Jump to content

Sjøveisregler - motor vs seil

SIR DAY

Recommended Posts

Den kan jo snus tilbake til seilbåte/r også den da - spesiellt når de går for motor med seil oppe.

Gjelder vel oss alle, jo tidligere/tydligere vi gir signal om hva vi har tenkt å gjøre, jo enklere for den andre part å lese/skjønne det, eller?

Helt klart, men det er nå en gang mer dramatisk når en båt kommer mot deg i 30 knop kontra 5 knop. Ser ellers at det er mye fokus på hekkbølger her, men for meg er usikkerheten om vi har blitt sett verre.

Det sikreste er å vike for motorbåter uansett om en seiler ikke.... Det er aldri godt å vite hva som som rører eller om noe rører seg mellom ørene til folk i motorbåt... Noen av de er sykelig opptatt på finne ut om motoren er i gang og fremdriftsmaskineri innkoblet når seilet er heist... Da slipper de å holde av veien... og det betyr meget for disse herrer må vite...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det sikreste er å vike for motorbåter uansett om en seiler ikke.... Det er aldri godt å vite hva som som rører eller om noe rører seg mellom ørene til folk i motorbåt... Noen av de er sykelig opptatt på finne ut om motoren er i gang og fremdriftsmaskineri innkoblet når seilet er heist... Da slipper de å holde av veien... og det betyr meget for disse herrer må vite...

Det er synd at en god debatt skal bli ødelagt av slike banale uttaleser av en "seiler" :headbang:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er da fakta det, det er enkelte som har tatt til ordet i tidligere debatter om emnet som hevder at de ser etter kjølevann fra motoren når det ser en seilbåt... eneste årsaken til at slike er opptatt av dagsignal må da være for å slippe å holde av veien... Eller er det noen annen god grunn??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Mange "søte" karakteristikker på "motorfolket" her nå.Håper dere ikke har denne holdningen i møte med alle motorbåtfolk når dere er på sjøen, for det må ødelegge mye av gleden ved å være på sjøen? Det er nok ikke flertallet som er hverken utspjåka eller tjukke i huet, men tullingene lager så mye ugang, at de blir husket lenge. Det er vel ikke bare seilfolk som tar i mot tampen for dere på brygga om sommeren i en trang gjestehavn? Det er nok passe likt fordelt med duster imellom seil og motorfolket tipper jeg. :wflag:

Det er synd at en god debatt skal bli ødelagt av slike banale uttaleser av en "seiler" :headbang:

Desverre er den "banale uttalelsen" veldig ofte sann. Jeg tolker det slik at Sydvesten tenker på alle motorbåtene som alltid skal passere 1-2m fra seilbåten. Ikke sikkert dem i motorbåt tenker på det en gang, når de snirter en seiler. Men ombord i seilbåten kan det oppleves ganske dramatisk. Men det forstår jeg er vanskelig å innse for en som ikke har erfart det selv.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det er nok ikke det, selv tilbyr jeg alltid å imot tampen uansett hvilken båt det er... men det er oftest motorbåter med ginterasse som takker nei...

Toppen på kransekaken var den norske prinsesseeieren som kom inn i Skagen, og han kommanderte kjærringen frem og tilbake via en høyttaler montert på gin terrassen... Er ikke fritt for at man trakk litt på smilebandet da.. :lol:

Mange "søte" karakteristikker på "motorfolket" her nå.Håper dere ikke har denne holdningen i møte med alle motorbåtfolk når dere er på sjøen, for det må ødelegge mye av gleden ved å være på sjøen? Det er nok ikke flertallet som er hverken utspjåka eller tjukke i huet, men tullingene lager så mye ugang, at de blir husket lenge. Det er vel ikke bare seilfolk som tar i mot tampen for dere på brygga om sommeren i en trang gjestehavn? Det er nok passe likt fordelt med duster imellom seil og motorfolket tipper jeg. :wflag:

stemmer er noen seilbåtfolk som er tjukke i huet også derfor hold deg unna de med bavaria sier jeg :)

Stemmer lite går du for motor med seil oppe er du ansett som motorfartøy

Husk at det er veldig stor forskjell på å få for motor med seil oppe, enn å seile med motoren i gang... :sailing:

Det er vel ikke bare seilfolk som tar i mot tampen for dere på brygga om sommeren i en trang gjestehavn?

