født enda... :lipseal:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

..... Siste idioten er faktisk ikke født enda... :lipseal:

Hmmm... får meg til å støtte forslaget om gratis prevensjon... :thumbsup:

:sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing:

Kan synes som om "noen og enhver" har gått tomme etter en tilsvarende tråd litt tidligere i sesongen, så jeg er ikke sikker på om selv gratis popcorn til alle som deltar vil være nok til å få opp temperaturen, tror jeg. :ghost:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

De fleste med seilbåter har vel innsett at det er lite de kan gjøre med monstrene på sjøen... Det er bare og smile og vinke med langfingeren når de passerer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du behøver ikke ha seilbåt for å iritere deg over tullinger i store motorbåter. Med Tresnekka Tora opplever jeg lignende episoder stadig vekk, ikke minst rundt Dyna fyr. Tora er ganske vinglete og tåler nok store hekkbølger dårligere enn de fleste seilbåter. Men det er bare å surre fast løsøre og ta det med stoisk ro. Lite en kan gjøre med det ellers, og dumt å la slikt ødelegge dagen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

siden det er så mange seilere her, er det noe fast opplegg med seilkurs ved havna i drøbakk? har flere ganger i sommer møtt en hel haug båter der som seiler litt sikksak rundt havna, men ikke noe videre? på nivået på folkene, og med tanke på at de bare kjører rundt rett utenfor ser det ikke ut som regatta, men kurs.

ellers har jeg sjelden trøbbel med seilbåter, eller noen andre på sjøen ;)

Det er bare og smile og vinke med langfingeren når de passerer

...pleier også å surre med fingeren rundt siden på tinningen, - bare for å understreke at disse utspjåka motorfolka burde få seg kjøpekrøller også.

Sannheten er vel at idioter finnes i alle leirer. Siste idioten er faktisk ikke født enda... :lipseal:

Helt klart, her finnes det idioter i begge leire. For oss som går i snekkefart opplever vi til stadighet å bli innhentet og forbikjørt av en hekksjøgeneral på bare noen få meter klaring, tiltross for at man har flere hundre meter å borte seg på.

Til seilfolket: Hver ved roret å følg med fremover når dere går for motor. Alt for mange går med autopilot og har gjøremål nede.

Og til dere få som tør ha seilet oppe: Ha en liten VHF der du sitter ved roret. Det hender at man ved et lite vink kan gjøre begge svært tilfredse.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Når det gjelder dagsignalet for at et seilfartøy går med seil oppe og har motor igang har noe med makelighet hos seilfolket å gjøre. Selv en garvet seilskoleskipper i min egen kommune Hurum har ikke dagsignal ombord. Det har han selv fortalt. Hva slags holdninger er dette? Det står da i Sjøveisreglene klart å tydelig om dette.

Hadde vært greit å tatt en debatt om akkurat dagsignal og nyttebruken med dette.

Mulig seilfolket ikke har nytte av det. Men vi andre (motorbåtfolket) kan se oss svært nyttig å se et dagsignal oppe i masta. At svenskene ikke har det i bruk teller lite i våre fjorder. Tyskland er svært strenge på bruken av dagsignal.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...