Nei, ikke bare, men stort sett. Likevel finnes det heldigvis mange hyggelige folk i motorbåt :thumbsup:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

har hatt 14 askeladden seiljolle,maxi77 seilbåt,og div åpne landstedsbåter,og nå snekke. har opplevd gjentatte ganger i alle disse båttypene at det er noen som alltid brøyter seg frem og kjører hensynsløst ang hekk sjø,vikeplikt etc etc. tror ikke båttypen er det viktigste her!! dette har nok med holdninger hos div egoistiske eller kansje uvitende?? kapteiner å gjøre. så hva gjør man da? jo noen må jo bruke fornuften så det er bare å vike for ingen har påkjøringsrett inn i et annet fartøy uansett hvor fristende det kan være avogtil.....

det var engang 2 bilister som kræsja på et gatehjørne. den ene spratt ut av bilen og skrek: ser du ingenting du da din.......! da svarte den andre: så måtte du stanset du som såg så godt då da!

Desverre er den "banale uttalelsen" veldig ofte sann. Jeg tolker det slik at Sydvesten tenker på alle motorbåtene som alltid skal passere 1-2m fra seilbåten. Ikke sikkert dem i motorbåt tenker på det en gang, når de snirter en seiler. Men ombord i seilbåten kan det oppleves ganske dramatisk. Men det forstår jeg er vanskelig å innse for en som ikke har erfart det selv.

Som jeg skrev lenger oppe. De kommer kloss i borde og hilser stolt. Selv om de har hele fjorden og ta av. Idioter finnes desverre i begge leire.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Her er det visst antydninger til forskjellige holdninger hos seil og båtfolket, ja!

Kan det ligge i at man i en motorbåt bare vrir om nøkkelen og kjører i vei, mens seilerne må kunne litt mer, planlegge litt mer, og derfor tilegner seg mer kunnskaper, også om Sjøveisregler? Hmmm....

Så i sommer en svær motorisert kloss som gikk inn til Huk, langt innenfor sperrebøyene, for å plukke opp noen folk. Navigerte seg mellom de svømmende.... :nonod:

Det er noen fine grunner der, bla. et skvalpeskjær... - det hadde vel vært veldig greitt om han bare hadde blitt stående oppe på et slikt et..... :giggle::lol:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Svenskene har fjernet det i svensk farvann.

At svenskene evt har fjernet det, betyr i tilfelle bare noe for ferdsel i svenske farvann. Svenske myndigheter fjerner ikke regler for norske farvann (eller tyske, for den del).

Det er et signal til andre seilfartøy.

For maskindrevne fartøy har det ingen relevans.

Å? Det har da den relevans at om et maskindrevet fartøy ser en seilbåt, med seil oppe, men med enten kjeglen eller blank topplanterne, så skal den maskindrevne forvente at seilfartøyet opptrer som maskindrevet. Det er et signal til andre fartøy, ikke bare andre seilfartøy.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er da fakta det, det er enkelte som har tatt til ordet i tidligere debatter om emnet som hevder at de ser etter kjølevann fra motoren når det ser en seilbåt... eneste årsaken til at slike er opptatt av dagsignal må da være for å slippe å holde av veien... Eller er det noen annen god grunn??

I denne debatten var det jeg som brakte inn dagsignalet, og jeg bruker det på egen båt når jeg bruker motor til framdrift sammen med seil. Da kan skipperne på små og store motorbåter se at jeg bruker motor, og kan regne med at jeg manøvrerer som maskindreven.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...